Opleiding zoeken: 169 resultaten
Laden
A total of 169 items found.
Showing 169 items on page 12 of 22.
89 - 96 van 169 resultaten
ADHD-Experience - secundair onderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
4 dec. 2024
65 Euro
We kennen allemaal jongeren met ADHD en we weten wat de hoofdkenmerken van ADHD zijn. Maar hoe is het nu eigenlijk om ADHD te hebben? Hoe komt de wereld bij hen binnen en hoe kunnen we begrip tonen voor deze problematiek? Drie uur lang nemen we je aan de hand van belevings- en doe-opdrachten mee in het hoofd van iemand met ADHD. Na deze vorming kan je… de hoofdkenmerken van ADHD opsommen en vanuit ervaring benoemen welke impact deze kunnen hebben in het dagelijks handelen; begrip opbrengen voor de moeilijkheden die personen met ADHD in het onderwijs ervaren en bewust perspectief nemen i.f.v. redelijke aanpassingen; binnen je eigen schoolpraktijk op zoek gaan naar mogelijkheden om de omgeving meer ADHD-vriendelijk te maken.
Lesmoment: Dag
Domein
Aanvangsbegeleiding met positief effect
Hogeschool UCLL
Diepenbeek
5 dec. 2024
250 Euro
Inzichten en tools voor aanvangsbegeleiding, mentoring van startende leerkrachten.
Lesmoment: Dag
Donderdag 5 december 2024
Domein
Versterken van leesbegrip en leesplezier bij anderstalige nieuwkomers. Hoe doe je dat?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
9 dec. 2024
125 Euro
Begrijpend lezen is een complex proces waarbij verschillende factoren een rol spelen: je moet vloeiend kunnen lezen, beschikken over een ruime kennis & woordenschat maar ook leesmotivatie speelt een cruciale rol. Een goed instructiemodel is hierbij onontbeerlijk. Hoe kan je je OKAN- leerlingen of LIGO-cursisten hierin versterken? Hoe zet je in op effectief leesonderwijs? Welke teksten zijn bruikbaar? Welke doelen streef je na? Welke strategieën pas je toe? Hoe geef je instructie? In deze vorming duiken we na de theorie over het belang van goed leesonderwijs de praktijk in en ontwerpen we zelf lessen bij verschillende teksten: van het uitzoeken van een tekst, het analyseren van de tekst, het maken van de les tot de instructie. Breng zeker je favoriete boek of tekstmateriaal voor je doelgroep mee. Na deze vorming kan je… de kenmerken van effectief leesonderwijs kennen en deze kunnen toepassen het belang weten van een goede instructie en deze kunnen toepassen rijke teksten leren (her)kennen en deze kunnen inzetten in je lessen
Lesmoment: Dag
Domein
Interactieve en coöperatieve werkvormen
Hogeschool Thomas More
Online
10 dec. 2024
65 Euro
Heb je weinig ervaring met het inzetten van werkvormen? Dan is dit de workshop om kennis te maken met eenvoudige en haalbare werkvormen om alle leerlingen actiever te betrekken tijdens je lessen. Naast de werkvormen krijg je ook allerlei praktische tips om rekening te houden met allerlei valkuilen. Na deze nascholing kan je... d.m.v. werkvormen meer rendement halen uit groepstaken en instructiemomenten mogelijkheden verkennen om op een haalbare manier de werkvormen te integreren in de dagelijkse lessen vaardigheden evalueren die je inzet bij het gebruik van werkvormen.
Lesmoment: Dag
Domein
SOS! Een student met stress
Hogeschool Thomas More
Mechelen
12 dec. 2024
65 Euro
Jongeren hebben steeds vaker stress. Gezonde spanning helpt hen om iets te bereiken, om beter op te letten, meer te voelen en sneller te reageren. Maar stress wordt lastig als het onzeker of angstig maakt. Dan werkt het eerder verlammend of dan zorgt het ervoor dat jongeren lastig gedrag gaan stellen. Het is daarom belangrijk om als docent of leerkracht meer te weten te komen over de werking van stress en ervoor te zorgen dat jongeren niet teveel spanning opbouwen. In deze nascholing reiken we ook tools aan hoe we stress bij deze doelgroep kunnen aanpakken en verminderen. Centraal hierbij staat hartcoherentie, een wetenschappelijk onderbouwde methode om via adem tot rust te komen. Welkom aan boord! Beide lesgevers zijn hartcoherentiecoach en mede-auteur van het boek 'SOS, mijn kind heeft stress'. Na deze vorming kan je… de werking van stress bij jongeren beter kaderen en begrijpen; tools toepassen om stress bij jongeren aan te pakken; een aangepaste taal leren om met jongeren te praten over stress.
