Opleiding zoeken: 35 resultaten
Laden
A total of 35 items found.
Showing 35 items on page 1 of 5.
Resultaten gefilterd op:
Jongeren
1 - 8 van 35 resultaten
LIPS: Neurodiversiteit in onderwijs, werk en hulpverlening: een hefboom voor verandering?
KU Leuven
Leuven
Online
3 mei 2024
0 Euro
Aanhangers van het neurodiversiteitsdenken zetten zich af tegen het traditionele begrip van o.m. autisme, ADHD, Tourette en dyslexie als stoornissen. Zij pleiten ervoor om verschillen in ontwikkeling en functioneren vooral te omarmen, om problemen te kaderen binnen een maatschappelijke context en om in te zetten op emancipatie van neurodivergente minderheidsgroepen. Die paradigmawissel roept vragen op, maar biedt ook kansen om praktijken van onderwijs, werk en hulpverlening te veranderen.
Lesmoment: Dag
De mentale gezondheid van Vlaamse jongeren in 2018-2023: Wat kunnen we leren van het SIGMA-project?
KU Leuven
Leuven
3 mei 2024
125 Euro
De afgelopen jaren hebben onderzoekers van het SIGMA-project de mentale gezondheid van Vlaamse jongeren onder de loep genomen. Nu dit project is afgerond, is het hoog tijd om hun bevindingen te delen. Onder andere volgende vragen worden behandeld: Hoe zit het met de mentale gezondheid van Vlaamse jongeren? Welke jongeren hebben meer risico op mentale gezondheidsproblemen? Wat kunnen we leren uit de dagdagelijkse levens van jongeren om hen beter te kunnen helpen?
Lesmoment: Dag
Autisme en puberteit: meer dan enkel een lichamelijke verandering
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Tijdens de puberteit doet de biologie zijn werk, zowel aan de buitenkant van het lichaam als aan de binnenkant. Hoe ga je om met nieuwe lichamelijke sensaties? Hoe belangrijk is een sociaal netwerk? In welke mate zorgen andere maatschappelijke verwachtingen voor extra druk tijdens de puberteit? Het zijn vragen waarmee elke puber geconfronteerd wordt, maar voor veel jongeren met autisme is de uitdaging nog groter. Thomas Fondelli gaat in deze lezing o.a. op zoek naar tools om de verbondenheid tussen pubers en hun omgeving te herstellen of te versterken. Theoretische inzichten worden gekoppeld aan praktijkvoorbeelden. In deze vorming beantwoorden we vragen als: Wat zijn uitdagingen tijdens de puberteit? Welke invloed heeft het autistisch denken op de puberteit? Hoe kunnen we omgaan met uitdagingen waarmee jongeren met autisme in de puberteit kampen? Thomas Fondelli werkt o.a. voor Autisme Centraal en geeft lezingen in binnen- en buitenland. Hij is auteur van verschillende boeken en werkt als psychotherapeut in een eigen praktijk. Benieuwd om zijn verhaal te horen? Dan nodigen wij jou graag uit voor deze lezing.
Begeleiden van noden: Kijken achter gedrag
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Waarom doen kinderen/jongeren wat ze doen? Hoe lezen we gedrag? We zoomen in op handvaten om in te spelen op dit gedrag op de klasvloer. De vertaalslag helpt antwoorden vinden in de dagelijkse klaspraktijk. In deze vorming: leer je door middel van het social disciplin window zicht krijgen op een eigen verhouding tussen de mate van ondersteuning en de zorg die geboden wordt. kan je door de basisprincipes van verbindend werken aan de slag met de verschillende noden binnen een klasgroep. krijg je inzicht in het proces van groepsdynamica en kan hier op inspelen door concrete acties in klaspraktijk. Geert heeft 14 jaar gewerkt in diverse rollen binnen het onderwijs- en arbeidssysteem met maatschappelijk kwetsbare jongeren. Hij put uit zijn rijke ervaring in intervisie, procesondersteuning, facilitering, coaching en groepsdynamica.
