Opleiding zoeken: 168 resultaten
Laden
A total of 168 items found.
Showing 168 items on page 13 of 21.
97 - 104 van 168 resultaten
Laaggeletterdheid in OKAN. Ja, het kan!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
2 dec. 2024
170 Euro
Een aanzienlijk deel van de anderstalige nieuwkomers is laaggeletterd, niet-of laaggeschoold, anders- of analfabeet... Deze steeds groeiende doelgroep van jongeren heeft weinig baat bij de beschikbare lesmethodes gericht op geletterde studenten. Het is een uitdaging om deze jongeren in een schoolse context mee te krijgen en de juiste inhoud te bieden. Evy Bisschops en Stephanie Lansloot hebben samen opgeteld bijna 40 jaar OKAN-ervaring in de vingers en willen die expertise, basistechnieken alfabetisering en een schat aan lesmateriaal graag delen. Je brengt een laptop, lijm, schaar, kleurpotloden en eventueel te herwerken lesmateriaal mee. Na deze vorming heb je inzicht verworven in het doelpubliek van een (alfa)klas binnen OKAN en inhoudelijke achtergrond over alfabetisering voor anderstaligen. kan je aandacht besteden aan lees- en schrijfvoorwaarden en heb je praktische tools in handen om te werken aan taalvaardigheid. kan je aan de slag gaan met de aangeboden informatie om zelf lesmateriaal te ontwikkelen.
Lesmoment: Dag
Domein
Veerkrachtversterkend werken met jongeren
Hogeschool UCLL
Diepenbeek
2 dec. 2024
250 Euro
Deze vorming leidt je op tot begeleider van een veerkrachtversterkend groepstraject om het welzijn van jongeren op een laagdrempelige manier te bevorderen.
Digitale uitdaging: digitale opdrachten voor sterke leerlingen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
3 dec. 2024
65 Euro
Met de taxonomie van Bloom als basiskader krijg je tips en hulpmiddelen mee om je eigen digitale opdrachten te ontwerpen. Je leert hoe je een opdracht op een doordachte manier opbouwt, voortbouwend op de beginsituatie van de leerlingen. Je leert een reeks digitale toepassingen kennen waarmee je opdrachten kan vormgeven en leerlingen zelfstandig mee aan het werk zet. Je gaat naar huis met een kijkwijzer die je helpt om opdrachten op te stellen en een overzicht aan digitale toepassingen. In een tweede deel gaan we praktisch aan de slag en krijg je de kans om een eerste opdracht uit te werken met ondersteuning. Je hebt best enkele leerlingen in het achterhoofd die uitdaging nodig hebben rond een bepaald thema zodat we met een concrete situatie aan de slag kunnen. Je brengt je eigen laptop mee (geen tablet!). Na deze vorming … kan je een uitdagende opdracht vormgeven aan de hand van een begeleidende kader en stappenplan; beschik je over een uitgebreide databank aan digitale toepassingen die leerlingen kunnen gebruiken; heb je een eerste aanzet gegeven voor een uitdagende opdracht voor jouw leerlingen.
Lesmoment: Dag
Domein
Aanvangsbegeleiding met positief effect
Hogeschool UCLL
Diepenbeek
5 dec. 2024
250 Euro
Inzichten en tools voor aanvangsbegeleiding, mentoring van startende leerkrachten.
