Opleiding zoeken: 199 resultaten
Laden
A total of 199 items found.
Showing 199 items on page 16 of 25.
Resultaten gefilterd op:
Kleuteronderwijs
121 - 128 van 199 resultaten
Aan de slag met klei en gips
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
30 jan. 2025
115 Euro
Ben je ervan overtuigd dat klei een vuile boel is? En dat gips enkel een blok aan je been is? Dan ontdek je tijdens deze workshop het tegendeel! We leggen linken naar mogelijke thema's en halen inspiratie uit kunst, in combinatie met toegankelijke technische uitdagingen! Ervaren, ontdekken, genieten en creëeren staat centraal! Tijdens deze nascholing ontdek je de voordelen van plastische materialen en het positieve effect op (jonge) kinderen. Pletsen, duwen, kloppen, prikken, rollen... en maken natuurlijk! Ervaar de verschillende mogelijkheden van klei en gips, zowel in 2D als 3D werk Ontdek dat werken met klei en gips ook proper kan Geniet van verschillende toepassingsmogelijkheden en maak de koppeling naar bouwstenen en doelen Creëer beeldend werk Daarnaast koppelen we dit alles aan de klaspraktijk zodat je met veel handvatten, beeldend werk en ideeën huiswaarts keert! Schorten aan en handen uit de mouwen!
Lesmoment: Dag
Domein
Taalbegeleiding in de algemene vorming A-finaliteit
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
30 jan. 2025
60 Euro
Tijdens deze sessie staat talig onderwijs in de lessen PAV centraal. Er wordt dieper ingegaan op hoe lesmateriaal aangepast kan worden om van elke les een talige les te maken en om de leerlingen in de A-finaliteit extra ondersteuning te bieden op het vlak van taal. Tijdens deze sessie maak je kennis met de mogelijkheden die er zijn om je lessen en lesmateriaal aan te passen met als doel de leerlingen extra taalbegeleiding te geven. Er worden praktische handvaten aangeboden om met kleine ingrepen je les taliger te maken.
Lesmoment: Dag
Domein
Activerend onthaal in de kleuterklas
Hogeschool Thomas More
Mechelen
30 jan. 2025
65 Euro
Het onthaal heeft tot op heden nog een grote impact in onze kleuterklas. We houden ervan om samen met onze kleuters in de kring te zitten, zingen, praten… Kringmomenten hebben een positieve invloed op het groepsklimaat, maar zijn lange kringmomenten wel functioneel? In deze workshop krijg je een beeld van hoe een “activerend onthaal” extra kansen kan bieden. De kleuters worden uitgedaagd om te plannen en gaan zelfsturend aan de slag. De ervaringen die kinderen opdoen tijdens het onthaal kunnen aanleiding zijn voor een gezamenlijk kringmoment. De leerkracht treedt op als coach en krijgt de kans om in te spelen op individuele noden van de kleuters. Benieuwd? Je ervaart zelf de ingrediënten en voordelen van een activerend onthaal en je krijgt een stappenplan om te groeien naar deze nieuwe organisatievorm. Na deze nascholing kan je... de voordelen ervaren van deze organisatievorm en de klassieke kring op ‘dieet’ zetten het onthaal stap voor stap opbouwen door middel van drie bouwstenen sterk spel over de dag tillen en de kring gebruiken voor reflectie, plannen en samenhorigheid
Lesmoment: Dag
Domein
Nederlands in de kleuterklas - taalverwerving en taalstimulering bij anderstalige nieuwkomers aan de hand van Go4ty
Hogeschool Thomas More
Mechelen
31 jan. 2025
170 Euro
In het kleuteronderwijs worden we hoe langer hoe meer geconfronteerd met peuters/kleuters die het Nederlands niet beheersen. Leraren doen doorgaans alles wat in hun mogelijkheid ligt om die kinderen een gevoel van veiligheid en geborgenheid te geven. Taalontwikkeling staat daarbij centraal. Het is immers via het geleidelijk beheersen van 'nieuwe' taal dat kinderen greep krijgen op de (school)wereld en zich verder kunnen ontwikkelen. Maak kennis met Go4ty en de bijhorende materialen, spelletjes, pictogrammen ... Ontdek ‘taaldozen’ en andere methodes voor het aanbieden van meer woordenschat. In de voormiddag komen volgende thema's aan bod: Via een rijk aanbod en veel interactie met het accent op ‘spreken’, verruimen kinderen hun woordenschat. Go4ty is een lijst van 40 woorden die de basis vormt waarop (anderstalige) instappers verder kunnen bouwen met meer woordenschat. De beheersing van die 40 woorden vraagt expliciete, gerichte en intensieve aandacht van de leraar. Kinderen begrijpen deze in een drietal weken, mits de begrippen op een functionele manier in de dagelijkse klaspraktijk worden gebruikt. In de namiddag maken we samen verschillende GO4ty spellen: Lottospel Hengelspel Praatplaat Ganzenbordspel Zinnen maken Bovendien krijg je nadien alle overige bestanden uit de GO4ty doos digi
Lesmoment: Dag
Domein
Klasmanagement in alle rust
Hogeschool Thomas More
Mechelen
4 feb. 2025
125 Euro
Het gevoel hebben dat je klasgroep goed draait, je een positieve band hebt met je leerlingen en in alle rust les kan lesgeven: heerlijk. Alleen gaat het er in de praktijk soms anders aan toe. Elsa staat door de klas te brullen. Tobias en Ebru letten totaal niet op en zitten te prutsen. Solène staat zowat op haar bank, tot groot jolijt van haar vrienden. Over haar gedrag heb je eerder bij een collega nog wat stoom afgelaten. Bram en Jasper hebben hun zoveelste hoogoplopende ruzie. En je voelt dat Marie vandaag niet meer al te veel moet uitspoken om je helemaal over de rooie te krijgen. In deze vorming verkennen we samen hoe je je klasgroep in alle rust kan managen en wat je kan doen als het toch fout gaat, een beetje of heel stevig. We vertrekken van reële situaties, ook diegene die jij graag wil bespreken, en bekijken we wat we kunnen doen. Daarbij laten we ons onder andere inspireren door Nieuwe Autoriteit, Deep Democracy en relevante inzichten in verband met klasinrichting. Deze nascholing wordt begeleid door Steffie De Baerdemaeker. Zij draaide zelf 12 jaar mee als leerkracht en beleidsmedewerker in het onderwijs, vooral in Brussel. Haar verdere opleidingen op vlak van coaching, (veranderings)management, Deep Democracy en inclusie vertaalt ze op geheel eigen wijze naar het onderwijs. Ze begeleidde
Lesmoment: Dag
Domein
Is iedereen mee? – Interactieve werkvormen in het basisonderwijs.
