Opleiding zoeken: 169 resultaten
Laden
A total of 169 items found.
Showing 169 items on page 14 of 22.
105 - 112 van 169 resultaten
Versterk de executieve functies bij je leerlingen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
Online
17 jan. 2025
200 Euro
Je niet laten afleiden, de instructie onthouden, een nieuw plan bedenken als jouw plan niet werkt, … dit zijn allemaal uitingen van executieve functies die volop in ontwikkeling zijn. Tijdens deze nascholing krijg je inzicht in wat executieve functies zijn, hoe ze zich ontwikkelen en hoe ze de basis vormen voor ‘leren leren’. Onderzoek hoe je de executieve functies van jouw leerlingen kan ondersteunen en versterken door in te zetten op een EF-ondersteunende leerkrachtstijl (feedback, samen reflecteren, denktijd nemen, …), EF-groeiactiviteiten en door meer structuur en voorspelbaarheid in jouw klasorganisatie te steken. Tot slot word je uitgedaagd om de opgedane inzichten in jouw klaspraktijk te integreren. Catherine Malfait is onderwijspedagoog en verdiepte zich als docent en onderzoeksmedewerker aan de Odisee Hogeschool in het ondersteunen en laten groeien van leerlingen in hun executieve functies. Als EF-expert coacht ze scholen in het begeleiden van de executieve functies van leerlingen door in te zetten op een EF-ondersteunende leerkrachtstijl, EF-groeiactiviteiten en een EF-vriendelijke klasorganisatie. Daarnaast begeleidt ze ouders en kinderen in het ontwikkelen van krachtige executieve functies. Na deze vorming kan je... verduidelijken wat executieve functies zijn en kan je aan de
Lesmoment: Dag
Domein
Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wat doet AI met ons vreemdetalenland?
Hogeschool UCLL
Heverlee
21 jan. 2025
55 Euro
Welke toekomstscenario’s zijn er voor het vreemdetaalonderwijs in het AI tijdperk? We verkennen deze vraag via de methodiek van scenarioplanning. Dit is een aanpak om te anticiperen op een onvoorspelbare toekomst en zo tot doordachte keuzes te komen, maar het leent zich ook goed tot het voeren van een dialoog over de toekomst. Alvast een spoiler… we zullen het antwoord niet klaar hebben na de workshop, maar hopelijk geeft het stof tot verder denken en exploreren. Voor leerkrachten talen lager en secundair onderwijs.
Lesmoment: Dag
Dinsdag 21 januari 2025
Domein
Maatwerk bieden met maar één hoofd en twee handen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
24 jan. 2025
80 Euro
Het boek Wijze Lessen beschrijft aanpakken van differentiatie waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van de prestaties van àlle leerlingen. Maar hoe doe je dat met maar één hoofd en twee handen? Leerlingen hebben immers verschillende voorkennis en -kunde, leren op een verschillend tempo … Dit vraagt om een samenspel van doordachte pedagogische, vakdidactische en organisatorische keuzes van de leraar. In deze sessie bespreek ik effectieve en haalbare (!) manieren om leerlingen met verschillende leernoden toch gelijke leerkansen te bieden. Na deze vorming kan je… een aantal concrete werkvormen identificeren en toepassen om kwaliteitsvol en haalbaar te differentiëren; rekening houden met de verschillende tips die worden meegegeven.; verschillende differentiatievormen onderscheiden en toepassen.
Lesmoment: Dag
Domein
Waarderend coachen: een introductie
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
28 jan. 2025
120 Euro
Coaching helpt je in het onderzoeken van de huidige situatie, het stellen van duidelijke doelen, het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden en het nemen van acties om die doelen te bereiken. In deze workshop maken we je de kracht van coachen duidelijk en inspireren we je om zelf aan de slag te gaan. De GRROW gespreksstructuur leidt in vijf overzichtelijke stappen tot een duidelijk eindresultaat. Daarnaast reiken we ook een aantal gespreksvaardigheden aan, o.a. exploreren, waarderen, betrokken confronteren die naast coaching ook in andere professionele gesprekken en in samenwerking ingezet kunnen worden. Deze oplossingsgerichte coaching is effectief omdat je: focust op concrete reële vragen uit de praktijk van alledag waardoor het resultaat direct invloed heeft op het huidige functioneren vertrekt vanuit op vooraf scherp gerichte doelen en gewenste resultaten komt tot nieuwe inzichten, ideeën en overtuigingen die aanzetten tot actie en zichtbare gedragsverandering. Praktische informatie Sprekers Yoko Theunis en Kaat Jansen, arbeids- en organisatiepsychologen, coaches en docenten bij Thomas More Antwerpen Toegepaste Psychologie. Doelgroep Psychologisch geschoolden, maatschappelijk werkers, leerkrachten, leidinggevenden en HR-medewerkers Praktisch Datum | di. 28 januari 2025 Uur | 09u30
Lesmoment: Dag
Activerend onthaal in de kleuterklas
Hogeschool Thomas More
Mechelen
30 jan. 2025
65 Euro
