Opleiding zoeken: 160 resultaten
Laden
A total of 160 items found.
Showing 160 items on page 14 of 20.
105 - 112 van 160 resultaten
Breed evalueren: wat en hoe?
Hogeschool Vives
Brugge
5 feb. 2025
72 Euro
Naar een brede visie op evaluatie vanuit een competentiegerichte aanpak. Met praktijkvoorbeelden en integratatie in de eigen praktijk.
Lesmoment: Dag
Domein
Zelfzorg voor de leerkracht: adem jezelf van klacht naar kracht
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 feb. 2025
65 Euro
Een job in het onderwijs is enorm uitdagend geworden! Er komt veel op ons af: drukker wordende groepen, leerlingen met noden, lerarentekort, een volle agenda, heel wat leerstof dat aan bod moet komen,... Onze eigen ketel komt daardoor wel eens onder druk te staan. Hoe gaan we om met deze toenemende spanning? Hoe herkennen we stresssignalen? Hoe waarschuwt ons lichaam ons dat we in onze reserves aan het gaan zijn? Hoe kan hartcoherentie als wetenschappelijk onderbouwde methode daar een antwoord op bieden? Welke ademoefeningen kan ik toepassen om mezelf weer tot rust te brengen? Welk effect heeft dat op mij, mijn omgeving en mijn leerlingen? In deze nascholing leer je heel wat over stress en gaan we met een concrete tool (app) aan de slag. Breng dus zeker je gsm mee. Je keert weer naar huis met enkele laagdrempelige oefeningen die een mooi verschil kunnen maken. Na deze vorming kan je… stresssignalen en stressoren bij jezelf herkennen; fases van stresshantering en bijhorende klachten herkennen; begrijpen wat hartcoherentie is en hoe het ingezet kan worden als zelfzorg; eenvoudige ademoefeningen uitvoeren om tot de staat van hartcoherentie (balans) te komen (via een app).
Lesmoment: Dag
Domein
De kracht van spel in psychologische begeleidingssituaties met kinderen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
6 feb. 2025
120 Euro
Kinderen praten niet zo makkelijk over hun problemen. Spel is een natuurlijke uiting van het kind; het is de taal van het hart. Het kind laat al spelend zijn problemen zien maar zoekt ook naar oplossingen en mogelijkheden. In deze workshop krijg je een inleiding om in therapeutische of individuele begeleidingssituaties gebruik te maken van spel. Je krijgt praktische mogelijkheden aangereikt om spelend meer in contact te komen met het kind en het spel tot meer verdieping te laten komen. Daarnaast wordt gekeken naar wat het spel van een kind kan betekenen. Het accent ligt in deze workshop op kinderen van 3-11 jaar. Praktische informatie Spreker Dinette Kooiman, orthopedagoog en client-centered speltherapeut, als docent verbonden aan het postgraduaat client-centered spelcounseling van Thomas More Antwerpen. Doelgroep Psychologisch en pedagogisch geschoolden die aan individuele begeleiding van kinderen doen. Prijs & co Type vorming | workshop Datum | do. 6 februari 2025 Uur | 09u30 – 16u30 Groepsgrootte | min. 10 - max. 20 Prijs | € 120 (incl. cursusmateriaal, broodjeslunch en koffiepauzes) Inschrijven | je kan online inschrijven tot do. 30 januari 2025.
Lesmoment: Dag
Nieuwsbegrip - begrijpend lezen met actuele teksten
Hogeschool Thomas More
Mechelen
7 feb. 2025
65 Euro
Begrijpend lezen is een zorgenkindje geworden: de leerlingen doen het niet zo graag en ook niet meer zo goed en teksten zijn vaak niet aangepast aan de actualiteit of aan hun leefwereld. Bovendien verwerven leerlingen onvoldoende de moeilijkere leesstrategieën, zoals een tekst samenvatten of verbanden leggen… De remedie is daarmee gegeven: werken met actuele teksten op verschillende leesniveaus, inzetten op verdiepend lezen en regelmatig en gericht leesstrategieën oefenen waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze werken. Deze workshop omvat theorie, observatie, discussie en praktische oefeningen waarbij vertrokken wordt van het aanbod van Nieuwsbegrip (www.nieuwsbegrip.be): Inzoomen op de didactiek van begrijpend lezen: welke leesstrategieën werken effectief? Wat is de impact van modellerend lesgeven? Wat bepaalt het niveau van een tekst voor het leesbegrip? Hoe differentiëren? Werken rond actuele onderwerpen: teksten op verschillende leesniveaus, stappenplannen, leesstrategieën, denkactiviteiten, tools voor het digibord, voorbeelden uit de klaspraktijk en opties voor differentiatie. Na deze nascholing kan je... de mechanismen herkennen en begrijpen begrijpen die begrijpend lezen doen falen/slagen, op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten; lesmateriaal hanteren dat tegelijk ins
Lesmoment: Dag
Domein
Canva voor beginners
Hogeschool Thomas More
Mechelen
14 feb. 2025
125 Euro
