Opleiding zoeken: 167 resultaten
Laden
A total of 167 items found.
Showing 167 items on page 10 of 21.
73 - 80 van 167 resultaten
Omgaan met diversiteit en inclusie haalbaar maken: de praktijk
Hogeschool Thomas More
Mechelen
17 okt. 2024
250 Euro
Inclusief onderwijs: een mooie gedachte, maar niet altijd even simpel in de praktijk. Je leerlingen hebben uiteenlopende labeltjes (ADD, ADHD, ASS, allerlei dys- en hyper-, …), verschillende achtergronden, thuissituaties, IQ’s, talenten, ... Jij wordt verwacht daar als leerkracht of zorgcoördinator allemaal rekening mee te houden (slik). Ook diep vanbinnen wil jij zo goed mogelijk doen voor elk van hen. Alleen heb je maar 2 handen, 24 uur in een dag en een eindige energietank… In dit diepgaande traject bestuderen we kleuter- en lager onderwijs in superdiverse context vanuit twee grote invalshoeken. Enerzijds bekijken we hoe we zo goed mogelijk onderwijs kunnen aanbieden voor elk van onze leerlingen, hoe divers ook, zonder daar zelf aan onderdoor te gaan. Anderzijds bestuderen we hoe we zo inclusief mogelijk kunnen lesgeven over allerlei onderwerpen, zodat alle leerlingen zich gezien, gehoord en aangesproken voelen. Verwacht je niet aan theoretische uiteenzettingen, wel aan twee dagen vol strategieën, ideeën en verhalen uit de praktijk om onderwijs zo inclusief mogelijk én haalbaar te maken. Daarbij hebben we niet enkel oog voor de ‘bijzondere’ leerlingen, maar evengoed voor de ‘gemiddelde’, soms wat onzichtbare leerlingen. Er is ruimte om diep in te gaan op jouw specifieke uitdagingen, als je dat wen
Lesmoment: Dag
Domein
Als leren lezen veel moeite kost – Hoe motiveer je de kinderen en hoe betrek je de ouders?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
18 okt. 2024
125 Euro
Als leren lezen veel moeite kost, leidt dat tot teleurstelling, ontgoocheling, frustratie. Dan is het belangrijk om in te zetten op twee sporen. We moeten oefenen op maat. Zo kan het kind terug vertrouwen opbouwen. We moeten ook inzetten op leesmotivatie en leesplezier door te kiezen voor boeiende boeken die kinderen prikkelen om te beginnen lezen en om verder te lezen. En natuurlijk gaan we ook samen lezen en voorlezen want door te luisteren naar verhalen ontdekken kinderen de kracht van boeken. Bovendien is het belangrijk om ouders te betrekken bij het leren lezen. Als kinderen ook thuis lezen tijdens het schooljaar én tijdens de vakanties, dan gaan ze beter vooruit. Voor veel ouders is thuis lezen stimuleren en oefenen echter een serieuze uitdaging. In deze sessie bekijken we hoe je als leerkracht of zorgleerkracht ouders kunt ondersteunen. Samen bekijken we ook het ruime aanbod aan boeken en koppelen hier creatieve en haalbare opdrachten aan voor thuis. Thema’s: Oefenen op maat Leesmotivatie en leesplezier Wat verwachten we van ouders? Welke informatie en ondersteuning kan een leerkracht bieden? Hindernissen: weinig tijd, ouders met dyslexie, anderstalige ouders … Een schat aan boeken Creatieve opdrachten om ouders aan te zetten om ook thuis met hun kind te oefenen Nieuw
Lesmoment: Dag
Domein
Zelfregulerend leren
Hogeschool Thomas More
Mechelen
22 okt. 2024
80 Euro
Als leraar kiezen we tijdens onze instructie voor kansrijke aanpakken om de kennis van onze leerlingen aan te vullen en bij te sturen. Wanneer leerlingen tijdens meer zelfstandige oefenmomenten (in de klas of daarbuiten) aan de slag gaan met de leerstof, staan ook zij voor keuzes over hun leerproces: Hoe plan ik deze opdracht best in? Welke doelen stel ik voorop? Welke leerstrategieën zet ik in? Hoe kan ik mezelf evalueren? Wat doe ik als ik afgeleid raak? Die zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen ze niet vanzelf, daar hebben ze expliciete instructie voor nodig, met vooral veel oefenkansen en feedback. Op die manier krijgen leerlingen meer inzicht in hoe leren werkt. In deze vorming staan we stil bij de verschillende componenten van zelfregulerend leren en bespreken we veel voorbeelden van hoe je als leraar, toegepast op jouw leerstof, kan inzetten op zelfregulerend leren. Tijdens deze vorming… licht de lesgever het cyclische proces van zelfregulerend leren en de verschillende componenten toe; worden een aantal misconcepties rond zelfregulerend weerlegd; leer je hoe je impliciet, maar vooral expliciet, zelfregulerende vaardigheden kan aanleren in je klas.
