Opleiding zoeken: 199 resultaten
Laden
A total of 199 items found.
Showing 199 items on page 15 of 25.
Resultaten gefilterd op:
Kleuteronderwijs
113 - 120 van 199 resultaten
Klasmanagement en omgaan met gedragsproblemen
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 jan. 2025
115 Euro
Een leraar heeft het niet altijd onder de markt. In de klas ontmoet hij leerlingen die het hem knap lastig maken. Ze storen de les, negeren regels en afspraken en moeten tot de orde worden geroepen. Anderzijds zijn er stille, angstige en teruggetrokken leerlingen waar hij zich zorgen over maakt. Zij kampen met een dipje, worden gepest of lijden onder de situatie thuis. Over al deze leerlingen wordt er in scholen gepiekerd en overlegd. In deze interactieve nascholing: geven we geen opsomming van recepten/tips voor de begeleiding van leerlingen; kiezen we voor een kader dat leraren helpt om perspectief te brengen in schijnbaar vastgelopen onderwijsleersituaties; vragen we ons niet af wat er mis is met de leerling; gaan we na hoe interacties tussen leraren, leerlingen en ouders kunnen verbeteren; vertrekken we van een beschrijving van gedragsproblemen in de klas en geven we stap-voor-stap aan hoe je die moeilijkheden systematisch in kaart brengt. Wil je leren hoe je de ernst en complexiteit van deze situaties in de klas kan taxeren en welke ondersteuning de leerling binnen en buiten de klas nodig heeft? Schrijf je in!
Lesmoment: Dag
Domein
Aan de slag met Arduino (basis)
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 jan. 2025
60 Euro
Wil jij als leraar secundair onderwijs aan de slag met Arduino? Heb je nog nooit met deze microcontroller gewerkt? Benieuwd hoe het werkt en welke mogelijkheden er zijn in de eerste graad van de A-stroom? Dan ben je in deze navorming aan het juiste adres. Je leert de basisbegrippen van Arduino kennen en je gaat aan de slag met het programmeren van eenvoudige oefeningen, zoals het aansturen van leds en servomotoren. Daarnaast krijg je een boeiend overzicht van welke uitgebreide mogelijkheden Arduino jou en jouw klas te bieden heeft en kan je aan de slag gaan met het uitwerken van je eigen STEM-projecten. Na deze nascholing kunnen de deelnemers: zelfstandig aan de slag met Arduino in de klaspraktijk actuatoren en sensoren aansluiten leerplandoelen bereiken rond algoritmisch- en computationeel denken, mens-machine interface... Arduino is open source en biedt jou en je leerlingen een tal van mogelijkheden. Dankzij de veelzijdigheid van Arduino is differentiëren op niveau kinderspel. Kom kennismaken en ontdek de mogelijkheden van Arduino!
Lesmoment: Dag
Domein
Lezen in beweging
Hogeschool Thomas More
Geel
23 jan. 2025
115 Euro
Op zoek naar manieren om je lln 'echt' te laten lezen tijdens je les, in plaats van te doen alsof? Door te kiezen voor andere werkvormen, dwing je je lln om de teksten die jij wil dat ze lezen, ook echt lezen. Een praktische navorming waar je de aangeboden werkvormen grotendeels zelf uittest. Concrete lesideeën om aan de slag te gaan met mythes, stadssages, flapteksten, boekfragmenten en non-fictionele teksten. Benieuwd naar onze aanpak? Schrijf je in!
Lesmoment: Dag
Domein
Maak je klas ADHD-proof - secundair onderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
23 jan. 2025
65 Euro
Je wil het wel, maar het blijft lastig. Wat werkt nu wel of juist niet? In deze praktijkgerichte vorming bieden we kapstokken om jongeren met ADHD te ondersteunen en nemen we jouw klaswerking onder de loep. Vanuit ‘Wat werkt, wat loopt al goed?’ zoeken we naar groeikansen die passen bij jouw klas en leerkrachtenstijl. Dit is een vervolgopleiding. Er wordt dus verondersteld dat het theoretische kader rond ADHD gekend is. Na deze vorming kan je… concreet benoemen hoe je een leeromgeving kan creëren die comfortabeler is voor jongeren met ADHD; concrete tools en strategieën toepassen om tegemoet te komen aan de behoeften van jongeren met ADHD; gerichter communiceren met jongeren met ADHD over de wenselijke ondersteuning.