Ben je leerkracht in het basis- of secundair onderwijs en wil je leren hoe je visueel aantrekkelijke materialen kunt maken voor je klas? Schrijf je dan in voor onze Canva-training speciaal voor beginners! Deze cursus is ontworpen om je te helpen de gebruiksvriendelijke omgeving van Canva te verkennen, zodat je met gemak van prutsen naar pro kunt gaan. Leer hoe je effectief werkt met sjablonen en zelf werkbladen maakt die je lessen ondersteunen. Ontdek hoe je opvallende decoraties en posters creëert die de aandacht van je leerlingen vasthouden en je klaslokaal omtoveren tot een leerrijke omgeving. Daarnaast leer je hoe je boeiende presentaties en handige onthoudkaarten kunt ontwerpen, die het leren en onthouden voor je leerlingen gemakkelijker maken. Met stapsgewijze begeleiding en praktische tips zal deze training je uitrusten met de vaardigheden om creatieve en educatieve content te maken, perfect afgestemd op de behoeften van jouw leerlingen. Schrijf je nu in en maak van elke les een visueel feest met Canva! Doelstellingen **Vaardigheid in Canva Verhogen**: Aan het einde van de training kunnen deelnemers zelfstandig navigeren binnen de Canva-omgeving en gebruik maken van geavanceerde functies, zoals het aanpassen van sjablonen en het zelf creëren van ontwerpen, om professioneel ogende edu
Lesmoment: Dag
Domein
Ouderbetrokkenheid: kleine stapjes, groot succes!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
17 feb. 2025
125 Euro
Wist je dat uit onderzoek blijkt dat leerlingen beter presteren als ouders meer betrokken zijn bij het schoolgebeuren van het kind? Het is tevens een wereld van verschil voor leerlingen, maar ook voor ouders en leerkrachten, als er met open blik met elkaar kan gepraat worden. Maar hoe begin je daaraan? Waar let je op bij oudergesprekken? Laat je inspireren door werkvormen die passend zijn voor jouw school en waarbij ouders gezien worden als partners, niet als concurrenten. Je maakt kennis met laagdrempelige initiatieven en partners om ouderbetrokkenheid te verhogen op jouw school. Doelstellingen Tijdens deze nascholing... krijg je inzicht in ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie; leer je constructief communiceren met ouders; leer je laagdrempelige initiatieven kennen om de ouderbetrokkenheid op je school te verhogen.
Lesmoment: Dag
Domein
Versterken van leesbegrip en leesplezier in het basisonderwijs. Hoe doe je dat?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
25 feb. 2025
125 Euro
Begrijpend lezen is een complex proces waarbij verschillende factoren een rol spelen: je moet vloeiend kunnen lezen, beschikken over een ruime kennis & woordenschat maar ook leesmotivatie speelt een cruciale rol. Een goed instructiemodel is hierbij onontbeerlijk. Hoe kan je je OKAN- leerlingen of LIGO-cursisten hierin versterken? Hoe zet je in op effectief leesonderwijs? Welke teksten zijn bruikbaar? Welke doelen streef je na? Welke strategieën pas je toe? Hoe geef je instructie? In deze vorming duiken we na de theorie over het belang van goed leesonderwijs de praktijk in en ontwerpen we zelf lessen bij verschillende teksten: van het uitzoeken van een tekst, het analyseren van de tekst, het maken van de les tot de instructie. Breng zeker je favoriete boek of tekstmateriaal voor je doelgroep mee. Na deze vorming kan je… de kenmerken van effectief leesonderwijs kennen en deze kunnen toepassen het belang weten van een goede instructie en deze kunnen toepassen rijke teksten leren (her)kennen en deze kunnen inzetten in je lessen
Lesmoment: Dag
Domein
De kracht van co-teachen in de lagere school
Hogeschool Thomas More
Mechelen
10 mrt. 2025
125 Euro
Breek uit je klas en ontdek de synergie van twee leerkrachten die samen het beste uit zichzelf en leerlingen halen! Een verhaal van gedeelde verantwoordelijkheid, ieder op z’n kracht, elkaar aanvullend en ondersteunend. In deze vorming staat het waarom en het hoe van co-teaching centraal. Steeds meer leerkrachten gaan op zoek naar kansen om op een constructieve wijze samen te werken. Ze vinden in co-teaching een manier om kennis te delen, om de eigen onderwijspraktijk kritisch onder de loep te nemen, om de ontwikkeling van kinderen nog meer te stimuleren en om gerichter te kunnen differentiëren. Je ontdekt de randvoorwaarden om met co-teaching te kunnen starten. Je leert meer over hoe je co-teaching op structurele wijze kan faciliteren binnen de eigen schoolorganisatie en krijgt concrete tips om co-teaching stapsgewijs te integreren. Ontdek het verrassende en veelzijdige parcours van ‘tweekracht’! Na deze nascholing... ken je de meerwaarde van co-teaching ; weet je hoe je co-teaching kan organiseren; heb je inzicht in de randvoorwaarden om te kunnen starten.