Opleiding zoeken: 40 resultaten
Laden
A total of 40 items found.
Showing 40 items on page 4 of 5.
Resultaten gefilterd op:
Jongeren
25 - 32 van 40 resultaten
ABFT Level 1: introductieworkshop
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
Online
17 dec. 2024
830 Euro
Attachment Based Family Therapy (ABFT) is een kortdurende, systeemtherapeutische interventie waarin jongeren en hun ouders een verbindend traject doorlopen om samen sterker te staan in het omgaan met uitdagingen en problemen. Tijdens de introductieworkshop dompelen we je onder in het gehechtheidskader, het emotiegericht werken en het ABFT model met zijn verschillende behandeltaken. Elke ABFT behandeltaak wordt afzonderlijk bestudeerd, gedemonstreerd aan de hand van videomateriaal en ingeoefend via rollenspelen. De ABFT Level 1 introductieworkshop is erkend door de Vlaamse Vereniging voor Gedragstherapie (VVGT). Na het volgen van de workshop ontvang je het ABFT Level 1 attest waarmee je ABFT-geïnspireerd kan werken in de klinische praktijk. Het attest biedt toelating om je in te schrijven voor de verdiepende jaaropleiding die leidt tot het ABFT Level 2 getuigschrift. Deze training wordt aangeboden in samenwerking met PPW Continuo (KULeuven). Graag verwijzen we hiervoor naar hun website; https://ppw.kuleuven.be/ppwcontinuo/aanbod/introductieworkshop-abft
Lesmoment: Dag
Waarderend coachen - basiscursus o.l.v. Kaatje Nevelsteen
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
13 jan. 2025
490 Euro
Je collega’s, leerlingen, partner, vrienden, enz. coachen? Dat kan, en het is niet eens zo moeilijk! Dit merk je in deze interactieve opleiding waarbij je concrete vaardigheden en inzichten leert waarmee je direct aan de slag kan gaan én verschil mee maakt. Coaching is meer dan het voeren van een goede babbel: het is gericht op echt resultaat, op enthousiasme bij coach en coachee en op zelfinitiatief. Volgende thema’s komen aan bod: Je kunt coachen op dingen die niet goed lopen, die de gecoachte graag anders had gewild. Het kan ook gaan over succesverhalen, waarbij je nagaat hoe het komt dat het daar wel goed lukte. We kijken vooral naar de ‘gewenste situatie’. We blijven niet plakken bij waarom het niet goed liep. We geven inzichten en oefenen op de basisvaardigheden van coaching. Centraal staat het oefenen met feedback. De opleiding is gestructureerd, dynamisch en erg leerrijk. Onze aanpak is ‘no-nonsense’, eerlijk, spontaan, plezant en eenvoudig.
Positieve Psychologie in de praktijk | online traject
Hogeschool Thomas More
Online
14 jan. 2025
400 Euro
De positieve psychologie is de wetenschappelijke tak van de psychologie die de ‘plus-kant’ van een mensenleven onderzoekt en vragen stelt zoals: wat maakt dat mensen floreren, hoe vertrek je van sterktes en talent, wat zijn duurzame relaties, hoe verhogen we welbevinden,…? Anke Van Oevelen en Maaike Verstraete, experten in de positieve psychologie en bezielers van het gelijknamige postgraduaat Positieve Psychologie in Thomas More, maakten deze online cursus om de inhoud en de methodieken van dat vrij recente vakgebied te verspreiden onder mensenfluisteraars (al wie anderen ondersteunt in hun groei en ontwikkeling: als coach, therapeut, logopedist, begeleider, lesgever, leidinggevende…) Wil jij ook meer tools en inzichten om in jouw context - cliënten in hun kracht te zetten - veerkracht te vergroten - een positieve spiraal te creëren - te bouwen aan duurzame versterkende relaties - ... Met andere woorden: wil jij naast de schaduwkant en de uitdagingen ook intentioneel de aandacht richten op het vergroten van mogelijkheden, sterktes, hoop en optimisme? Dan is dit aanbod geknipt voor jou. We bieden vier modules verspreid over acht weken, aangeboden in een aantrekkelijke en heldere online leeromgeving. Dit is een digitaal leerplatform toegankelijk via een persoonlijke account met een z
Lesmoment: Dag
Waarderend coachen - verdieping 2de reeks
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 jan. 2025
810 Euro
In deze 6-daagse interactieve vervolgtraining bouwen we verder op de vaardigheden uit de basisopleiding en verbreden & verdiepen we jouw coaching. Dit doen we door verder in te gaan op de gespreksstructuur en de vaardigheden die jouw coaching krachtiger maken. We onderzoeken hoe de inzichten voor onszelf werken en bekijken hoe deze doorleefd kunnen ingezet worden in de communicatie met en coaching van anderen. We creëren een stimulerende werkcultuur en dagen elkaar uit om in en buiten de sessies bewust aan de slag te gaan met de inzichten en vaardigheden. We hanteren een duidelijke opbouw doorheen de sessies en gaan in op elkaars vragen. Een greep uit de thema’s: We oefenen op meer uitdagend en ontspannen hanteren van de GRROW en basisvaardigheden. We geven inzicht in de dynamiek van overtuigingen. We leren je er bewust mee omgaan in communicatie en coaching. We verdiepen feedbackcultuur als fundament van een stimulerende leef- en werkomgeving. We bespreken werkende ideeën voor implementatie in de eigen context. We leren hoe we via het bewust gebruik van talenten en andere krachtbronnen regie houden op de energiehandleiding en autonome motivatie en vertalen dit naar jouw coachwerk. We geven inzicht in werkelijk toelaten (van gevoelens), ‘bestaansrecht’, identiteit en relaties tussen mensen.
