Opleiding zoeken: 169 resultaten
Laden
A total of 169 items found.
Showing 169 items on page 11 of 22.
81 - 88 van 169 resultaten
KATVIS
Hogeschool UCLL
Hasselt
29 okt. 2024
50 Euro
Een theatervoorstelling met vervolgtraject en workshops op maat voor meer creativiteit en verbinding.
Lesmoment: Dag
5 november '24 & 29 april '25
Groepswerk 2.0 - Hoe doe je ze al sprekend leren?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
5 nov. 2024
65 Euro
Vaak rendeert groepswerk niet echt: veel decibels, weinig leren. Ofwel hoor je vooral uitspraken als ‘Ja, dat is het!’ en ‘Nee, dat is niet waar’, ofwel gaan leerlingen gauw akkoord met wat de slimste zegt om er vanaf te zijn. En dan is er nog die ene leerling die het gesprek domineert en die ander die nauwelijks wat zegt. Hoe krijgen we de nutteloze decibels naar beneden? Hoe kunnen leerlingen al pratend echt van elkaar leren? Kortom, hoe kunnen we groepsgesprekken effectiever maken? Een nieuwe aanpak die focust op het spreken zelf, wijst de weg. Via deze interactieve workshop krijgt je meer inzicht in de mechanismen die groepswerk doen falen of slagen. De focus ligt op het spreken zelf. Dat is nieuw, want bijna alle boeken over groepswerk gaan over organisatie, soorten opdrachten en taakverdeling. En laat nu net dat spreken vaak een pijnpunt zijn. Een vernieuwend onderzoeksproject in vijf Vlaamse lagere scholen groeide uit tot een succesrijk experiment met exploratieve gesprekken. Dankzij die techniek werken leerlingen beter samen. Ze leren meer van elkaar en worden sterker in probleemoplossende taken, ook individueel. U maakt uitgebreid kennis met deze aanpak: de workshop is een mix van observatie, analyse en toepassing van lesmateriaal uit verschillende leergebieden. Tijdens deze vorming … krijg
Lesmoment: Dag
Domein
Navigeren naar Onderwijskwaliteit: Centrale Toetsresultaten als kompas - lager onderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 nov. 2024
340 Euro
Elke school kreeg recent resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van je leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan? Dit traject is voor elke schoolleider, leraar, zorgcoördinator of beleidsmedewerker die wil spijkeren aan de eigen datageletterdheid en die van het schoolteam. Via uitwisseling en gemeenschappelijk onderzoek ga je aan de slag met de feedback voor jouw school, zonder die expliciet met de andere deelnemers te moeten delen. Je wordt gewapend met werkvormen die je met jouw schoolteam kan inzetten. Want ook bij datageletterdheid geldt: alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter. Sessie 1. Toetsgegevens verkennen (halve dag) Sessie 2. Inhouden begrijpend lezen en wiskunde verkennen (hele dag) – wat wordt er precies getoetst? Sessie 3. Van data naar een beleid én praktijk (hele dag) De feedback uit de Centrale Toetsen van jouw school steken in je achterzak; d.w.z. je deelt ze nooit met anderen, maar je hebt er zelf wel al eens naar gekeken Na deze vorming kan je… de beteken
Lesmoment: Dag
Domein
Navigeren naar Onderwijskwaliteit: Centrale Toetsresultaten als kompas - SO
Hogeschool Thomas More
Mechelen
7 nov. 2024
340 Euro
Elke school kreeg recent resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van je leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan? Dit traject is voor elke schoolleider, leraar, zorgcoördinator of beleidsmedewerker die wil spijkeren aan de eigen datageletterdheid en die van het schoolteam. Via uitwisseling en gemeenschappelijk onderzoek ga je aan de slag met de feedback voor jouw school, zonder die expliciet met de andere deelnemers te moeten delen. Je wordt gewapend met werkvormen die je met jouw schoolteam kan inzetten. Want ook bij datageletterdheid geldt: alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter. Sessie 1. Toetsgegevens verkennen (halve dag) Sessie 2. Inhouden begrijpend lezen en wiskunde verkennen (hele dag) – wat wordt er precies getoetst? Sessie 3. Van data naar een beleid én praktijk (hele dag) Na deze vorming kan je… de betekenis van toetsgegevens onderzoeken, interpreteren en analyseren; een veranderproces op je school in gang zetten, gestoeld op gegevens; aan de hand van principes
Lesmoment: Dag
Domein
Traject psychomotorische ontwikkeling: fijne motoriek, schrijfmotoriek en lateralisatie
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
8 nov. 2024
Kostprijs: zie website
Traject psychomotorische ontwikkeling: fijne motoriek, schrijfmotoriek en lateralisatie
Lesmoment: Dag
Domein
Sterktes in teams
Hogeschool UCLL
Heverlee
8 nov. 2024
150 Euro
De sterktes van je team als motor om effectiever te werken. We gaan aan het werk met het koppelen van sterktes van je teamleden aan de planning van een project, PLG of veranderingsproces. Een navorming toegespitst op directies en beleidsondersteuners; beleidsmedewerkers van scholengemeenschappen en teamcoördinatoren.