Wiskunde noteren als je moeilijk kan schrijven (basisonderwijs)
Hogeschool Thomas More
Online
14 mei 2024
30 Euro
Wat dit webinar voor jou in petto heeft: Ontdek toepassingen waarmee leerlingen wiskundige bewerkingen zoals cijferoefeningen, staartdelingen, meetkunde of breuken digitaal kunnen noteren. Maak kennis met tools voor laptop, Chromebook en tablet. We richten ons op applicaties waarbij het gewone toetsenbord of aanraakscherm gebruikt wordt. De focus ligt op basiswiskunde: ideaal voor begeleiders van leerlingen in het basisonderwijs (en eventueel de eerste graad secundair) Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
Lesmoment: Dag
De eerste 1000 dagen: van belang naar beleid en begeleiding
Hogeschool Odisee
Schaerbeek - Schaarbeek
15 mei 2024
60 Euro
Lesmoment: Dag
Domein
Leer kinderen positief denken! Eigen baas over je gedachten
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
21 mei 2024
125 Euro
Eigen baas over je gedachten!' is een wetenschappelijk onderbouwd en bewezen effectief preventieprogramma voor de lagere school. In 6 klassikale lessen leren kinderen van de 2de graad baas worden over negatieve gedachten, gevoelens en gedragingen. Ze leren positief te denken en problemen actief aan te pakken. Uit onderzoek blijkt dat deze training het zelfbeeld van kinderen verhoogt en dat ze beter om kunnen gaan met negatieve emoties. (zie www.leerpositiefdenken.be) Inhouden van deze vorming zijn: Positief denken is realistisch denken. Vaardigheden om de goede kanten van het leven te zien. Kracht om bij moeilijke gebeurtenissen niet negatiever te denken dan nodig. Voordelen van positief denken, beschreven in vele onderzoeken. Waarom optimistische mensen beter om kunnen gaan met vervelende gebeurtenissen. Een kind dat goed leert omgaan met tegenslag, voelt zich in ook zijn latere leven gelukkiger. Positief denken legt de basis voor een goed zelfbeeld. Je maakt kennis met positieve psychologie en cognitieve gedragstherapie en krijgt inzicht in het trainingsprogramma 'Eigen Baas over je Gedachten!'. Met het werkboek voor de leerling, de handleiding voor de trainer en het praktische online werkmateriaal kun je nadien meteen zelf aan de slag in je klas.
Lesmoment: Dag
Emotiegericht counselen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
23 mei 2024
120 Euro
Psychosociale hulpverlening heeft steeds op één of ander manier het welzijn van de hulpvrager en diens persoonlijke groei voor ogen. Het kader van waaruit deze hulp gebeurt, kan echter sterk verschillen in de mate waarin het inzet op gedragsverandering, verandering van denken of de rol van emoties. Deze workshop gaat volop in op het belang van emoties en emotieregulatie voor ons menselijk welzijn. Het lijvige onderzoeksdomein rond emoties van de laatste decennia toont enkele cruciale zaken: emoties spelen een wezenlijke rol in ons denken en handelen, onze besluitvorming, onze relaties, enz… Ze vertellen ons bovendien veel over onze meest fundamentele behoeften of kwetsbaarheden, wat hen tot een belangrijke bron van zelfkennis en zelforiëntatie maakt. En onze omgang met emoties blijkt ook een centrale rol te spelen in heel verscheiden psychische problemen die mensen kunnen ervaren. Redenen genoeg dus om emoties volop onder de aandacht te brengen in hulpverlening. De workshop wil de deelnemers een dieper inzicht geven in het belang en de werkzaamheid van emoties. Het wil handvatten bieden voor een goede inschatting van de emotionele beleving van de cliënt en een gespreksmodel aanreiken om in begeleiding met emoties aan de slag te gaan. Hierbij worden verschillende processen en interventies behandeld waarbij