Opleiding zoeken: 141 resultaten
Laden
A total of 141 items found.
Showing 141 items on page 1 of 18.
Resultaten gefilterd op:
Kleuteronderwijs
1 - 8 van 141 resultaten
Effectieve binnenklasdifferentiatie haalbaar organiseren
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
29 apr. 2024
105 Euro
Hoe kan je binnenklasdifferentiatie vlot en flexibel organiseren zonder daarbij de (werk)druk op jouw schouders te leggen? Tegelijkertijd werken we aan effectief onderwijs voor élke leerling door ondersteuning én verrijking op maat (zonder te vervallen in individueel onderwijs). Elke leerling zo ver mogelijk krijgen in zijn of haar leerproces is het doel. Daarvoor vertrekken we vanuit enkele theoretische inzichten en de principes van goede binnenklasdifferentiatie. Daarnaast gaan we ook praktisch aan de slag. Voorbeelden en good practices resulteren in het optimaliseren van de eigen werking. Deze nascholing leert je: - Welke principes belangrijk zijn om te spreken van goede en effectieve binnenklasdifferentiatie. - Hoe differentiatie geen synoniem hoeft te zijn voor meer werk. - Je rugzak te vullen met een veelheid aan differentiatietechnieken. - De vaardigheden om een lekkere en zinvolle differentiatiecocktail samen te stellen. - Je eigen onderwijspraktijk te optimaliseren met het oog op binnenklasdifferentiatie. Loop je in je onderwijspraktijk aan tegen het haalbaar differentiëren voor élke leerling? In deze sessie zoeken we naar optimaliseringen van je eigen klaspraktijk gestoeld op evidence-informede inzichten.
Lesmoment: Dag
Domein
Wat beweegt onze kinderen en wat niet?
Hogeschool Thomas More
Online
29 apr. 2024
115 Euro
Tijdens deze studiedag krijgt u een antwoord op volgende vragen: Waarom willen sommige kinderen niet tekenen, inkleuren of puzzelen? Hoe kijken we best naar motorisch zwakke kinderen? Wat is goede observatie en diagnostiek? Wanneer moeten we ons zorgen maken en wanneer moeten we doorverwijzen? Wat is nog normaal en wat is de functie van tabellen en normscores? Wat is het verschil tussen niet willen en niet kunnen? Hoe brengen we een kind van weigeren tot deelnemen en van falen tot lukken? Na deze nascholing kan je ... faalangst en ontwijkend gedrag herkennen en aanpakken. de juiste aanpak en oefeningen aanbieden aan kinderen die motorisch zwak zijn. gericht observeren en communiceren en eventueel zelf aanpakken of doorverwijzen van kinderen die het moeilijk hebben.
Lesmoment: Dag
Domein
Opvoeding als gedeelde zorg
Hogeschool Odisee
Brussel
30 apr. 2024
150 Euro
Deze educatieve methodiek richt zich op het uitbouwen van een positieve relatie met ouders/opvoeders in het onderwijswerkveld. Via concrete, realistische schoolsituaties denken leerkrachten, zorgcoördinatoren en directie samen na over dialoogvoeren met ouders.
Lesmoment: Dag
Domein
Teamteaching: 1 plus 1 is meer dan 2 - Sessie voor directies
Hogeschool Thomas More
Turnhout
30 apr. 2024
60 Euro
Wil je graag in je team starten met teamteaching? Zijn jullie reeds gestart met teamteaching, maar wil je dit optimaliseren of uitbreiden? Wil je weten hoe teamteaching meerwaarde kan creëren in jouw school? Wil je graag weten wat jouw rol als directie is om deze vernieuwing te implementeren én te laten renderen? In de lerarenopleiding lager onderwijs in Turnhout leren we toekomstige leraren de competenties met betrekking tot teamteaching aan. Vanuit deze ervaringen willen we ook startende teamteachers en scholen in het onderwijsveld ondersteunen bij het opzetten van effectieve teamteaching. Deze nascholing leert je... welke mogelijkheden de verschillende teamteachmodellen bieden om meerwaarde te creëren in de onderwijspraktijk. de drie doelen van teamteaching 1. Teamteaching om de leeromgeving krachtiger te maken (brede basiszorg en binnenklasdifferentiatie haalbaar maken) 2. Teamteaching om leraren te versterken als professionals. 3. Teamteaching om de werkdruk te verminderen. de voorwaarden van effectieve teamteaching te identificeren, zowel in de samenwerking als in de ondersteuning vanuit de school. Neem je team mee in het verhaal van teamteaching en creëer een happy ending.
