Opleiding zoeken: 199 resultaten
Laden
A total of 199 items found.
Showing 199 items on page 19 of 25.
Resultaten gefilterd op:
Kleuteronderwijs
145 - 152 van 199 resultaten
De kracht van co-teachen in de lagere school
Hogeschool Thomas More
Mechelen
10 mrt. 2025
125 Euro
Breek uit je klas en ontdek de synergie van twee leerkrachten die samen het beste uit zichzelf en leerlingen halen! Een verhaal van gedeelde verantwoordelijkheid, ieder op z’n kracht, elkaar aanvullend en ondersteunend. In deze vorming staat het waarom en het hoe van co-teaching centraal. Steeds meer leerkrachten gaan op zoek naar kansen om op een constructieve wijze samen te werken. Ze vinden in co-teaching een manier om kennis te delen, om de eigen onderwijspraktijk kritisch onder de loep te nemen, om de ontwikkeling van kinderen nog meer te stimuleren en om gerichter te kunnen differentiëren. Je ontdekt de randvoorwaarden om met co-teaching te kunnen starten. Je leert meer over hoe je co-teaching op structurele wijze kan faciliteren binnen de eigen schoolorganisatie en krijgt concrete tips om co-teaching stapsgewijs te integreren. Ontdek het verrassende en veelzijdige parcours van ‘tweekracht’! Na deze nascholing... ken je de meerwaarde van co-teaching ; weet je hoe je co-teaching kan organiseren; heb je inzicht in de randvoorwaarden om te kunnen starten.
Lesmoment: Dag
Domein
Meer bewegen in de klas. Allez, hup!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
11 mrt. 2025
115 Euro
Meer aanmoediging hebben jonge kinderen niet nodig. Hoe breng je ze in beweging in en buiten de klas? Jonge kinderen hebben niet veel nodig: in deze navorming leer je met veel, kleine eenvoudige voorwerpen impulsen tot beweging geven. Met of zonder heldere opdrachtkaarten, je kinderen ontdekken hun mogelijkheden We leren je ook de motoriek van kinderen observeren, zodat je ze nog meer ontwikkelingsgericht kan uitdagen. In deze vorming bekijken we: Hoe jonge kinderen bewegen? (observatie) Waarom bewegen zo belangrijk is? (het stimuleert de ontwikkeling) Hoe je op een eenvoudige manier de kinderen kan laten bewegen in de klas, ook al heb je weinig ruimte? Eenvoudige materialen die je nadien zelf kan ontwikkelen. Voor deze bewegingsmomenten heb je geen turnzaal nodig, na deze vorming tover je materialen uit je tas en de kinderen kunnen overal aan de slag!
Lesmoment: Dag
Domein
Scrum laat kinderen zelfstandig en planmatig samenwerken.
Hogeschool Thomas More
Turnhout
11 mrt. 2025
155 Euro
SCRUM is een innovatieve didactiek om leerlingen op een methodische manier planmatig en zelfstandig te laten samenwerken. Leerlingen krijgen eigenaarschap, nemen verantwoordelijkheid en initiatief en leren van elkaar - ook in heterogene groepen. Tegelijk houd je als leraar overzicht over het leerproces en krijg je tijd vrij voor inhoudelijke begeleiding op maat. Scrum is bruikbaar in de meeste leergebieden (rekenen, taal, wereldoriëntatie…) en ook binnen: thematisch werken, projectonderwijs, planbord ... In deze vorming: Ontdek en ervaar je de kracht en de stappen van Scrum. Leggen we linken met je eigen onderwijspraktijk. Vertaal je een concrete inhoud uit je eigen onderwijspraktijk naar een Scrum-context onder begeleiding. Wissel je ervaringen uit en verdiep je jouw inzichten in Scrum. De navorming kent een plezierige afwisseling tussen theorie en praktijk. Scrum zal je een krachtig kader geven om met je leerlingen planmatig en zelfstandig aan de slag te gaan.
Lesmoment: Dag
Domein
Evalueren en lezen
Hogeschool Thomas More
Online
11 mrt. 2025
65 Euro
Lezen kan een context zijn waarin ondernemende vaardigheden en attitudes van kinderen gestimuleerd en geëvalueerd worden. Het gaat dus niet over het evalueren van technisch lezen. De manier van evalueren kan breed toegepast worden in de klaspraktijk. Na deze nascholing kan je... in de visie van groeigericht evalueren en vanuit deze visie feedback geven; verschillende leeswerkvormen toepassen om breder te kunnen evalueren ; lezen als context benutten om breder te kunnen evalueren.