Lesmoment: Dag
Domein
Seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG)
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
22 okt. 2024
150 Euro
64% van de bevolking maakt seksueel grensoverschrijdend gedrag mee. Dat betekent heel simpel: je bent of je kent een slachtoffer. Het onderwerp is niet meer weg te denken uit de media en kent steeds meer draagwijdte op de werkvloer. Het is dus geen kwestie of je er mee in aanraking komt, maar wanneer. In deze vorming kijken we in eerste instantie naar wat dat eigenlijk betekent: ‘grensoverschrijdend gedrag’. We gaan daarbij verder dan seksualiteit alleen, maar bekijken de complexiteit van grenzen en grenzen aangeven. Je leert grenzen aanvoelen en ze navigeren. En dat voor zowel je eigen referentiekader als voor de doelgroep waar je mee werkt. Daarnaast maken we ruimte voor de gevolgen van grensoverschrijdend gedrag: wat gebeurt er als er over onze grenzen gegaan wordt? Wat zijn natuurlijke reacties? Deze informatie zetten we vervolgens om in: hoe kunnen we daarop reageren? De workshop is zeer praktijkgericht en start vanuit real life cases. Het idee is om je direct inzetbare tools te geven die je vertrouwen als hulpverlener vergroten. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand je in vertrouwen neemt of wanneer je iets ziet gebeuren dat grensoverschrijdend is? Hoe ga je om met verschillende visies op ‘grensoverschrijdend gedrag’? Kortom: een must have toolkit als hulpverlener in eender welk werkveld! PR
Lesmoment: Dag
Bookwidgets: startersworkshop
Hogeschool Thomas More
Mechelen
23 okt. 2024
65 Euro
In deze workshop leer je de basis van BookWidgets. Je leert hoe je een automatisch verbeterende opdracht kunt maken, delen, live opvolgen, verbeteren en terugsturen naar je leerlingen. We werken rechtstreeks vanuit Bookwidgets, maar maken ook de koppeling naar het leerplatform dat je gebruikt op school. Je hebt een eigen PC (geen tablet!) nodig en een Bookwidgets account waarop je reeds voor de eerste keer bent aangemeld. Er is een gratis proefperiode van 30 dagen beschikbaar die je kan gebruiken. Je mag eventueel eigen lesmateriaal meebrengen waarbij je graag een digitale opdracht wilt maken. Na deze nascholing kan je... een automatisch verbeterende opdracht maken met BookWidgets een opdracht delen met de leerlingen het ingestuurde werk van de leerlingen verbeteren, punten aanpassen en feedback geven de opdracht live opvolgen terwijl de leerlingen aan het werk zijn feedback, punten en correctie terugsturen naar de leerlingen
Lesmoment: Dag
Domein
AFLM (A Friend Like Me)
Hogeschool UCLL
Hasselt
24 okt. 2024
50 Euro
Je lichaamstaal heeft een sterke impact op jezelf en de ander, zet er bewust op in en verhoog je mentale weerbaarheid.
KATVIS
Hogeschool UCLL
Hasselt
29 okt. 2024
50 Euro
Een theatervoorstelling met vervolgtraject en workshops op maat voor meer creativiteit en verbinding.
Lesmoment: Dag
5 november '24 & 29 april '25
Groepswerk 2.0 - Hoe doe je ze al sprekend leren?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
5 nov. 2024
65 Euro
Vaak rendeert groepswerk niet echt: veel decibels, weinig leren. Ofwel hoor je vooral uitspraken als ‘Ja, dat is het!’ en ‘Nee, dat is niet waar’, ofwel gaan leerlingen gauw akkoord met wat de slimste zegt om er vanaf te zijn. En dan is er nog die ene leerling die het gesprek domineert en die ander die nauwelijks wat zegt. Hoe krijgen we de nutteloze decibels naar beneden? Hoe kunnen leerlingen al pratend echt van elkaar leren? Kortom, hoe kunnen we groepsgesprekken effectiever maken? Een nieuwe aanpak die focust op het spreken zelf, wijst de weg. Via deze interactieve workshop krijgt je meer inzicht in de mechanismen die groepswerk doen falen of slagen. De focus ligt op het spreken zelf. Dat is nieuw, want bijna alle boeken over groepswerk gaan over organisatie, soorten opdrachten en taakverdeling. En laat nu net dat spreken vaak een pijnpunt zijn. Een vernieuwend onderzoeksproject in vijf Vlaamse lagere scholen groeide uit tot een succesrijk experiment met exploratieve gesprekken. Dankzij die techniek werken leerlingen beter samen. Ze leren meer van elkaar en worden sterker in probleemoplossende taken, ook individueel. U maakt uitgebreid kennis met deze aanpak: de workshop is een mix van observatie, analyse en toepassing van lesmateriaal uit verschillende leergebieden. Tijdens deze vorming … krijg