Opleiding zoeken: 74 resultaten
Laden
A total of 74 items found.
Showing 74 items on page 4 of 10.
Resultaten gefilterd op:
Begeleiding en zorg
25 - 32 van 74 resultaten
Word breintrainer van jouw leerlingen.
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
17 okt. 2024
115 Euro
Deze vorming is gericht op professionals die meer inzicht willen krijgen in de ontwikkeling en het belang van executieve functies. Je krijgt praktische handvatten en tips om de executieve functies van je leerlingen te trainen. Daarnaast is er ruimte voor interactie en het delen van ervaringen. Deze interactieve nascholing leert je: een basiskennis over de cognitieve en executieve functies; hoe deze ons dagelijks functioneren beïnvloeden; de relatie tussen de ontwikkeling van het brein en de executieve functies; het belang van goed ontwikkelde executieve functies om tot leren te kunnen komen; hoe je leerlingen kan helpen grip te krijgen op impulsen, emoties, stress en uitstelgedrag; praktische tips voor jou als breintrainer van leerlingen. Stimuleer leerlingen om hun leerproces zelf in handen te nemen. Aarzel niet en schrijf je in!
Lesmoment: Dag
Domein
Omgaan met diversiteit en inclusie haalbaar maken: de praktijk
Hogeschool Thomas More
Mechelen
17 okt. 2024
250 Euro
Inclusief onderwijs: een mooie gedachte, maar niet altijd even simpel in de praktijk. Je leerlingen hebben uiteenlopende labeltjes (ADD, ADHD, ASS, allerlei dys- en hyper-, …), verschillende achtergronden, thuissituaties, IQ’s, talenten, ... Jij wordt verwacht daar als leerkracht of zorgcoördinator allemaal rekening mee te houden (slik). Ook diep vanbinnen wil jij zo goed mogelijk doen voor elk van hen. Alleen heb je maar 2 handen, 24 uur in een dag en een eindige energietank… In dit diepgaande traject bestuderen we kleuter- en lager onderwijs in superdiverse context vanuit twee grote invalshoeken. Enerzijds bekijken we hoe we zo goed mogelijk onderwijs kunnen aanbieden voor elk van onze leerlingen, hoe divers ook, zonder daar zelf aan onderdoor te gaan. Anderzijds bestuderen we hoe we zo inclusief mogelijk kunnen lesgeven over allerlei onderwerpen, zodat alle leerlingen zich gezien, gehoord en aangesproken voelen. Verwacht je niet aan theoretische uiteenzettingen, wel aan twee dagen vol strategieën, ideeën en verhalen uit de praktijk om onderwijs zo inclusief mogelijk én haalbaar te maken. Daarbij hebben we niet enkel oog voor de ‘bijzondere’ leerlingen, maar evengoed voor de ‘gemiddelde’, soms wat onzichtbare leerlingen. Er is ruimte om diep in te gaan op jouw specifieke uitdagingen, als je dat wen
Lesmoment: Dag
Domein
Introductiecursus verbindend communiceren: eerlijke contacten, voedende relaties … van GELIJK naar GELUK.
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
21 okt. 2024
230 Euro
Laat je gemakkelijk over je heen walsen? Of wals je zelf soms over anderen heen? Heb je snel de indruk dat iemand je bekritiseert? Zeg je, vaker dan je lief is, kwetsende dingen? Verlies je jezelf soms in conflicten? Wil je je mening beter kunnen formuleren? Wil je opkomen voor jezelf en daarin authentiek zijn met respect voor jezelf en de ander? Wil je jouw empathische vaardigheden vergroten? Wil je ontdekken wat je (zelf)oordelen je te vertellen hebben? Wil je anders omgaan met je kwaadheid? Wil je ook kijken voorbij gelijk/ongelijk? Tijdens de twee introductiedagen: Maak je kennis met geweldloze conflicthantering/communicatie. Krijg je een theoretisch kader a.d.h.v. ervaringen van deelnemers. Krijg je inzichten in het ontstaan van geweld/conflicten. Ontdek je je eigen, al dan niet helpende, communicatiepatronen. Focussen we op het zend- en ontvanggedeelte van communicatie. Staan verbinding met jezelf én de ander centraal. Behalve inzicht krijgen in bepaalde denkkaders en visies, doen we ervaring op via rollenspel, uitwisseling, de dansvloeren, vergevingsproces, e.a.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG)
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
22 okt. 2024
150 Euro
64% van de bevolking maakt seksueel grensoverschrijdend gedrag mee. Dat betekent heel simpel: je bent of je kent een slachtoffer. Het onderwerp is niet meer weg te denken uit de media en kent steeds meer draagwijdte op de werkvloer. Het is dus geen kwestie of je er mee in aanraking komt, maar wanneer. In deze vorming kijken we in eerste instantie naar wat dat eigenlijk betekent: ‘grensoverschrijdend gedrag’. We gaan daarbij verder dan seksualiteit alleen, maar bekijken de complexiteit van grenzen en grenzen aangeven. Je leert grenzen aanvoelen en ze navigeren. En dat voor zowel je eigen referentiekader als voor de doelgroep waar je mee werkt. Daarnaast maken we ruimte voor de gevolgen van grensoverschrijdend gedrag: wat gebeurt er als er over onze grenzen gegaan wordt? Wat zijn natuurlijke reacties? Deze informatie zetten we vervolgens om in: hoe kunnen we daarop reageren? De workshop is zeer praktijkgericht en start vanuit real life cases. Het idee is om je direct inzetbare tools te geven die je vertrouwen als hulpverlener vergroten. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand je in vertrouwen neemt of wanneer je iets ziet gebeuren dat grensoverschrijdend is? Hoe ga je om met verschillende visies op ‘grensoverschrijdend gedrag’? Kortom: een must have toolkit als hulpverlener in eender welk werkveld! PR
Lesmoment: Dag
AFLM (A Friend Like Me)
Hogeschool UCLL
Hasselt
24 okt. 2024
50 Euro
Je lichaamstaal heeft een sterke impact op jezelf en de ander, zet er bewust op in en verhoog je mentale weerbaarheid.