Lesmoment: Dag
Domein
Leren buiten de klasmuren!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
12 mrt. 2025
60 Euro
Je krijgt tips en inspiratie om je activiteiten/lessen naar buiten te brengen en je kinderen op een ondernemende manier aan het leren te zetten. Deze ondernemende bril (doorzettingsvermogen, zelfstandigheid …) zetten we op als we observeren en feedback geven aan kinderen op hun verborgen kwaliteiten. Tijdens deze interactieve workshop komen volgende aspecten aan bod: Verwijzend naar wetenschappelijk onderbouwde modellen leggen we een link met mogelijke effecten/meerwaarde zowel op leraar- als kindniveau om 'buiten’ als leeromgeving te benutten. Ontdek de zinvolheid om te investeren in buiten lesgeven. Leer de verborgen ondernemende vaardigheden zien, benoemen en stimuleren met ‘buiten’ als krachtige leeromgeving. Ontdek laagdrempelige stappen en concrete tools om buiten les te integreren en meteen aan de slag te gaan. Gedurende deze workshop gaan jullie buiten ervaren wat kinderen zelf ook kunnen ervaren. Er is immers geen slecht weer, enkel slechte kledij! Houd je regenjas bij de hand, maar breng de zon mee!
Lesmoment: Dag
Domein
Luister je naar mij? In gesprek gaan met kinderen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
13 mrt. 2025
125 Euro
We zijn het er allemaal over eens: leerkracht zijn is heel wat meer dan leerstof aanbieden. Je bent naast lesgever ook een luisterend oor voor kinderen met verdriet, een bemiddelaar bij pesterijen, een scheidsrechter bij ruzies,… In deze workshop krijg je kant-en-klare tips om kinderen te helpen zich goed uit te drukken en hen te leren omgaan met die waaier van emoties. We bekijken wat de functie is van elke emotie. Daarnaast leren we enkele gesprekstechnieken aan om dieper in gesprek te kunnen treden met kinderen. Ook bekijken we hoe we dit verder kunnen exploreren met expressieve communicatietechnieken en verteltekeningen. Zo krijgen we meer zicht op emoties die soms achter moeilijk gedrag schuilgaan. Op algemene vraag werd deze workshop verlengd naar een dagopleiding om nog meer technieken te kunnen ontdekken en oefenen. We maken ook een eerste aanzet tot het installeren van een eigen gespreksdoos. Na deze nascholing kan je... via gesprekstechnieken dieper in gesprek gaan met kinderen; begrijpen waar moeilijke emoties bij kinderen vandaan komen; een eigen gespreksdoos samenstellen met basismateriaal.
Lesmoment: Dag
Domein
Canva voor gevorderden
Hogeschool Thomas More
Mechelen
14 mrt. 2025
125 Euro
Ben jij al bekend met de basis van Canva en klaar om je vaardigheden naar een hoger niveau te tillen? Meld je dan aan voor onze geavanceerde Canva-training speciaal voor leerkrachten! Deze cursus biedt niet alleen een snelle herhaling van de basisprincipes, maar duikt dieper in de krachtige functies die Canva te bieden heeft. Leer hoe je complete bundels kunt samenstellen voor je lessen, waarmee je efficiënt en effectief je onderwijsmateriaal kunt organiseren. Verbreed je horizon met videobewerkingstechnieken om dynamische en boeiende video's te maken die je leerlingen zullen fascineren. Daarnaast gaan we aan de slag met het creëren van interactieve leerspelletjes die het leren leuk en interactief maken. Ontdek ook hoe je de nieuwste AI-functies binnen Canva kunt inzetten om je ontwerpen sneller en slimmer te maken, waardoor je nog meer tijd bespaart. Met deze vaardigheden transformeer je jouw lesmaterialen en maak je leren een boeiende en interactieve ervaring. Schrijf je in en til je educatieve content naar een professioneel niveau met onze Canva-training voor gevorderde leerkrachten! Doelstellingen **Mastering Geavanceerde Functionaliteiten**: Deelnemers zullen leren om geavanceerde functies van Canva te gebruiken, zoals videobewerking en het maken van bundels, waardoor ze meer samenhangende e
Lesmoment: Dag
Domein
Waarderend coachen - basiscursus o.l.v. Anke Deckers
Hogeschool Thomas More
Turnhout
17 mrt. 2025
490 Euro
Je collega’s, leerlingen, partner, vrienden, enz. coachen? Dat kan, en het is niet eens zo moeilijk! Dit merk je in deze interactieve opleiding waarbij je concrete vaardigheden en inzichten leert waarmee je direct aan de slag kan gaan én verschil mee maakt. Coaching is meer dan het voeren van een goede babbel: het is gericht op echt resultaat, op enthousiasme bij coach en coachee en op zelfinitiatief. Volgende thema’s komen aan bod: Je kunt coachen op dingen die niet goed lopen, die de gecoachte graag anders had gewild. Het kan ook gaan over succesverhalen, waarbij je nagaat hoe het komt dat het daar wel goed lukte. We kijken vooral naar de ‘gewenste situatie’. We blijven niet plakken bij waarom het niet goed liep. We geven inzichten en oefenen op de basisvaardigheden van coaching. Centraal staat het oefenen met feedback. De opleiding is gestructureerd, dynamisch en erg leerrijk. Onze aanpak is ‘no-nonsense’, eerlijk, spontaan, plezant en eenvoudig.