Opleiding zoeken: 199 resultaten
Laden
A total of 199 items found.
Showing 199 items on page 5 of 25.
Resultaten gefilterd op:
Kleuteronderwijs
33 - 40 van 199 resultaten
Computationeel denken voor beginners
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
9 okt. 2024
60 Euro
Niet alle kleuters in je klas worden later programmeurs, maar computationele vaardigheden zijn onmisbaar geworden in onze moderne samenleving. Het stimuleren van deze vaardigheden bij kleuters kan hen helpen om hun probleemoplossend denken, creativiteit en logisch denken te ontwikkelen. In deze interactieve vorming bekijken we verschillende facetten van het computationeel denken (patroonvaardigheden, logisch denken, fouten opsporen...) hoe je deze unplugged kan stimuleren via een speels aanbod en routines hoe je plugged kan werken via robots en apps. Deze sessie is bedoeld als een instap om aan de slag te gaan met dit onderwerp. Op het einde van deze sessie zit je hoofd vol met nieuwe ICT-ideeën en kan je meteen aan de slag in je klas.
Lesmoment: Dag
Domein
Ontdek, creëer, inspireer, met Canva voor beginners
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
9 okt. 2024
60 Euro
Canva? Wil jij als leerkracht moeiteloos inspirerende werkbladen, posters en presentaties ontwerpen? Dan is deze vorming met de krachtige online tool Canva iets voor jou! Is Canva nog compleet nieuw voor jou? Dan raden wij je aan om in deze workshop te starten. We laten je kennismaken met het brede basisaanbod van dit programma. Ben je al wel bekend met dit programma, maar ben je toch benieuwd naar àlle mogelijkheden? We bieden ook een vorming voor gevorderden aan. Je leert: in kleine stappen werkbladen, posters en presentaties ontwerpen aan de hand van de functies binnen Canva. sjablonen aanpassen naar eigen voorkeur. je gemaakte documenten opslaan en delen. Breng je laptop mee en maak je eigen (gratis) Canva account alvast aan. Schrijf je snel in en ontdek hoe Canva jouw lesmaterialen naar een hoger niveau tilt!
Lesmoment: Dag
Domein
Activerend onthaal in de kleuterklas!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
9 okt. 2024
60 Euro
Hoe richt ik een onthaalmoment in waar plannen, terugblikken, doen en samenhorigheid voorop staan? Tijdens een activerend onthaal willen we het initiatief van kleuters vergroten en hun zelfstandigheid stimuleren. Het activerend onthaal is praktisch, minder tijdrovend en doelgericht. Geen wachtende kleuters meer, maar ondernemende activiteit vanaf het eerste moment. Deze nascholing leert je: de voordelen ontdekken van de organisatievorm: activerend onthaal; mogelijkheden verkennen om de zelfstandigheid van kleuters te vergroten tijdens het onthaalmoment; een activerend onthaal organiseren waar kleuters plannen, maar ook terugblikken om nieuwe stappen te zetten. Benieuwd? Je ervaart zelf de ingrediënten en voordelen van een activerend onthaal en je krijgt een stappenplan om te groeien naar deze nieuwe organisatievorm.
Lesmoment: Dag
Domein
Breed evalueren van lezen
Hogeschool Thomas More
Online
9 okt. 2024
60 Euro
In deze sessie onderzoeken we verschillende manieren om het proces van leren lezen te evalueren. Dit is immers niet in een cijfer te vatten en de avi-indeling alleen volstaat niet We gaan met diverse leeswerkvormen aan de slag en onderzoeken manieren om leerlingen actief te betrekken bij de evaluatie. Lezen kan een context zijn waarin ondernemende vaardigheden en attitudes van kinderen gestimuleerd en geëvalueerd worden. Het gaat dus niet over het evalueren van louter technisch lezen. Na deze interactieve online vorming kan je: lezen als een context zien waarin ondernemende vaardigheden en attitudes van kinderen gestimuleerd en geëvalueerd worden. diverse leeswerkvormen gebruiken. je leerlingen actief betrekken bij de evaluatie. De deelnemers krijgen nadien ook toegang tot het kenniscentrum van de Vlajo-website waar ze zeer concrete materialen terugvinden om te evalueren op het niveau van de klas, maar ook op het niveau van de school.
