Opleiding zoeken: 38 resultaten
Laden
A total of 38 items found.
Showing 38 items on page 4 of 5.
Resultaten gefilterd op:
Hoger onderwijs
25 - 32 van 38 resultaten
Strengths-based learning: projecten organiseren rond sterktes
Hogeschool UCLL
Heverlee
14 nov. 2024
110 Euro
Aan het werk met de creativiteitsschijf! Een tool om (creatieve) processen geordend te laten verlopen. Projectwerk heeft al eens een bijklank van chaos. In deze navorming voor leerkrachten structureer je de vrijheid van leerlingen op een voor hen hanteerbare manier.
Lesmoment: Dag
Donderdag 14 november 2024 of vrijdag 14 maart 2025
Domein
Zelfzorg, een vak apart …
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
18 nov. 2024
230 Euro
Als leraar, opvoeder, vormingswerker of leidinggevende ben je voortdurend bezig met ‘zorg dragen voor anderen’. Ongetwijfeld is dat ook één van jouw talenten en geeft het zorgen voor anderen energie en flow. Wil je echter blijven zorgen, blijven lesgeven en blijven investeren in je werk dan is zorg dragen voor jezelf van onschatbare waarde. Zorgen voor jezelf is dan ook een vak apart! In deze tweedaagse leer je waarom zelfzorg zo belangrijk is; omgaan met jouw energie; je grenzen bewaken; jezelf beter waarderen; hoe jij je kan wapenen tegen negatieve stress en tegenslag; beter zorgen voor jezelf. De kaders die we hanteren komen uit waarderend coachen, R.E.T. (Rationeel Emotieve training), kernkwaliteiten, growth en fixed mindset, verbindend communiceren en mindfullness. Je maakt kennis met wie jij bent als persoon, met jouw sterktes en valkuilen. We gaan telkens aan de slag met een aantal inzichten en eenvoudige oefeningen zodat je ook na de vormingsdagen voor jezelf kan blijven zorg dragen om zo je gezondheid en goed voelen op korte en lange termijn te bevorderen.
Lesmoment: Dag
Domein
Van gewone naar uitdagende lessen: leren denkvragen integreren met de taxonomie van Bloom
Hogeschool Thomas More
Mechelen
25 nov. 2024
65 Euro
Wil je graag je lessen naar een hoger niveau tillen, zodat ze niet alleen boeiend zijn voor al je leerlingen, maar ook uitdagend genoeg voor de sterkere leerlingen in de klas? We nodigen je uit om deel te nemen aan onze workshop waarin we je laten zien hoe je dit kunt bereiken door de beproefde methoden van de taxonomie van Bloom te gebruiken. Door de taxonomie van Bloom als leidraad te nemen bij het voorbereiden van je lessen, kun je de kwaliteit van je onderwijs verbeteren en tegelijkertijd tegemoetkomen aan de behoeften van je sterkere leerlingen. We laten je zien hoe het opnemen van denkvragen en taken die een beroep doen op hogere-orde denkvaardigheden, zoals Analyseren, Evalueren en Creëren, een wereld van verschil kan maken. Transformeer je klaslokaal tot een stimulerende leeromgeving voor al je leerlingen! Na deze vorming kan je … het onderscheid maken tussen lagere orde denkvragen en hogere orde denkvragen en de nuancering tussen de niveaus onderling begrijpen; voor elk niveau van de taxonomie van Bloom denkvragen bedenken die uitdagend zijn voor alle leerlingen en dit voor gelijk welk onderwerp en gelijk welk leeftijdsniveau; het formuleren van hogere orde denkvragen toepassen zowel op gewone lesvoorbereidingen, (huis)taken en opdrachten, als evaluaties .
Lesmoment: Dag
Domein
SOS! Een student met stress
Hogeschool Thomas More
Mechelen
12 dec. 2024
65 Euro
Jongeren hebben steeds vaker stress. Gezonde spanning helpt hen om iets te bereiken, om beter op te letten, meer te voelen en sneller te reageren. Maar stress wordt lastig als het onzeker of angstig maakt. Dan werkt het eerder verlammend of dan zorgt het ervoor dat jongeren lastig gedrag gaan stellen. Het is daarom belangrijk om als docent of leerkracht meer te weten te komen over de werking van stress en ervoor te zorgen dat jongeren niet teveel spanning opbouwen. In deze nascholing reiken we ook tools aan hoe we stress bij deze doelgroep kunnen aanpakken en verminderen. Centraal hierbij staat hartcoherentie, een wetenschappelijk onderbouwde methode om via adem tot rust te komen. Welkom aan boord! Beide lesgevers zijn hartcoherentiecoach en mede-auteur van het boek 'SOS, mijn kind heeft stress'. Na deze vorming kan je… de werking van stress bij jongeren beter kaderen en begrijpen; tools toepassen om stress bij jongeren aan te pakken; een aangepaste taal leren om met jongeren te praten over stress.