Hogeschool Thomas More
Online
5 feb. 2025
60 Euro
online interactieve workshop Je maakt kennis met eenvoudige en haalbare werkvormen om alle leerlingen actiever te betrekken tijdens je lessen. Daarnaast verken je ook heel wat tips en tools om meer leerwinst te halen uit groepswerk. Je leert interactieve werkvormen bewust inzetten zodat het mogelijk wordt om met de werkvormen een leeromgeving in te richten waar leerlingen niet alleen samen leren, maar ook samenwerken. Tijdens deze workshop verkennen we: Hoe je door middel van interactieve en coöperatieve werkvormen meer leerwinst kan halen uit groepstaken en instructiemomenten. Mogelijkheden om op een haalbare manier de werkvormen te integreren in de dagelijkse lessen. Mogelijkheden om bewust leerkansen te creëren via een coöperatieve en interactieve leeromgeving. Ondernemende vaardigheden zoals samenwerken, zelfstandig werken en evaluatie die hierbij centraal staan. Jouw rol als leraar tijdens interactieve lesmomenten." Na het volgen van de workshop krijg je toegang tot het kenniscentrum van de Vlajo-website waar je een beknopt overzicht van heel wat werkvormen vindt en tools om meteen mee aan de slag te gaan.
Lesmoment: Dag
Domein
Een rijk taalaanbod in de kleuterklas.
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
5 feb. 2025
60 Euro
In deze sessie wisselen we ideeën uit over zinvolle activiteiten rond rijmen, woordenschat aanleren, werken vanuit een prentenboek en de aanbreng van letters. In deze vorming komen volgende onderwerpen aan bod: Met behulp van coöperatieve spelvormen denken we samen na over thema’s die passen in het taalonderwijs. We schetsen een kader binnen het luik taalverwerving waarbij het belang van woordenschat en de noodzakelijke stappen om woordenschat te verwerven verder worden uitgediept. Ook bekijken we hoe leraren taal kunnen uitlokken tijdens spelmomenten, om zo op een niet-expliciete manier en binnen een veilige context kinderen aan te zetten tot spreken. Je krijgt een heleboel tips en praktijkvoorbeelden om de taalontwikkeling van kinderen te verrijken door een evenwichtig taalaanbod. Deze voorbeelden kaderen binnen de verschillende domeinen van het leerplan. Wil jij inspiratie opdoen over hoe je de taalverwerving van de peuters/kleuters in jouw klas kan ondersteunen, schrijf je dan in!
Lesmoment: Dag
Domein
Zelfzorg voor de leerkracht: adem jezelf van klacht naar kracht
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 feb. 2025
65 Euro
Een job in het onderwijs is enorm uitdagend geworden! Er komt veel op ons af: drukker wordende groepen, leerlingen met noden, lerarentekort, een volle agenda, heel wat leerstof dat aan bod moet komen,... Onze eigen ketel komt daardoor wel eens onder druk te staan. Hoe gaan we om met deze toenemende spanning? Hoe herkennen we stresssignalen? Hoe waarschuwt ons lichaam ons dat we in onze reserves aan het gaan zijn? Hoe kan hartcoherentie als wetenschappelijk onderbouwde methode daar een antwoord op bieden? Welke ademoefeningen kan ik toepassen om mezelf weer tot rust te brengen? Welk effect heeft dat op mij, mijn omgeving en mijn leerlingen? In deze nascholing leer je heel wat over stress en gaan we met een concrete tool (app) aan de slag. Breng dus zeker je gsm mee. Je keert weer naar huis met enkele laagdrempelige oefeningen die een mooi verschil kunnen maken. Na deze vorming kan je… stresssignalen en stressoren bij jezelf herkennen; fases van stresshantering en bijhorende klachten herkennen; begrijpen wat hartcoherentie is en hoe het ingezet kan worden als zelfzorg; eenvoudige ademoefeningen uitvoeren om tot de staat van hartcoherentie (balans) te komen (via een app).