Opleiding zoeken: 33 resultaten
Laden
A total of 33 items found.
Showing 33 items on page 1 of 5.
Resultaten gefilterd op:
Hoger onderwijs
1 - 8 van 33 resultaten
De zoon van de tuinman | Gezelle opnieuw gelezen
KU Leuven
Kortrijk
6 mei 2024
15 Euro
125 jaar geleden stierf Guido Gezelle. Tot op vandaag kunnen we nieuwe aspecten in zijn werk ontdekken. Op deze literaire avond verkennen we enkele teksten en passages uit zijn oeuvre, van bij zijn jeugdgedichten tot in zijn laatste grote werk. Deze avond is toegankelijk voor iedereen met een gezonde interesse in het werk van Guido Gezelle. Specifieke voorkennis is niet vereist.
Lesmoment: Dag
Maandag 6 mei 2024, van 19 tot 21 uur.KU Leuven Kulak (Etienne Sabbelaan 53, Kortrijk).
Hoe maak je kwalitatief eigen lesmateriaal?
Hogeschool Thomas More
Online
15 mei 2024
15 Euro
Heel wat leerkrachten of docenten ontwikkelen zelf lesmateriaal: soms omdat er voor hun vak geen leermiddelen ter beschikking staan (zoals bijvoorbeeld voor heel wat praktijkvakken), soms omdat ze in het bestaande aanbod hun gading niet vinden. Sommigen werken als auteur voor een uitgeverij, of maken naast het handboek dat ze gebruiken aanvullend materiaal. In deze sessie reiken we je een aantal handvaten en praktische tips aan voor het maken van kwalitatief lesmateriaal. - Hoe zorg je voor een heldere structuur? - Hoe kan je aandacht besteden aan taal? - Hoe kan je een leermiddel maken waar leerlingen effectief uit kunnen studeren? - Hoe maak je een goede blend tussen digitale leermiddelen en leermiddelen op papier? We vertrekken hiervoor vanuit het kwaliteitskader “Wijze Lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen” (https://thomasmore.be/nl/kwaliteitskader-leermiddelenen) en koppelen dit aan concrete voorbeelden. We maken tijd om zelf te reflecteren over je eigen lesmateriaal en om voorbeelden van good practice uit te wisselen. Spreker: Mitte Schroeven
Lesmoment: Dag
Domein
Studenten met ontwikkelingsstoornissen (ASS, ADHD, ...) beter leren begrijpen miv handvaten voor begeleidende gesprekken
KU Leuven
Leuven
Online
16 mei 2024
30 Euro
Lijkt het soms alsof je niet tot een student doordringt? Heeft een student onrealistische verwachtingen over de begeleiding en kan je hierover moeilijk met hem in gesprek gaan? Toont de student weinig zelfinzicht? Kan een student moeilijk verwoorden wat hij denkt of voelt en komt hij daardoor niet tot een hulpvraag? Vanuit een theoretische invalshoek en casuïstiek bekijken we samen hoe dit kan gekaderd worden binnen de functiebeperking en hoe we hier in gesprekken aan de slag mee kunnen gaan.
Lesmoment: Dag
Domein
El español como Lengua de Herencia y el multilingüismo en Europa: retos y nuevos horizontes
KU Leuven
Leuven
Online
17 mei 2024
90 Euro
Las universidades KU Leuven y Nebrija organizarán dos Jornadas bajo el título “El español como Lengua de Herencia y el multilingüismo en Europa: retos y nuevos horizontes”. El tema central de las jornadas está distribuido en tres secciones: La primera trata de la investigación sobre el ELH, la segunda ocupa el tema de la formación, enseñanza y aprendizaje del ELH y la tercera cubre el discurso social y el ELH.
Lesmoment: Dag
Studiedag Kansrijk Onderwijs
Hogeschool UCLL
Diepenbeek
23 mei 2024
75 Euro
Kansrijk onderwijs dat optimale kansen biedt voor alle leerlingen is dé kernopdracht voor elke school, voor elke leerkracht. Tijdens deze studiedag ligt de focus op 2 grote thema's: 'gedrag in de klas' en 'vernieuwing in het onderwijs'. We focussen sterk op omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag en dit voor basisscholen, scholen secundair onderwijs, gewoon en buitengewoon, leersteuncentra, … We schenken extra aandacht aan effectief en traumasensitief lesgeven. Naast moeilijk hanteerbaar gedrag zorgen we ook voor een krachtig aanbod rond het implementeren van veranderingsprocessen in het onderwijs. We focussen hierbij op leiderschap en sterke teamwerking om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren.
Lesmoment: Dag
23 mei 2024
Wanneer biedt technologie een meerwaarde voor het leren (en wanneer niet)? Wijze lessen: Digitale Didactiek
Hogeschool Thomas More
Online
5 jun. 2024
15 Euro
Als we onderwijstechnologie een plaats willen geven in ons onderwijs, is een doordachte evidence-informed aanpak nodig. Belangrijk hierbij is dat de technologie niet het uitgangspunt is, maar wel het DNA van goed onderwijs. Op deze manier zal niet alleen een ambitieuze, maar ook blijvende inzet van onderwijstechnologie gerealiseerd kunnen worden. In deze sessie staan we stil bij een aantal inzichten over leren van en met technologie, die de basis vormen voor effectieve digitale didactiek. We maken de vertaalslag van bestaande wetenschappelijke literatuur naar handvatten voor implementatie in de school en de klaspraktijk. Spreker: Wouter Buelens
Lesmoment: Dag
Domein
Driedaagse training Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet
Hogeschool UCLL
Diepenbeek
5 jun. 2024
525 Euro
Driedaagse training Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet door Idan Amiel. Specifiek bedoeld voor leraren, leerlingbegeleiders, zorgcoördinatoren, leerondersteuners en andere onderwijsprofessionals van het basis- en secundair (buitengewoon) onderwijs. De deelnemers krijgen zowel inhoudelijk theoretische inzichten vanuit Nieuwe Autoriteit mee, alsook praktisch inzetbare tools voor de (onderwijs)praktijk.
Gevorderde gesprekstechnieken
KU Leuven
Leuven
6 jun. 2024
30 Euro
Hoe versta je het warrige verhaal van een student? Hoe krijg je het gesprek op gang en ga je naar de kern? Luister- en aansluitvaardigheden staan centraal in deze praktijkopleiding voor begeleiders van studenten. Ze worden toegepast op complexe situaties. Deze sessie bouwt verder op de vorming rond basisgesprekstechnieken (initiatiedag).