Lesmoment: Dag
Domein
Waarderend coachen - verdieping 2de reeks
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 jan. 2025
810 Euro
In deze 6-daagse interactieve vervolgtraining bouwen we verder op de vaardigheden uit de basisopleiding en verbreden & verdiepen we jouw coaching. Dit doen we door verder in te gaan op de gespreksstructuur en de vaardigheden die jouw coaching krachtiger maken. We onderzoeken hoe de inzichten voor onszelf werken en bekijken hoe deze doorleefd kunnen ingezet worden in de communicatie met en coaching van anderen. We creëren een stimulerende werkcultuur en dagen elkaar uit om in en buiten de sessies bewust aan de slag te gaan met de inzichten en vaardigheden. We hanteren een duidelijke opbouw doorheen de sessies en gaan in op elkaars vragen. Een greep uit de thema’s: We oefenen op meer uitdagend en ontspannen hanteren van de GRROW en basisvaardigheden. We geven inzicht in de dynamiek van overtuigingen. We leren je er bewust mee omgaan in communicatie en coaching. We verdiepen feedbackcultuur als fundament van een stimulerende leef- en werkomgeving. We bespreken werkende ideeën voor implementatie in de eigen context. We leren hoe we via het bewust gebruik van talenten en andere krachtbronnen regie houden op de energiehandleiding en autonome motivatie en vertalen dit naar jouw coachwerk. We geven inzicht in werkelijk toelaten (van gevoelens), ‘bestaansrecht’, identiteit en relaties tussen mensen.
Zelfzorg voor de leerkracht: adem jezelf van klacht naar kracht
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 feb. 2025
65 Euro
Een job in het onderwijs is enorm uitdagend geworden! Er komt veel op ons af: drukker wordende groepen, leerlingen met noden, lerarentekort, een volle agenda, heel wat leerstof dat aan bod moet komen,... Onze eigen ketel komt daardoor wel eens onder druk te staan. Hoe gaan we om met deze toenemende spanning? Hoe herkennen we stresssignalen? Hoe waarschuwt ons lichaam ons dat we in onze reserves aan het gaan zijn? Hoe kan hartcoherentie als wetenschappelijk onderbouwde methode daar een antwoord op bieden? Welke ademoefeningen kan ik toepassen om mezelf weer tot rust te brengen? Welk effect heeft dat op mij, mijn omgeving en mijn leerlingen? In deze nascholing leer je heel wat over stress en gaan we met een concrete tool (app) aan de slag. Breng dus zeker je gsm mee. Je keert weer naar huis met enkele laagdrempelige oefeningen die een mooi verschil kunnen maken. Na deze vorming kan je… stresssignalen en stressoren bij jezelf herkennen; fases van stresshantering en bijhorende klachten herkennen; begrijpen wat hartcoherentie is en hoe het ingezet kan worden als zelfzorg; eenvoudige ademoefeningen uitvoeren om tot de staat van hartcoherentie (balans) te komen (via een app).
Lesmoment: Dag
Domein
Krachtig lesgeven en evalueren
Hogeschool UCLL
Diest
25 apr. 2025
180 Euro
Heb jij soms ook het gevoel dat jij hard aan het zwoegen bent, terwijl je leerlingen rustig achterover leunen? Dat jij je uiterste best doet, maar dat er zo weinig blijft hangen bij je leerlingen? Dat ze zweten, weten en vergeten? Ga dan aan de slag met 'De O van onderwijs’. We zoomen in op onze kijk op krachtig lesgeven en evalueren en bieden concrete ideeën om het leren van je leerlingen te richten, zichtbaar te maken en te begeleiden. Wedden dat het zweet op de juiste rug belandt! Ga voor zweten, weten en nooit meer vergeten. Voor leraren, schoolteams, pedagogische begeleiders, directies en middenkader.
Lesmoment: Dag
Vrijdag 25 april 2025
Domein
Onderwijsresearchdagen (ORD) 2025
KU Leuven
Leuven
4 jun. 2025
500 Euro
Door het thema ‘Niets zo praktisch als een goede theorie’ centraal te stellen, beogen we een centrale plaats te geven aan theorievorming en de praktische relevantie van theoretische inzichten. Tegelijkertijd willen we nagaan hoe concrete praktijken vragen oproepen naar theoretische begronding en hoe daarmee kan worden omgegaan. ORD 2025 heeft als ambitie het onderwijskundig onderzoeksideaal te bevragen (kan het wel) en verder uit te diepen (hoe kan het methodologisch worden aangepakt).