Opleiding zoeken: 169 resultaten
Laden
A total of 169 items found.
Showing 169 items on page 12 of 22.
89 - 96 van 169 resultaten
Klasmanagement: actie of reactie?
Hogeschool Vives
Brugge
13 nov. 2024
72 Euro
Inzicht krijgen in de werking van goed klasmanagement bij het begeleiden van sociale processen bij leerlingen.
Lesmoment: Dag
Domein
Strengths-based learning: projecten organiseren rond sterktes
Hogeschool UCLL
Heverlee
14 nov. 2024
110 Euro
Aan het werk met de creativiteitsschijf! Een tool om (creatieve) processen geordend te laten verlopen. Projectwerk heeft al eens een bijklank van chaos. In deze navorming voor leerkrachten structureer je de vrijheid van leerlingen op een voor hen hanteerbare manier.
Lesmoment: Dag
Donderdag 14 november 2024 of vrijdag 14 maart 2025
Domein
Conflicthelden.be - online vorming
Hogeschool UCLL
Online
14 nov. 2024
50 Euro
Ga innovatief aan de slag in het offline en online begeleiden van jongeren in conflictsituaties. Ontdek de mogelijkheden van het digitaal platform www.conflicthelden.be en word een held in het begeleiden van conflict.
Artificiële Intelligentie en het (vreemde)taalonderwijs
Hogeschool UCLL
Heverlee
19 nov. 2024
55 Euro
Deze navorming richt zich tot leerkrachten lager en secundair onderwijs en onderzoekt welke impact AI heeft op het (vreemde)taalonderwijs en hoe we hier best mee omgaan.
Lesmoment: Dag
Dinsdag 19 november 2024
Domein
Hoe kunnen we leerlingen begeleiden naar duurzaam leren?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
21 nov. 2024
80 Euro
Iedere leerling wil de leerstof begrijpen en zo lang mogelijk onthouden. Maar hoe doe je dat? Bouwsteen 5 van het boek 'Wijze Lessen' beschrijft de ‘actieve verwerking van leerstof’. Wil dit zeggen dat je best vooral fysiek actief met de leerstof bezig bent, vb. via een groepswerk, het maken van een collage, etc. … of betekent ‘actieve verwerking’ vooral dat je brein actief moet zijn (cognitief actief)? Vanuit wetenschappelijk bewijs worden kennis en vaardigheden best geleerd als ze cognitief actief verwerkt worden. We hebben het dan bijvoorbeeld over nieuwe kennis linken aan onze voorkennis, verbanden leggen, structuur aanbrengen, het groter geheel zien, etc. Bouwsteen 12 gaat vervolgens dieper in op het duurzaam onthouden van nieuwe kennis en vaardigheden. Veel leerlingen steunen daarvoor op leerstrategieën als markeren, herlezen en overschrijven, hoewel deze technieken verre van optimaal zijn. Welke leerstrategieën bieden dan wél de beste kansen op langer onthouden? In deze vorming bespreken we manieren om leerstof actief te verwerken en duurzaam op te slaan. We delen ook tal van concrete aanpakken om met leerlingen aan de slag te gaan. Na deze vorming kan je als deelnemer … op een cognitief actieve manier met je leerlingen en hun leerstof aan de slag; duurzame leerstrategieën aanleren aan je le
Lesmoment: Dag
Domein
Een rijk taalaanbod in de kleuterklas
Hogeschool Thomas More
Mechelen
22 nov. 2024
65 Euro
In deze sessie wisselen we ideeën uit over zinvolle activiteiten rond rijmen, woordenschat aanleren, werken vanuit een prentenboek en de aanbreng van letters. In deze vorming komen volgende onderwerpen aan bod: Met behulp van coöperatieve spelvormen denken we samen na over thema’s die passen in het taalonderwijs. We schetsen een kader binnen het luik taalverwerving waarbij het belang van woordenschat en de noodzakelijke stappen om woordenschat te verwerven verder worden uitgediept. Ook bekijken we hoe leraren taal kunnen uitlokken tijdens spelmomenten, om zo op een niet-expliciete manier en binnen een veilige context kinderen aan te zetten tot spreken. Je krijgt een heleboel tips en praktijkvoorbeelden om de taalontwikkeling van kinderen te verrijken door een evenwichtig taalaanbod. Deze voorbeelden kaderen binnen de verschillende domeinen van het leerplan. Wil jij inspiratie opdoen over hoe je de taalverwerving van de kleuters in jouw klas kan ondersteunen, schrijf je dan in! Na deze vorming… heb je veel concrete voorbeelden rond rijmen, letters aanbrengen, woordenschat aanleren en een prentenboek uitwerken binnen de kleuterklas heb je inzicht in de taalontwikkeling van kleuters en leert welke stappen er nodig zijn bij het verwerven van taal en woordenschat. heb je een uitgebreid beeld
Lesmoment: Dag
Domein
Aanvangsbegeleiding met positief effect - vervolgtraject
Hogeschool UCLL
Diepenbeek
22 nov. 2024
100 Euro
Vervolgtraject aanvangsbegeleiding met een positief effect: verbreding en verdieping. Binnen het traject verbreden en verdiepen we eigen mentorrol binnen de organisatie. De theoretische kaders zullen steeds gekoppeld worden aan toepassingen en oefening. Er wordt ruimte voorzien voor dialoog en uitwisseling van eigen ervaringen. Voor mentoren die het basistraject aanvangsbegeleiding met positief effect hebben gevolgd.
Lesmoment: Dag
Vrijdag 22 november 2024 en/of dinsdag 27 mei 2025
Domein
Van gewone naar uitdagende lessen: leren denkvragen integreren met de taxonomie van Bloom
Hogeschool Thomas More
Mechelen
25 nov. 2024
65 Euro
Wil je graag je lessen naar een hoger niveau tillen, zodat ze niet alleen boeiend zijn voor al je leerlingen, maar ook uitdagend genoeg voor de sterkere leerlingen in de klas? We nodigen je uit om deel te nemen aan onze workshop waarin we je laten zien hoe je dit kunt bereiken door de beproefde methoden van de taxonomie van Bloom te gebruiken. Door de taxonomie van Bloom als leidraad te nemen bij het voorbereiden van je lessen, kun je de kwaliteit van je onderwijs verbeteren en tegelijkertijd tegemoetkomen aan de behoeften van je sterkere leerlingen. We laten je zien hoe het opnemen van denkvragen en taken die een beroep doen op hogere-orde denkvaardigheden, zoals Analyseren, Evalueren en Creëren, een wereld van verschil kan maken. Transformeer je klaslokaal tot een stimulerende leeromgeving voor al je leerlingen! Na deze vorming kan je … het onderscheid maken tussen lagere orde denkvragen en hogere orde denkvragen en de nuancering tussen de niveaus onderling begrijpen; voor elk niveau van de taxonomie van Bloom denkvragen bedenken die uitdagend zijn voor alle leerlingen en dit voor gelijk welk onderwerp en gelijk welk leeftijdsniveau; het formuleren van hogere orde denkvragen toepassen zowel op gewone lesvoorbereidingen, (huis)taken en opdrachten, als evaluaties .