Lesmoment: Dag
Domein
Mentaliseren op het werk
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
12 dec. 2024
120 Euro
Over wat gaat het? Deze workshop biedt een vernieuwende aanpak voor HR-professionals, leidinggevenden en werknemers uit diverse sectoren om samenwerkingsproblemen aan te pakken. In plaats van traditionele trainingsmethoden die zich richten op specifieke vaardigheden, verkennen we het concept van mentaliseren en hoe dit van toepassing kan zijn in verschillende werkomgevingen. Mentaliseren is een gekend begrip in de psychologie en wordt gebruikt in de behandeling voor mensen met interpersoonlijke moeilijkheden. Het stimuleren van mentaliseren helpt om je flexibel in de sociale wereld te bewegen en prettig contact te hebben met anderen. Verschillende Europese landen hebben programma’s opgezet om het mentaliseren te stimuleren in werkgerelateerde situaties. Het heeft een gunstige invloed op burn-outcijfers en draagt bij aan het voorkomen en aanpakken van samenwerkingsproblemen. Benieuwd hoe jij in Vlaanderen voorop kunt lopen met deze innovatieve aanpak? Dan is deze workshop iets voor jou! Hoe gaan we te werk? Tijdens deze workshop maken deelnemers kennis met het concept mentaliseren en hoe dit helpend kan zijn in de professionele context. We leren goed mentaliseren herkennen en niet mentaliseren herstellen. We doen dit aan de hand van ervaringsgerichte oefeningen, beeldmateriaal en modelling. Na deze
Lesmoment: Dag
ABFT Level 1: introductieworkshop
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
Online
17 dec. 2024
830 Euro
Attachment Based Family Therapy (ABFT) is een kortdurende, systeemtherapeutische interventie waarin jongeren en hun ouders een verbindend traject doorlopen om samen sterker te staan in het omgaan met uitdagingen en problemen. Tijdens de introductieworkshop dompelen we je onder in het gehechtheidskader, het emotiegericht werken en het ABFT model met zijn verschillende behandeltaken. Elke ABFT behandeltaak wordt afzonderlijk bestudeerd, gedemonstreerd aan de hand van videomateriaal en ingeoefend via rollenspelen. De ABFT Level 1 introductieworkshop is erkend door de Vlaamse Vereniging voor Gedragstherapie (VVGT). Na het volgen van de workshop ontvang je het ABFT Level 1 attest waarmee je ABFT-geïnspireerd kan werken in de klinische praktijk. Het attest biedt toelating om je in te schrijven voor de verdiepende jaaropleiding die leidt tot het ABFT Level 2 getuigschrift. Deze training wordt aangeboden in samenwerking met PPW Continuo (KULeuven). Graag verwijzen we hiervoor naar hun website; https://ppw.kuleuven.be/ppwcontinuo/aanbod/introductieworkshop-abft
Lesmoment: Dag
Waarderend coachen - basiscursus o.l.v. Kaatje Nevelsteen
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
13 jan. 2025
490 Euro
Je collega’s, leerlingen, partner, vrienden, enz. coachen? Dat kan, en het is niet eens zo moeilijk! Dit merk je in deze interactieve opleiding waarbij je concrete vaardigheden en inzichten leert waarmee je direct aan de slag kan gaan én verschil mee maakt. Coaching is meer dan het voeren van een goede babbel: het is gericht op echt resultaat, op enthousiasme bij coach en coachee en op zelfinitiatief. Volgende thema’s komen aan bod: Je kunt coachen op dingen die niet goed lopen, die de gecoachte graag anders had gewild. Het kan ook gaan over succesverhalen, waarbij je nagaat hoe het komt dat het daar wel goed lukte. We kijken vooral naar de ‘gewenste situatie’. We blijven niet plakken bij waarom het niet goed liep. We geven inzichten en oefenen op de basisvaardigheden van coaching. Centraal staat het oefenen met feedback. De opleiding is gestructureerd, dynamisch en erg leerrijk. Onze aanpak is ‘no-nonsense’, eerlijk, spontaan, plezant en eenvoudig.