Opleiding zoeken: 51 resultaten
Laden
A total of 51 items found.
Showing 51 items on page 1 of 7.
Resultaten gefilterd op:
Begeleiding en zorg
1 - 8 van 51 resultaten
Autisme en puberteit: meer dan enkel een lichamelijke verandering
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Tijdens de puberteit doet de biologie zijn werk, zowel aan de buitenkant van het lichaam als aan de binnenkant. Hoe ga je om met nieuwe lichamelijke sensaties? Hoe belangrijk is een sociaal netwerk? In welke mate zorgen andere maatschappelijke verwachtingen voor extra druk tijdens de puberteit? Het zijn vragen waarmee elke puber geconfronteerd wordt, maar voor veel jongeren met autisme is de uitdaging nog groter. Thomas Fondelli gaat in deze lezing o.a. op zoek naar tools om de verbondenheid tussen pubers en hun omgeving te herstellen of te versterken. Theoretische inzichten worden gekoppeld aan praktijkvoorbeelden. In deze vorming beantwoorden we vragen als: Wat zijn uitdagingen tijdens de puberteit? Welke invloed heeft het autistisch denken op de puberteit? Hoe kunnen we omgaan met uitdagingen waarmee jongeren met autisme in de puberteit kampen? Thomas Fondelli werkt o.a. voor Autisme Centraal en geeft lezingen in binnen- en buitenland. Hij is auteur van verschillende boeken en werkt als psychotherapeut in een eigen praktijk. Benieuwd om zijn verhaal te horen? Dan nodigen wij jou graag uit voor deze lezing.
Begeleiden van noden: omgaan met verlies
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Verlies hoort onlosmakelijk bij het leven, ook bij dat van kinderen. Hoe ga je als leraar om met brede verlieservaringen? Hoe kan je 'taal' vinden om met kinderen te praten over verlieservaringen? Op welke manier kan je ondersteunend zijn? In deze interactieve vorming leer je: rouw herkennen en duiden vanuit ontwikkelingsperspectief. de verschillende rouwtaken (Worden) herkennen en kan je hier passend op inspelen. een passende 'taal' om met kinderen aan de slag te gaan rond brede verlieservaringen. An Severeyns is pedagoog en lerarenopleider. Daarnaast is ze werkzaam als integratief verliescounselor en psychotherapeut in Fluistering, therapiepraktijk voor kinderen, jongeren en volwassenen.
Lesmoment: Avond
Domein
Begeleiden van noden: Kijken achter gedrag
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Waarom doen kinderen/jongeren wat ze doen? Hoe lezen we gedrag? We zoomen in op handvaten om in te spelen op dit gedrag op de klasvloer. De vertaalslag helpt antwoorden vinden in de dagelijkse klaspraktijk. In deze vorming: leer je door middel van het social disciplin window zicht krijgen op een eigen verhouding tussen de mate van ondersteuning en de zorg die geboden wordt. kan je door de basisprincipes van verbindend werken aan de slag met de verschillende noden binnen een klasgroep. krijg je inzicht in het proces van groepsdynamica en kan hier op inspelen door concrete acties in klaspraktijk. Geert heeft 14 jaar gewerkt in diverse rollen binnen het onderwijs- en arbeidssysteem met maatschappelijk kwetsbare jongeren. Hij put uit zijn rijke ervaring in intervisie, procesondersteuning, facilitering, coaching en groepsdynamica.
PraxisP Professional: Cognitie bij kleuters met een verhoogde kans op het ontwikkelen van dyslexie en ADHD
KU Leuven
Leuven
15 mei 2024
15 Euro
Dyslexie en ADHD komen vaak samen voor, gezien ongeveer 15-40% van de kinderen met één van deze diagnoses ook symptomen vertoont van de andere. In het doctoraatsproject van Silke Kellens vergeleek ze gedurende 3 jaar de cognitieve ontwikkeling van kleuters met een verhoogd risico op het ontwikkelen van dyslexie en/of ADHD met een groep kleuters die gemiddeld presteerden. Tijdens deze lezing gaat ze dieper in op de resultaten ervan en stelt ze de belangrijkste klinische implicaties voor.
Lesmoment: Dag
Studenten met ontwikkelingsstoornissen (ASS, ADHD, ...) beter leren begrijpen miv handvaten voor begeleidende gesprekken
KU Leuven
Leuven
Online
16 mei 2024
30 Euro
Lijkt het soms alsof je niet tot een student doordringt? Heeft een student onrealistische verwachtingen over de begeleiding en kan je hierover moeilijk met hem in gesprek gaan? Toont de student weinig zelfinzicht? Kan een student moeilijk verwoorden wat hij denkt of voelt en komt hij daardoor niet tot een hulpvraag? Vanuit een theoretische invalshoek en casuïstiek bekijken we samen hoe dit kan gekaderd worden binnen de functiebeperking en hoe we hier in gesprekken aan de slag mee kunnen gaan.
Lesmoment: Dag
Domein
Probleemoplossend denken: logisch en wiskundig denken (kleuter/lager)
Hogeschool Vives
Brugge
16 mei 2024
65 Euro
Probleemoplossend denken is een complexe opdracht. Via spel creëren we een zinvolle context en verlagen we de complexiteit.
Lesmoment: Dag
Domein
leerkrachten kleuteronderwijs, basisonderwijs, leerkrachten buitengewoon onderwijs, zorgcoördinatoren en zorgleerkrachten
LIPS: Transgender identiteit en welzijn: evoluties en observaties
KU Leuven
Leuven
Online
17 mei 2024
0 Euro
De aandacht en debatten over transgenderzorg nemen de laatste jaren een hoge vlucht. Hoe is het denken over transgender identiteit en zorg geëvolueerd, en welke diagnostische tools, handvaten en richtlijnen zijn momenteel voorhanden voor hulpverleners? Hoeveel personen zijn transgender of genderdivers, en wat weten we over hun mentale gezondheid? In deze lezing gaat Joz Motmans, coördinator van het psychosociale zorgteam van het Centrum voor Seksuologie en Gender (UZ Gent) in op deze vragen.
Lesmoment: Dag
Emotiegericht counselen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
23 mei 2024
120 Euro
Psychosociale hulpverlening heeft steeds op één of ander manier het welzijn van de hulpvrager en diens persoonlijke groei voor ogen. Het kader van waaruit deze hulp gebeurt, kan echter sterk verschillen in de mate waarin het inzet op gedragsverandering, verandering van denken of de rol van emoties. Deze workshop gaat volop in op het belang van emoties en emotieregulatie voor ons menselijk welzijn. Het lijvige onderzoeksdomein rond emoties van de laatste decennia toont enkele cruciale zaken: emoties spelen een wezenlijke rol in ons denken en handelen, onze besluitvorming, onze relaties, enz… Ze vertellen ons bovendien veel over onze meest fundamentele behoeften of kwetsbaarheden, wat hen tot een belangrijke bron van zelfkennis en zelforiëntatie maakt. En onze omgang met emoties blijkt ook een centrale rol te spelen in heel verscheiden psychische problemen die mensen kunnen ervaren. Redenen genoeg dus om emoties volop onder de aandacht te brengen in hulpverlening. De workshop wil de deelnemers een dieper inzicht geven in het belang en de werkzaamheid van emoties. Het wil handvatten bieden voor een goede inschatting van de emotionele beleving van de cliënt en een gespreksmodel aanreiken om in begeleiding met emoties aan de slag te gaan. Hierbij worden verschillende processen en interventies behandeld waarbij