Opleiding zoeken: 129 resultaten
Laden
A total of 129 items found.
Showing 129 items on page 1 of 17.
Resultaten gefilterd op:
Management
1 - 8 van 129 resultaten
Teamteaching: 1 plus 1 is meer dan 2 - Sessie voor directies
Hogeschool Thomas More
Turnhout
30 apr. 2024
60 Euro
Wil je graag in je team starten met teamteaching? Zijn jullie reeds gestart met teamteaching, maar wil je dit optimaliseren of uitbreiden? Wil je weten hoe teamteaching meerwaarde kan creëren in jouw school? Wil je graag weten wat jouw rol als directie is om deze vernieuwing te implementeren én te laten renderen? In de lerarenopleiding lager onderwijs in Turnhout leren we toekomstige leraren de competenties met betrekking tot teamteaching aan. Vanuit deze ervaringen willen we ook startende teamteachers en scholen in het onderwijsveld ondersteunen bij het opzetten van effectieve teamteaching. Deze nascholing leert je... welke mogelijkheden de verschillende teamteachmodellen bieden om meerwaarde te creëren in de onderwijspraktijk. de drie doelen van teamteaching 1. Teamteaching om de leeromgeving krachtiger te maken (brede basiszorg en binnenklasdifferentiatie haalbaar maken) 2. Teamteaching om leraren te versterken als professionals. 3. Teamteaching om de werkdruk te verminderen. de voorwaarden van effectieve teamteaching te identificeren, zowel in de samenwerking als in de ondersteuning vanuit de school. Neem je team mee in het verhaal van teamteaching en creëer een happy ending.
Lesmoment: Dag
Domein
Begeleiden van noden: school versus straatcultuur
Hogeschool Thomas More
Turnhout
30 apr. 2024
50 Euro
In deze sessie komen de verschillen tussen thuis-, straat- en schoolcultuur naar boven. Het doel van deze sessie is om jongeren beter te begrijpen en om inzicht te krijgen in hoe je als onderwijsprofessional met jongeren in interactie kan gaan. Youcef Naimi studeerde arabistiek en islamologie. Voor Ceapire werkte hij de voorbije jaren met heel wat Mechelse jongeren en creëerde onder andere veilige dialoogruimtes. Daarnaast was hij betrokken bij het ORPHEUS-project, waarbij professionals die met jongeren werken de tools en kennis krijgen om die jongeren te helpen weerbaar te maken tegen gewelddadige extremistische narratieven. Benieuwd naar deze aanpak?
Lesmoment: Avond
Domein
Kinderen leren in interactie met hun omgeving: de leraar maakt het verschil!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
2 mei 2024
105 Euro
Kinderen ontwikkelen in interactie met hun opvoeders en met elkaar, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Een goede interactie laat de hersenen goed ontwikkelen. In een klas maakt de leraar het verschil! De vraag die moet worden beantwoord is: Aan welke criteria moet zulke interactie voldoen? Het M.I.S.C.-concept van P. Klein geeft antwoorden. Het verplicht ons om na te denken over de kwaliteit van de interactie, we zoomen in op: - De kenmerken in onze interactie met kinderen die ervoor zorgen dat ze optimaal kunnen ontwikkelen. - Het M.I.S.C.-concept, dat ondertussen het basisconcept is geworden waarmee talrijke kinderdagverblijven en kleuterleiders aan de slag gaan. - Hoe M.I.S.C. kan helpen om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling (sociaal, emotioneel, via taal en spel). Dit gebeurt vooral a.d.h.v. filmmateriaal. Het leuke aan het M.I.S.C.- concept is dat het eenvoudig is. Eenmaal je het onder de knie hebt, wordt het werken met kinderen nog veel plezanter. Waarop wachten dus? De navormingen 'spel als motor', 'de jonge kleuter is een vat vol emoties' en 'de leraar maakt het verschil' vormen een reeks en kan je als traject volgen.