Lesmoment: Dag
Donderdag 5 december 2024
Domein
Versterken van leesbegrip en leesplezier bij anderstalige nieuwkomers. Hoe doe je dat?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
9 dec. 2024
125 Euro
Begrijpend lezen is een complex proces waarbij verschillende factoren een rol spelen: je moet vloeiend kunnen lezen, beschikken over een ruime kennis & woordenschat maar ook leesmotivatie speelt een cruciale rol. Een goed instructiemodel is hierbij onontbeerlijk. Hoe kan je je OKAN- leerlingen of LIGO-cursisten hierin versterken? Hoe zet je in op effectief leesonderwijs? Welke teksten zijn bruikbaar? Welke doelen streef je na? Welke strategieën pas je toe? Hoe geef je instructie? In deze vorming duiken we na de theorie over het belang van goed leesonderwijs de praktijk in en ontwerpen we zelf lessen bij verschillende teksten: van het uitzoeken van een tekst, het analyseren van de tekst, het maken van de les tot de instructie. Breng zeker je favoriete boek of tekstmateriaal voor je doelgroep mee. Na deze vorming kan je… de kenmerken van effectief leesonderwijs kennen en deze kunnen toepassen het belang weten van een goede instructie en deze kunnen toepassen rijke teksten leren (her)kennen en deze kunnen inzetten in je lessen
Lesmoment: Dag
Domein
Interactieve en coöperatieve werkvormen
Hogeschool Thomas More
Online
10 dec. 2024
65 Euro
Heb je weinig ervaring met het inzetten van werkvormen? Dan is dit de workshop om kennis te maken met eenvoudige en haalbare werkvormen om alle leerlingen actiever te betrekken tijdens je lessen. Naast de werkvormen krijg je ook allerlei praktische tips om rekening te houden met allerlei valkuilen. Na deze nascholing kan je... d.m.v. werkvormen meer rendement halen uit groepstaken en instructiemomenten mogelijkheden verkennen om op een haalbare manier de werkvormen te integreren in de dagelijkse lessen vaardigheden evalueren die je inzet bij het gebruik van werkvormen.
Lesmoment: Dag
Domein
SOS! Een student met stress
Hogeschool Thomas More
Mechelen
12 dec. 2024
65 Euro
Jongeren hebben steeds vaker stress. Gezonde spanning helpt hen om iets te bereiken, om beter op te letten, meer te voelen en sneller te reageren. Maar stress wordt lastig als het onzeker of angstig maakt. Dan werkt het eerder verlammend of dan zorgt het ervoor dat jongeren lastig gedrag gaan stellen. Het is daarom belangrijk om als docent of leerkracht meer te weten te komen over de werking van stress en ervoor te zorgen dat jongeren niet teveel spanning opbouwen. In deze nascholing reiken we ook tools aan hoe we stress bij deze doelgroep kunnen aanpakken en verminderen. Centraal hierbij staat hartcoherentie, een wetenschappelijk onderbouwde methode om via adem tot rust te komen. Welkom aan boord! Beide lesgevers zijn hartcoherentiecoach en mede-auteur van het boek 'SOS, mijn kind heeft stress'. Na deze vorming kan je… de werking van stress bij jongeren beter kaderen en begrijpen; tools toepassen om stress bij jongeren aan te pakken; een aangepaste taal leren om met jongeren te praten over stress.
Lesmoment: Dag
Domein
Van ‘Ik haat lezen!’ naar ‘Mag ik nog een (luister)boek?’
Hogeschool Thomas More
Online
15 jan. 2025
25 Euro
Ik haat lezen! Een veelgehoorde uitspraak bij kinderen en jongeren met leesmoeilijkheden zoals dyslexie, ongetwijfeld ook bij jou op school. En eigenlijk valt het wel te begrijpen. Zowel op school als thuis steken ze zoveel tijd en energie in iets wat voor hun leeftijdsgenoten schijnbaar vanzelf gaat. Alle aandacht gaat bovendien naar het technisch lezen, waardoor de boodschap – een prachtig verhaal of een belangrijke cursustekst – meer dan eens verloren gaat. Met Daisy-luisterboeken van Luisterpuntbibliotheek breng je deze kinderen van ‘Ik haat lezen’ naar ‘Mag ik nog een (luister)boek’ en ondersteun je hen bij het lezen. De lezing bestaat uit twee delen: Dyslexie Wat is het? Hoe wordt het vastgesteld? Welke hulpmiddelen zijn er en waarom zijn die belangrijk? Luisterpuntbibliotheek en Daisy-boeken Luisterpuntbibliotheek: wie zijn we? Wat doen we en voor wie? Wat zijn Daisy-boeken en wat zijn de voordelen voor kinderen met leesmoeilijkheden? Hoe ziet de collectie van Luisterpuntbibliotheek eruit? Welke boeken kan je er allemaal lenen? We geven heel wat interessante boekentips. Hoe ga je praktisch aan de slag? Hoe schrijf je kinderen in? Hoe schrijf je de school in? Hoe werkt de gratis Anderslezen-app? Hoe gebruiken (zorg)leerkrachten Daisy-boeken op school? We geven verschillende voorb