De kracht van spel in psychologische begeleidingssituaties met kinderen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
6 feb. 2025
120 Euro
Kinderen praten niet zo makkelijk over hun problemen. Spel is een natuurlijke uiting van het kind; het is de taal van het hart. Het kind laat al spelend zijn problemen zien maar zoekt ook naar oplossingen en mogelijkheden. In deze workshop krijg je een inleiding om in therapeutische of individuele begeleidingssituaties gebruik te maken van spel. Je krijgt praktische mogelijkheden aangereikt om spelend meer in contact te komen met het kind en het spel tot meer verdieping te laten komen. Daarnaast wordt gekeken naar wat het spel van een kind kan betekenen. Het accent ligt in deze workshop op kinderen van 3-11 jaar. Praktische informatie Spreker Dinette Kooiman, orthopedagoog en client-centered speltherapeut, als docent verbonden aan het postgraduaat client-centered spelcounseling van Thomas More Antwerpen. Doelgroep Psychologisch en pedagogisch geschoolden die aan individuele begeleiding van kinderen doen. Prijs & co Type vorming | workshop Datum | do. 6 februari 2025 Uur | 09u30 – 16u30 Groepsgrootte | min. 10 - max. 20 Prijs | € 120 (incl. cursusmateriaal, broodjeslunch en koffiepauzes) Inschrijven | je kan online inschrijven tot do. 30 januari 2025.
Lesmoment: Dag
White awake - Wat betekent het om wit te zijn?
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
20 mrt. 2025
120 Euro
Nog nooit heb ik geleerd over mijn witte cultuur. Mijn cultuur was zoals het water in een bokaal van een goudvis. Het was er. Ik was er me niet van bewust. Pas op het moment dat ik het water begon te zien, veranderde er van alles en werd de kleur van het water zichtbaar. Ik kan het niet meer niet-zien. Dit is een workshop waarin we moeilijke gesprekken hebben onder witte mensen, met als doel ons bewuster te worden van ons witte perspectief. De start ligt bij mezelf: wie ben ik en hoe is mijn (witte) identiteit ontwikkeld? Waar ligt de norm in de samenleving waarin ik opgroeide? De samenleving waarin ik vandaag leef. En waar ligt het moreel gezag of de macht? Het is tijd dat ik een gesprek aanga met andere witte mensen en we samen ontdekken wat het betekent om wit te zijn. Hoe en wanneer werd ik me bewust van dit thema? Wat betekent racisme en wat houdt dit voor mij in? Met welke stereotypen loop ik rond? Hoe komt mijn lage weerstand bij raciale thema’s naar boven? We gaan aan de slag met een aantal termen rond witheid, waar staan ze voor en hoe beïnvloeden ze mij? Het zullen uitdagende gesprekken zijn, maar ‘als er geen wrijving (struggle) is, dan zal er ook geen vooruitgang zijn’, profetische woorden van Frederick Douglass in 1857. En als we ons vanuit een oncomfortabele positie bewust zijn van dit
Lesmoment: Dag
Met de veerkrachtbril kijken naar kinderen en jongeren met een (kans)armoede-rugzak
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
27 mrt. 2025
120 Euro
Welk effect kan een kwetsbare (thuis)situatie hebben op een kind/jongere en hoe zie je dit wel of niet in je praktijk/klas? Armoede is een onrecht, een schending van mensenrechten. Het gaat niet alleen over onvoldoende beschikken over financiële middelen. Het zorgt ook voor uitsluiting op meerdere domeinen zoals wonen, onderwijs en welzijn. Deze workshop neemt je mee vanuit ervaringen met en kennis over (kans)armoede en traumasensitief werken. Het gaat in op de domeinen onderwijs en welzijn, die een hefboom kunnen zijn voor kinderen en jongeren, en in wat jij als professional kan betekenen voor hen. Door met een veerkrachtbril naar kinderen en jongeren te kijken, kan je als professional een groot verschil maken. Je gaat mee zorgen om kansenongelijkheid door armoede te verminderen en talenten juist meer kansen te geven. In deze workshop gaan we aan de slag met: theoretische kader: armoedeweb theoretische kader: traumasensitief werken veerkracht eigen referentiekader casussen (eigen inbreng mogelijk) praktische tips en tools PRAKTISCHE INFORMATIE Locatie Thomas More | Campus Sanderus, Molenstraat 8, 2018 Antwerpen. Docent Fatma Özdemir, hulpverlener en docent Thomas More Orthopedagogische Begeleiding. Ze doceert over werken met het jonge kind en diverssensitief handelen. Op de polit
Lesmoment: Dag
Rots & Water - driedaagse
Hogeschool UCLL
Hasselt
7 apr. 2025
890 Euro
Rots & Water is een weerbaarheidstraining waarbij kinderen en jongeren bewust worden van hun eigen kracht. In de driedaagse, gecertificeerde, traineropleiding voor jeugdwerkers, leerkrachten, begeleiders, iedereen die psychofysiek aan de slag willen om weerbaarheid bij kinderen te vergroten, komen alle elementen van Rots & Water uitgebreid aan bod.