Opleiding zoeken: 167 resultaten
Laden
A total of 167 items found.
Showing 167 items on page 16 of 21.
121 - 128 van 167 resultaten
Escaperooms: maak ze digitaal!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
17 mrt. 2025
65 Euro
Vanuit een concrete escape game in Genial.ly leer je eerst meer over de basics van gamification en game based learning. We blijven niet te lang bij de theorie hangen en gaan snel over tot het verkennen van de verschillende mogelijkheden binnen het platform zelf. Je gaat naar huis met een eerste aanzet voor je eigen escaperoom. Je hebt een eigen pc (geen tablet!) nodig en maakt vooraf een gratis account aan bij Genially. Na deze vorming… weet je hoe je gamification onderbouwd kan inzetten in de les kan je een eigen escaperoom aanmaken in Genially vertrekkende vanuit een sjabloon heb je enkele basishandelingen onder de knie om je eigen escaperoom volledig zelf in elkaar te boksen.
Lesmoment: Dag
Domein
Meespelen en spelbegeleiding in de hoeken
Hogeschool Thomas More
Mechelen
20 mrt. 2025
125 Euro
Kleuters leren door te spelen. Maar is spelen ook leren? In deze vorming leggen we de focus op het begeleiden van vrij spel. Meespelen als volwaardige activiteit; maken we daar tijd voor? Hoe doelgericht spelen kleuters in een hoek, hebben ze spelideeën en is er spelevolutie merkbaar? Welke interessegebieden komen er aan het licht en hoe kan je als leerkracht hierop inspelen om de spelkwaliteit én het leerrendement gaandeweg te verhogen? Geloven in de kracht van doelgericht hoekenwerk, tijd nemen voor observaties en gerichte spelimpulsen staan hierbij centraal. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en beeldmateriaal leggen we de basis voor het verkennen, verbinden en verrijken van vrij spel. Spelplezier en hoge betrokkenheid verzekerd! Na deze vorming… heb je inzicht in het belang van betrokken spel in de hoeken; kan je de kwaliteit van het spel meten; heb je ontdekt hoe je op diverse manieren het vrij spel van de kleuters kan verrijken.
Lesmoment: Dag
Domein
Zelfsturing bij je leerlingen stimuleren
Hogeschool UCLL
Diest
20 mrt. 2025
280 Euro
Zelfsturing stimuleren in je klas. Als leerkracht is het nodig om inzicht te krijgen in wat zelfgestuurd leren is en hoe je daarover in de klas kan praten. We vertrekken daarbij vanuit een onderzoeksgebaseerde ZeG-box. ZeG staat voor zelfsturing en groei in leren. Deze box heeft als doel om zelfsturing meer begrijpbaar en bespreekbaar te maken in de klas.
Lesmoment: Dag
donderdag 20 maart 2025
Domein
Kleuters met een autismespectrumstoornis (ASS) beter leren begrijpen en ondersteunen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
25 mrt. 2025
125 Euro
Een kleuter met autisme in de klas is tegenwoordig eerder de regel dan de uitzondering. We weten allemaal dat deze kinderen nood hebben aan een meer specifieke aanpak, zowel in het ondersteunen van hun leerproces als bij de aanpak van hun gedrag. Maar hoe doe je dat dan concreet? In deze workshop staan we eerst uitgebreid stil bij de andere manier van denken en de andere manier van prikkelverwerking bij deze kinderen. We geloven er immers in dat wat je beter begrijpt, je beter kan aanpakken en mee omgaan. Op een interactieve wijze leer je het bijzondere gedrag van de kleuters met autisme beter begrijpen, analyseren én aanpakken. Vervolgens vertalen we deze kennis in concrete handvatten om het unieke ontwikkelingsproces maximaal te kunnen ondersteunen en verder op gang te brengen. Zo staan we onder andere stil bij de spelontwikkeling en hoe hiermee rekening te houden in de dagelijkse klaspraktijk en op de speelplaats. Je mag je verwachten aan een boeiende combinatie van theorie en praktijk die meteen kan worden toegepast op jouw unieke klassituatie. Je leert de aangereikte kaders om te zetten in bruikbare adviezen, zodat je onmiddellijk aan de slag kan gaan. Na deze nascholing kan je... autisme beter begrijpen: als je weet hoe de andere waarneming en de andere manier van denken werkt, kan je
Lesmoment: Dag
Domein
Van leerkenmerken naar leerplezier: compacten en verrijken voor begaafde leerlingen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
27 mrt. 2025
65 Euro
Wil je graag leren hoe je je onderwijsaanpak kunt aanpassen om tegemoet te komen aan de unieke behoeften van cognitief begaafde leerlingen in je klas? In onze vorming gaan we dieper in op de leerkenmerken van begaafde leerlingen, zodat we beter kunnen begrijpen wat ze nodig hebben om echt te leren en te gedijen in de klasomgeving. Een gebrek aan afstemming tussen hun behoeften en het onderwijsaanbod kan de motivatie doen afnemen en op de lange termijn zelfs tot onderpresteren leiden. Door leerkenmerken om te zetten naar concrete onderwijsbehoeften, ontdekken we hoe we effectieve onderwijsaanpassingen kunnen voorstellen die deze leerlingen ondersteunen. We zullen ook het belang van compacten en verrijken bespreken, twee cruciale strategieën om het leerproces van begaafde leerlingen te optimaliseren. Na deze vorming kan je… leerkenmerken van begaafde leerlingen omzetten in onderwijsbehoeftes; de principes van compacten en verrijken toepassen in je lessen; verrijkingsmateriaal beoordelen op kwaliteit via criteria gebaseerd op deze leerkenmerken.