Lesmoment: Dag
Vrijdag 8 november 2024 of maandag 17 februari 2025
Veerkrachtige teams. Zet je schouders onder de stressregulatie van je team!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
12 nov. 2024
250 Euro
Werk je in een school of in het brede onderwijsveld en voel je dat je team ondersteuning kan gebruiken om veerkrachtig om te gaan met elkaar en met het werk? Voer je zelf graag goede gesprekken, kijk je uit naar een nieuwe uitdaging en ben je een 'mensenmens'? Dan is deze opleiding iets voor jou! Sessie 1 (hele dag) Op de eerste dag zoomen we in op een kader om stress en veerkracht te begrijpen. We oefenen op enkele technieken en werkvormen met elkaar. Wat is veerkracht, wat is stress? Gesprektechnieken om noden van collega’s te detecteren. Coachingsvaardigheden om met collega’s tot een individuele oplossing te komen. Energiegevers en -zuigers op school in kaart brengen. Doelen en acties voor een veerkrachtig team. Sessie 2 (hele dag) Tijdens deze dag gaan we met elkaar in oefening en overleg. We maken het heel concreet voor jouw school of organisatie. Teamzorg: naar een veerkrachtig team Tools en werkvormen voor leervragen van de groep (o.a. work-lifebalance, prioriteiten stellen, grenzen afbakenen, assertief communiceren …) Sessie 3 (online intervisie) Een vertaalslag maken naar je school of organisatie is pittig. Tijdens deze intervisie delen we uitdagingen, successen en leren we van elkaar. Doelstellingen Dit traject focust op een duurzame en schoolspecieke teamzorg. We l
Lesmoment: Dag
Domein
Ruimtehelden: laat leerlingen actief leren en participeren met dit leerpakket over duurzaam ruimtegebruik in hun omgeving
Hogeschool Thomas More
Mechelen
13 nov. 2024
65 Euro
uimtehelden is een participatief leerpakket bedoeld om tieners bewust te maken van het belang van duurzaam ruimtegebruik. Het pakket bevat verschillende methodieken die je als leraar (aardrijkskunde, ruimte en PAV) kan gebruiken om les te geven over het thema. De toolbox maakt bovendien de link met heel wat eindtermen, zowel in het lager als het secundair onderwijs, denk bijvoorbeeld aan wetenschap & techniek, mens & maatschappij (LO) en ruimtelijk bewustzijn, duurzaamheid en burgerschap (SO). Tijdens deze workshop maak je o.a. kennis met de ‘blokjesmethodiek’, een methode waarbij tieners met behulp van houten blokjes hun ideale woonbuurt vormgeven en vervolgens verduurzamen volgens de principes van duurzaam ruimtegebruik. Verder tonen we je ook de methodiek ‘gemeenschappelijk wonen’ waarbij leerlingen nadenken over het al dan niet delen van bepaalde ruimten, en welke afspraken hierbij volgens hen noodzakelijk zijn. Tieners worden vandaag nog te weinig betrokken bij het ruimtelijk beleid, ondanks dat Vlaanderen stilaan is volgebouwd en dat zij een goed oog hebben op de leefkwaliteit van een buurt. Daarom belichten we ook werkwijzen om jongeren écht te laten participeren aan een gebiedsontwikkeling in hun stad/gemeente. Zo maak je kennis met methodieken om een projectgebied met jongeren t