Lesmoment: Dag
Domein
Omgaan met weerstand in je team of bij je coachee
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
24 jan. 2025
Kostprijs: zie website
Vind je het soms een uitdaging om met je team veranderingen te realiseren omdat de collega’s er niet voor staan te springen om te veranderen? Ervaar je soms weerstand bij je team? Of worden goedbedoelde adviezen in de wind geslagen? Coach je wel eens een collega die schijnbaar blijft vastzitten in de weerstand? Tijdens deze vorming leer je weerstand te zien als een logische reactie op veranderingen: Hoe kunnen we streven naar evenwicht tussen verandering en stabiliteit? Hoe kunnen we de weerstand ombuigen tot betrokkenheid? Je krijgt inzichten, leert zelf aanvoelen wanneer je in de weerstand gaat en wat helpend is. Vervolgens leer je deze kennis en vaardigheden ook inzetten in je team en met je coachee. We werken met concrete casussen die je inbrengt en gaan ervaringsgericht te werk. Veranderingen die we willen bewerkstelligen gaan niet vanzelf. We hebben bepaald gedrag ontwikkeld en dat is, hoe graag we dat soms ook willen, niet zomaar te veranderen. Het gedrag dat dan gesteld wordt, wordt vaak benoemd als weerstand.
Lesmoment: Dag
Domein
Maatwerk bieden met maar één hoofd en twee handen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
24 jan. 2025
80 Euro
Het boek Wijze Lessen beschrijft aanpakken van differentiatie waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van de prestaties van àlle leerlingen. Maar hoe doe je dat met maar één hoofd en twee handen? Leerlingen hebben immers verschillende voorkennis en -kunde, leren op een verschillend tempo … Dit vraagt om een samenspel van doordachte pedagogische, vakdidactische en organisatorische keuzes van de leraar. In deze sessie bespreek ik effectieve en haalbare (!) manieren om leerlingen met verschillende leernoden toch gelijke leerkansen te bieden. Na deze vorming kan je… een aantal concrete werkvormen identificeren en toepassen om kwaliteitsvol en haalbaar te differentiëren; rekening houden met de verschillende tips die worden meegegeven.; verschillende differentiatievormen onderscheiden en toepassen.
Lesmoment: Dag
Domein
Kinderen (creatief) begeleiden bij het omgaan met brede verlieservaringen.
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
27 jan. 2025
Kostprijs: zie website
Verlies hoort onlosmakelijk bij het leven, ook bij dat van kinderen. Het ene verlies kunnen we bevatten. Het andere is zo ondenkbaar dat het een diepe verwonding achterlaat. Verlies is een ruim begrip. Het kan gaan om een overlijden, een scheiding, verandering van school, pesterijen, ziekte, de komst van een broertje/zusje ... Hoe ga je als leraar om met brede verlieservaringen? Welke rol kan de school opnemen? Hoe kan je 'taal' vinden om met kinderen te praten over verlieservaringen? Op welke manier kan je ondersteunend zijn? In deze vorming staan we stil bij: enkele rouwsluiers; rouw in ontwikkelingsperspectief; kinderen en verlies; emoties en emotionele pijn; de verschillende verliestaken; (creatieve) methodieken om aan de slag te gaan rond brede verlieservaringen; casusmateriaal; uitwisselen van ervaringen. Leren omgaan met verdriet en pijn hoort bij de opvoeding van kinderen. Kinderen ruimte geven om te voelen, om te leren omgaan met betekenisvolle verliezen is werken aan hun draagkracht.
Lesmoment: Dag
Domein
Waarderend coachen: een introductie
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
28 jan. 2025
120 Euro
Coaching helpt je in het onderzoeken van de huidige situatie, het stellen van duidelijke doelen, het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden en het nemen van acties om die doelen te bereiken. In deze workshop maken we je de kracht van coachen duidelijk en inspireren we je om zelf aan de slag te gaan. De GRROW gespreksstructuur leidt in vijf overzichtelijke stappen tot een duidelijk eindresultaat. Daarnaast reiken we ook een aantal gespreksvaardigheden aan, o.a. exploreren, waarderen, betrokken confronteren die naast coaching ook in andere professionele gesprekken en in samenwerking ingezet kunnen worden. Deze oplossingsgerichte coaching is effectief omdat je: focust op concrete reële vragen uit de praktijk van alledag waardoor het resultaat direct invloed heeft op het huidige functioneren vertrekt vanuit op vooraf scherp gerichte doelen en gewenste resultaten komt tot nieuwe inzichten, ideeën en overtuigingen die aanzetten tot actie en zichtbare gedragsverandering. PRAKTISCHE INFORMATIE Docenten Yoko Theunis en Kaat Jansen, arbeids- en organisatiepsychologen, coaches en docenten bij Thomas More Antwerpen Toegepaste Psychologie. Doelgroep Psychologisch geschoolden, maatschappelijk werkers, leerkrachten, leidinggevenden en HR-medewerkers Datum & prijs Datum | di. 28 januari 2025 Uur | 09