Navigeren naar Onderwijskwaliteit: Centrale Toetsresultaten als kompas - lager onderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 nov. 2024
340 Euro
Elke school kreeg recent resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van je leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan? Dit traject is voor elke schoolleider, leraar, zorgcoördinator of beleidsmedewerker die wil spijkeren aan de eigen datageletterdheid en die van het schoolteam. Via uitwisseling en gemeenschappelijk onderzoek ga je aan de slag met de feedback voor jouw school, zonder die expliciet met de andere deelnemers te moeten delen. Je wordt gewapend met werkvormen die je met jouw schoolteam kan inzetten. Want ook bij datageletterdheid geldt: alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter. Sessie 1. Toetsgegevens verkennen (halve dag) Sessie 2. Inhouden begrijpend lezen en wiskunde verkennen (hele dag) – wat wordt er precies getoetst? Sessie 3. Van data naar een beleid én praktijk (hele dag) De feedback uit de Centrale Toetsen van jouw school steken in je achterzak; d.w.z. je deelt ze nooit met anderen, maar je hebt er zelf wel al eens naar gekeken Na deze vorming kan je… de beteken
Lesmoment: Dag
Domein
Navigeren naar Onderwijskwaliteit: Centrale Toetsresultaten als kompas - SO
Hogeschool Thomas More
Mechelen
7 nov. 2024
340 Euro
Elke school kreeg recent resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van je leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan? Dit traject is voor elke schoolleider, leraar, zorgcoördinator of beleidsmedewerker die wil spijkeren aan de eigen datageletterdheid en die van het schoolteam. Via uitwisseling en gemeenschappelijk onderzoek ga je aan de slag met de feedback voor jouw school, zonder die expliciet met de andere deelnemers te moeten delen. Je wordt gewapend met werkvormen die je met jouw schoolteam kan inzetten. Want ook bij datageletterdheid geldt: alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter. Sessie 1. Toetsgegevens verkennen (halve dag) Sessie 2. Inhouden begrijpend lezen en wiskunde verkennen (hele dag) – wat wordt er precies getoetst? Sessie 3. Van data naar een beleid én praktijk (hele dag) Na deze vorming kan je… de betekenis van toetsgegevens onderzoeken, interpreteren en analyseren; een veranderproces op je school in gang zetten, gestoeld op gegevens; aan de hand van principes
Lesmoment: Dag
Domein
Samen sterker in gezag - Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
12 nov. 2024
230 Euro
Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit (Haim Omer) staan voor een aanpak van (ernstig) probleemgedrag met de focus op aanwezigheid, zelfcontrole, vermijden van escalatie, het uitbouwen van steunnetwerken en eenzijdige acties gericht tegen probleemgedrag, altijd in verbinding met de leerling in kwestie. Geweldloos Verzet kadert in een nieuwe invulling van de positie van de leraar: niet boven of naast de leerling, maar vanuit een volhardende aanwezigheid: 'het is mijn taak', 'ik kan niet toelaten', 'ik houd vol'. Het gedachtegoed als krachtig antwoord op de onmacht die veel leraren en schoolteams ervaren. In deze basisopleiding ontdek je hoe: Hedendaags gezag op basis van Geweldloos Verzet; Vermijden van escalatie en uitgestelde reactie; Waakzame zorg en aanwezigheid; Relatie, transparantie; Het mobiliseren van een steunnetwerk; Specifieke interventies, zoals aankondiging, aanwezige schorsing en herstelacties. Ons doel is te onderzoeken wat Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voor jou kan betekenen. We passen de tools en basishouding meteen toe op jouw ervaringen.