Lesmoment: Dag
Domein
Begeleiden van noden: school versus straatcultuur
Hogeschool Thomas More
Turnhout
30 apr. 2024
50 Euro
In deze sessie komen de verschillen tussen thuis-, straat- en schoolcultuur naar boven. Het doel van deze sessie is om jongeren beter te begrijpen en om inzicht te krijgen in hoe je als onderwijsprofessional met jongeren in interactie kan gaan. Youcef Naimi studeerde arabistiek en islamologie. Voor Ceapire werkte hij de voorbije jaren met heel wat Mechelse jongeren en creëerde onder andere veilige dialoogruimtes. Daarnaast was hij betrokken bij het ORPHEUS-project, waarbij professionals die met jongeren werken de tools en kennis krijgen om die jongeren te helpen weerbaar te maken tegen gewelddadige extremistische narratieven. Benieuwd naar deze aanpak?
Lesmoment: Avond
Domein
Ruimte voor initiatief en autonomie bij kleuters
Hogeschool Thomas More
Mechelen
30 apr. 2024
125 Euro
Is het niet mooi dat initiatief het leren vergemakkelijkt? Kleuters meer ruimte voor initiatief geven, zorgt ervoor dat jij als leerkracht je handen meer vrij krijgt. Je kleuters worden partners. Zij zijn als het ware expert van zichzelf. Maar hoe doe je dit? Hoe geef je kleuters meer autonomie? Hoe kan je je kleuters vertrouwen geven? Wat met het kiesbord? Hebben mijn kleuters nog wel voldoende structuur? Hoe zit het dan met een project of thema? We helpen je zoeken hoe je met elke kleuter op weg kan gaan door meer ruimte te geven voor eigen projecten en initiatieven. Durf jij het ook aan? Na deze nascholing... weet je wat vrij initiatief is en hoe je dit dagelijks kan inzetten in je klas leer je meer loslaten en kleuters vertrouwen geven weet je hoe je een project kunt uitbouwen met je kleuters en daarbij een flexibel kiesbord kan hanteren Info Lesgever | Hilde Van Damme, ondrwijscoach CEGO Cursuscode | 240430_01 Datum | dinsdag 30 april 2024 Duur | 09.30 tot 15.00 uur Onderwijsniveau | kleuteronderwijs Doelgroep | klasleerkrachten, zorgleerkrachten, directies, beleidsondersteuners Cursusgeld | € 125 (inclusief broodjeslunch) Locatie | campus Kruidtuin Mechelen
Lesmoment: Dag
Domein
Kinderen leren in interactie met hun omgeving: de leraar maakt het verschil!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
2 mei 2024
105 Euro
Kinderen ontwikkelen in interactie met hun opvoeders en met elkaar, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Een goede interactie laat de hersenen goed ontwikkelen. In een klas maakt de leraar het verschil! De vraag die moet worden beantwoord is: Aan welke criteria moet zulke interactie voldoen? Het M.I.S.C.-concept van P. Klein geeft antwoorden. Het verplicht ons om na te denken over de kwaliteit van de interactie, we zoomen in op: - De kenmerken in onze interactie met kinderen die ervoor zorgen dat ze optimaal kunnen ontwikkelen. - Het M.I.S.C.-concept, dat ondertussen het basisconcept is geworden waarmee talrijke kinderdagverblijven en kleuterleiders aan de slag gaan. - Hoe M.I.S.C. kan helpen om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling (sociaal, emotioneel, via taal en spel). Dit gebeurt vooral a.d.h.v. filmmateriaal. Het leuke aan het M.I.S.C.- concept is dat het eenvoudig is. Eenmaal je het onder de knie hebt, wordt het werken met kinderen nog veel plezanter. Waarop wachten dus? De navormingen 'spel als motor', 'de jonge kleuter is een vat vol emoties' en 'de leraar maakt het verschil' vormen een reeks en kan je als traject volgen.
Lesmoment: Dag
Domein
"Luister je naar mij?" In gesprek gaan met kinderen - XL-versie
Hogeschool Thomas More
Mechelen
2 mei 2024
125 Euro
We zijn het er allemaal over eens: leerkracht zijn is heel wat meer dan leerstof aanbieden. Je bent naast lesgever ook een luisterend oor voor kinderen met verdriet, een bemiddelaar bij pesterijen, een scheidsrechter bij ruzies,… In deze workshop krijg je kant-en-klare tips om kinderen te helpen zich goed uit te drukken en hen te leren omgaan met die waaier van emoties. We bekijken wat de functie is van elke emotie. Daarnaast leren we enkele gesprekstechnieken aan om dieper in gesprek te kunnen treden met kinderen. Ook bekijken we hoe we dit verder kunnen exploreren met expressieve communicatietechnieken en verteltekeningen. Zo krijgen we meer zicht op emoties die soms achter moeilijk gedrag schuil gaan. Op algemene vraag werd deze workshop verlengd naar een dagopleiding om nog meer technieken te kunnen ontdekken en oefenen. We maken ook een eerste aanzet tot het installeren van een eigen gespreksdoos. Na deze nascholing kan je... via gesprekstechnieken dieper in gesprek gaan met kinderen; begrijpen waar moeilijke emoties bij kinderen vandaan komen; een eigen gespreksdoos samenstellen met basismateriaal.