Lesmoment: Dag
Domein
Met de veerkrachtbril kijken naar kinderen en jongeren met een (kans)armoede-rugzak
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
27 mrt. 2025
120 Euro
Welk effect kan een kwetsbare (thuis)situatie hebben op een kind/jongere en hoe zie je dit wel of niet in je praktijk/klas? Armoede is een onrecht, een schending van mensenrechten. Het gaat niet alleen over onvoldoende beschikken over financiële middelen. Het zorgt ook voor uitsluiting op meerdere domeinen zoals wonen, onderwijs en welzijn. Deze workshop neemt je mee vanuit ervaringen met en kennis over (kans)armoede en traumasensitief werken. Het gaat in op de domeinen onderwijs en welzijn, die een hefboom kunnen zijn voor kinderen en jongeren, en in wat jij als professional kan betekenen voor hen. Door met een veerkrachtbril naar kinderen en jongeren te kijken, kan je als professional een groot verschil maken. Je gaat mee zorgen om kansenongelijkheid door armoede te verminderen en talenten juist meer kansen te geven. In deze workshop gaan we aan de slag met: theoretische kader: armoedeweb theoretische kader: traumasensitief werken veerkracht eigen referentiekader casussen (eigen inbreng mogelijk) praktische tips en tools PRAKTISCHE INFORMATIE Locatie Thomas More | Campus Sanderus, Molenstraat 8, 2018 Antwerpen. Docent Fatma Özdemir, hulpverlener en docent Thomas More Orthopedagogische Begeleiding. Ze doceert over werken met het jonge kind en diverssensitief handelen. Op de polit
Lesmoment: Dag
Close Reading: werken aan verdiepend, begrijpend lezen in het secundair. Een zaak voor alle vakken!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
31 mrt. 2025
125 Euro
Close reading is een verdiepende manier van begrijpend lezen waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat. De leerlingen gaan op een actieve manier aan de slag gaan met een rijke verhalende of informatieve tekst. Ze gaan deze tekst lezen en herlezen, telkens vanuit een ander leesdoel. Hierbij leren ze aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren. Close Reading stelt de tekst centraal en maakt van leerlingen actieve en kritische lezers. Tijdens deze nascholing wordt theorie afgewisseld met voorbeeldlessen en interactieve opdrachten. In de opdrachten werk je met verschillende soorten teksten en activerende werkvormen die je na afloop zelf kan toepassen in je klas. Er wordt gebruik gemaakt van het boek “Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs” en recente artikelen over Close Reading. Niet enkel voor leerkrachten Nederlands! Ook vakleerkrachten geschiedenis, aardrijkskunde, PAV, … zijn welkom! Na deze vorming kan je… je leerlingen tot een dieper tekstbegrip brengen; de werkwijze van Close Reading overbrengen via modelling; tekstgerichte vragen bij een tekst stellen; rijke teksten selecteren en analyseren; de aanpak van Close Reading in alle vakken integreren.
Lesmoment: Dag
Domein
Rots & Water - driedaagse
Hogeschool UCLL
Hasselt
7 apr. 2025
890 Euro
Rots & Water is een weerbaarheidstraining waarbij kinderen en jongeren bewust worden van hun eigen kracht. In de driedaagse, gecertificeerde, traineropleiding voor jeugdwerkers, leerkrachten, begeleiders, iedereen die psychofysiek aan de slag willen om weerbaarheid bij kinderen te vergroten, komen alle elementen van Rots & Water uitgebreid aan bod.