Het onthaal heeft tot op heden nog een grote impact in onze kleuterklas. We houden ervan om samen met onze kleuters in de kring te zitten, zingen, praten… Kringmomenten hebben een positieve invloed op het groepsklimaat, maar zijn lange kringmomenten wel functioneel? In deze workshop krijg je een beeld van hoe een “activerend onthaal” extra kansen kan bieden. De kleuters worden uitgedaagd om te plannen en gaan zelfsturend aan de slag. De ervaringen die kinderen opdoen tijdens het onthaal kunnen aanleiding zijn voor een gezamenlijk kringmoment. De leerkracht treedt op als coach en krijgt de kans om in te spelen op individuele noden van de kleuters. Benieuwd? Je ervaart zelf de ingrediënten en voordelen van een activerend onthaal en je krijgt een stappenplan om te groeien naar deze nieuwe organisatievorm. Na deze nascholing kan je... de voordelen ervaren van deze organisatievorm en de klassieke kring op ‘dieet’ zetten het onthaal stap voor stap opbouwen door middel van drie bouwstenen sterk spel over de dag tillen en de kring gebruiken voor reflectie, plannen en samenhorigheid
Lesmoment: Dag
Domein
Nederlands in de kleuterklas - taalverwerving en taalstimulering bij anderstalige nieuwkomers aan de hand van Go4ty
Hogeschool Thomas More
Mechelen
31 jan. 2025
170 Euro
In het kleuteronderwijs worden we hoe langer hoe meer geconfronteerd met peuters/kleuters die het Nederlands niet beheersen. Leraren doen doorgaans alles wat in hun mogelijkheid ligt om die kinderen een gevoel van veiligheid en geborgenheid te geven. Taalontwikkeling staat daarbij centraal. Het is immers via het geleidelijk beheersen van 'nieuwe' taal dat kinderen greep krijgen op de (school)wereld en zich verder kunnen ontwikkelen. Maak kennis met Go4ty en de bijhorende materialen, spelletjes, pictogrammen ... Ontdek ‘taaldozen’ en andere methodes voor het aanbieden van meer woordenschat. In de voormiddag komen volgende thema's aan bod: Via een rijk aanbod en veel interactie met het accent op ‘spreken’, verruimen kinderen hun woordenschat. Go4ty is een lijst van 40 woorden die de basis vormt waarop (anderstalige) instappers verder kunnen bouwen met meer woordenschat. De beheersing van die 40 woorden vraagt expliciete, gerichte en intensieve aandacht van de leraar. Kinderen begrijpen deze in een drietal weken, mits de begrippen op een functionele manier in de dagelijkse klaspraktijk worden gebruikt. In de namiddag maken we samen verschillende GO4ty spellen: Lottospel Hengelspel Praatplaat Ganzenbordspel Zinnen maken Bovendien krijg je nadien alle overige bestanden uit de GO4ty doos digi
Lesmoment: Dag
Domein
Klasmanagement in alle rust
Hogeschool Thomas More
Mechelen
4 feb. 2025
125 Euro
Het gevoel hebben dat je klasgroep goed draait, je een positieve band hebt met je leerlingen en in alle rust les kan lesgeven: heerlijk. Alleen gaat het er in de praktijk soms anders aan toe. Elsa staat door de klas te brullen. Tobias en Ebru letten totaal niet op en zitten te prutsen. Solène staat zowat op haar bank, tot groot jolijt van haar vrienden. Over haar gedrag heb je eerder bij een collega nog wat stoom afgelaten. Bram en Jasper hebben hun zoveelste hoogoplopende ruzie. En je voelt dat Marie vandaag niet meer al te veel moet uitspoken om je helemaal over de rooie te krijgen. In deze vorming verkennen we samen hoe je je klasgroep in alle rust kan managen en wat je kan doen als het toch fout gaat, een beetje of heel stevig. We vertrekken van reële situaties, ook diegene die jij graag wil bespreken, en bekijken we wat we kunnen doen. Daarbij laten we ons onder andere inspireren door Nieuwe Autoriteit, Deep Democracy en relevante inzichten in verband met klasinrichting. Deze nascholing wordt begeleid door Steffie De Baerdemaeker. Zij draaide zelf 12 jaar mee als leerkracht en beleidsmedewerker in het onderwijs, vooral in Brussel. Haar verdere opleidingen op vlak van coaching, (veranderings)management, Deep Democracy en inclusie vertaalt ze op geheel eigen wijze naar het onderwijs. Ze begeleidde
Lesmoment: Dag
Domein
Zelfzorg voor de leerkracht: adem jezelf van klacht naar kracht
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 feb. 2025
65 Euro
Een job in het onderwijs is enorm uitdagend geworden! Er komt veel op ons af: drukker wordende groepen, leerlingen met noden, lerarentekort, een volle agenda, heel wat leerstof dat aan bod moet komen,... Onze eigen ketel komt daardoor wel eens onder druk te staan. Hoe gaan we om met deze toenemende spanning? Hoe herkennen we stresssignalen? Hoe waarschuwt ons lichaam ons dat we in onze reserves aan het gaan zijn? Hoe kan hartcoherentie als wetenschappelijk onderbouwde methode daar een antwoord op bieden? Welke ademoefeningen kan ik toepassen om mezelf weer tot rust te brengen? Welk effect heeft dat op mij, mijn omgeving en mijn leerlingen? In deze nascholing leer je heel wat over stress en gaan we met een concrete tool (app) aan de slag. Breng dus zeker je gsm mee. Je keert weer naar huis met enkele laagdrempelige oefeningen die een mooi verschil kunnen maken. Na deze vorming kan je… stresssignalen en stressoren bij jezelf herkennen; fases van stresshantering en bijhorende klachten herkennen; begrijpen wat hartcoherentie is en hoe het ingezet kan worden als zelfzorg; eenvoudige ademoefeningen uitvoeren om tot de staat van hartcoherentie (balans) te komen (via een app).