Lesmoment: Dag
Domein
Waarderend coachen - masterclass
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
3 mei 2024
600 Euro
Op een uitdagende en relaxte manier komen nieuwe inzichten en veel oefenkansen aan bod. Deze cursus vindt plaats in hartje Kempen, telkens op twee aaneensluitende vrijdagen en zaterdagen. Een bewuste keuze, want we gaan voor een kwalitatieve training in een bruisende, uitdagende, inspirerende, leerrijke en ontspannen sfeer. De Masterclass bouwt in logische lijn verder op de coachvaardigheden uit de basis en verdiepingscursussen en vormt het sluitstuk van de opleiding 'waarderend coachen'. Inhoud: De kern van deze opleiding is het waarderend kijken naar jezelf, als basis voor authentiek waarderend kijken naar en coachen van de ander. De nadruk ligt vooral op ‘jij als coach’, als belangrijkste hefboom om ontwikkeling teweeg te brengen. We kijken naar hoe jij kan groeien in authenticiteit, in kijken zonder oordeel, in zelfvertrouwen... We focussen op hoe je ‘meester’ wordt in zelfwaardering, waardering van de ander en waarderend coachen. We doen dat aan de hand van vier thema’s: 1. relatie met jezelf 2. relatie met de ander 3. relatie met je werk 4. relatie met werkelijk leven Doorheen deze thema’s verdiepen en verfijnen we de geziene inzichten zodat je deze kan verinnerlijken en optimaal kan hanteren in je coachwerk. Aanpak: In deze vierdaagse coachtraining bieden we op een uitdagende en relaxte w
Lesmoment: Dag
Domein
Begrijpend lezen betekenisvol maken in de eerste graad!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
3 mei 2024
105 Euro
Hoe zorg je ervoor dat jonge, beginnende lezers naast technisch lezen ook aan begrijpend lezen werken? Hoe maak je je leeslessen betekenisvol? In deze interactieve nascholing komen volgende onderwerpen aan bod: - begrijpend luisteren als voorbereiding op begrijpend lezen; - betekenisvolle lessen begrijpend lezen ontwerpen; - de vijf sleutels voor effectief begrijpend lezen; - verschillende teksttypes selecteren; - rijke teksten selecteren; - transfer naar de andere vakken.... Je krijgt een heleboel praktijktips die je de volgende dag kan uitproberen. Trui De Waele, verkozen tot Beste Boekenjuf 2022, komt bovendien met plezier haar praktijkervaringen met jullie delen. Schrijf je snel in!
Lesmoment: Dag
Samen hoge sprongen maken: de rol van technische aspecten van taalleren binnen functionele, contextrijke lessen (Ligo)
KU Leuven
Online
14 mei 2024
60 Euro
Hoe zorg je ervoor dat inzoomen op technische aspecten van taalleren niet in de weg komt te staan van functionele, relevante en contextrijke lessen (A-)NT2? Hoe zorg je voor een evenwichtige wisselwerking? Volgde je al onze inspiratiesessie over de 7 didactische principes voor krachtige taalleerkansen binnen en buiten je NT2-les, en werd je geprikkeld door de principes? In deze workshop zoomen we concreet en praktisch in op twee van de principes: impliciet én expliciet leren en ondersteuning.
Lesmoment: Dag
Opleiding georganiseerd door het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO)
Veranderingsmanagement. Hoe effectief veranderingsprocessen aanpakken?
KU Leuven
Leuven
14 mei 2024
825 Euro
Tijdens de opleiding komen verschillende strategieën voor veranderingsmanagement aan bod. Aan de hand van enkele praktische modellen overlopen we de verschillende stappen die genomen dienen te worden in een veranderingstraject. Ook gaan we dieper in op de belangrijkste succes- en faalfactoren voor veranderingsmanagement die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek.
Lesmoment: Dag
Onderwijs aan cognitief begaafde kinderen
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
14 mei 2024
105 Euro
Leraren besteden vaak en terecht heel wat aandacht aan het ondersteunen van kinderen voor wie leren op school moeilijker verloopt. Maar wat als kinderen juist veel sneller en gemakkelijker leren dan hun klasgenootjes? Hoe kan je deze cognitief begaafde kinderen in de klas herkennen? Hoe kan je op een haalbare manier compacten en verrijken inzetten om hen uit te dagen en ook aan het leren te krijgen? En wat met faalangst en onderpresteren? In deze nascholing leer je: wat cognitieve begaafdheid of cognitief sterk functioneren is; hoe je cognitief begaafde leerlingen in je klas kan herkennen; hoe je een kwaliteitsvol verrijkingsaanbod uitwerkt; welke de belangrijkste misverstanden over (onderwijs aan) cognitief begaafde kinderen zijn; hoe versnellen in een aanbod voor cognitief begaafde kinderen kan passen. We vertrekken vanuit de meest recente wetenschappelijke inzichten rond cognitieve begaafdheid, maar gaan uiteraard ook en vooral uitgebreid in op de concrete klaspraktijk!