Lesmoment: Dag
Domein
Co-teaching in het secundair onderwijs
Hogeschool Thomas More
Online
10 okt. 2024
60 Euro
Interactieve digitale workshop Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit zowel het secundair onderwijs als de lerarenopleiding wordt er bij de kenmerken en redenen van co-teaching stilgestaan. Samen met de deelnemers worden de mogelijkheden tot differentiatie aangehaald en worden verschillende modellen bekeken. Ook de ervaringen van leerlingen en leraren komen aan bod. Via onderzoek worden positieve aspecten en aandachtspunten om concreet in jouw school mee aan de slag te gaan, geformuleerd. Je komt te weten: wat co-teaching inhoudt. hoe co-teaching aan differentiatie bijdraagt. welke de noden van leraren bij de organisatie van co-teaching zijn. welke mogelijke organisatiemodellen zijn. wat onderzoek aanraadt. welke initiatieven de lerarenopleiding neemt. hoe je co-teaching voor je eigen eigen lessen in kaart brengt. Op zoek naar praktische en werkbare tools?
Lesmoment: Avond
Domein
Van concentratieproblemen tot ADHD
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
15 okt. 2024
115 Euro
Niet eenvoudig om door het bos de bomen nog te zien wanneer het om concentratieproblemen, -stoornissen of ADHD gaat. Wanneer spreekt men bij kinderen van een gewone verstrooidheid, een concentratieprobleem of ADHD? Sommige kinderen zijn wel eens verstrooid in de klas of hebben moeite met iets af te werken. Anderen tonen weinig belangstelling, zitten er zo maar wat bij of storen soms andere kinderen. Maar er zijn ook kinderen die voortdurend storen, die ontzettend veel moeite hebben om de aandacht erbij te houden of die ook in de omgang met andere kinderen vastlopen. In deze interactieve nascholing krijg je antwoorden op vragen als: Wat is het verschil en welke zijn de consequenties naar aanpak? Komt ADHD echt zo vaak voor of is het eerder een modeverschijnsel? Hoe maak je het onderscheid en vooral wat is eraan te doen? Is medicatie voor ADHD de enige oplossing of bestaan er ook andere behandelingen? Bestaan er tips om het kind te helpen wanneer het verstrooid is? Neem je dan best een strenge, dan wel een begripvolle houding aan? En tenslotte, hoe hou je als leraar het hoofd koel wanneer het weer eens niet lukt? Wil je concrete tips & tricks? Inschrijven!
Lesmoment: Dag
Domein
Kleuters met een autismespectrumstoornis (ASS) beter leren begrijpen en ondersteunen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
15 okt. 2024
125 Euro
Een kleuter met autisme in de klas is tegenwoordig eerder de regel dan de uitzondering. We weten allemaal dat deze kinderen nood hebben aan een meer specifieke aanpak, zowel in het ondersteunen van hun leerproces als bij de aanpak van hun gedrag. Maar hoe doe je dat dan concreet? In deze workshop staan we eerst uitgebreid stil bij de andere manier van denken en de andere manier van prikkelverwerking bij deze kinderen. We geloven er immers in dat wat je beter begrijpt, je beter kan aanpakken en mee omgaan. Op een interactieve wijze leer je het bijzondere gedrag van de kleuters met autisme beter begrijpen, analyseren én aanpakken. Vervolgens vertalen we deze kennis in concrete handvatten om het unieke ontwikkelingsproces maximaal te kunnen ondersteunen en verder op gang te brengen. Zo staan we onder andere stil bij de spelontwikkeling en hoe hiermee rekening te houden in de dagelijkse klaspraktijk en op de speelplaats. Je mag je verwachten aan een boeiende combinatie van theorie en praktijk die meteen kan worden toegepast op jouw unieke klassituatie. Je leert de aangereikte kaders om te zetten in bruikbare adviezen, zodat je onmiddellijk aan de slag kan gaan. Na deze nascholing kan je... autisme beter begrijpen: als je weet hoe de andere waarneming en de andere manier van denken werkt, kan je
Lesmoment: Dag
Domein
Aan de slag met een lasercutter
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
16 okt. 2024
Kostprijs: zie website
Ben je als leraar secundair onderwijs geïnteresseerd in het gebruik van een lasercutter? Vraag je je af hoe deze technologie effectief kan worden ingezet in het onderwijs? Dan is deze navorming precies wat je zoekt. Na deze sessie heb je een duidelijk beeld van de werking van een lasercutter en beschik je over vaardigheden om zelf projecten te ontwerpen. Na deze sessie kan je: • 2D-objecten digitaal ontwerpen • een lasercutter kalibreren, instellen en veilig gebruiken • de inhouden en methodieken omtrent lasercutting integreren in hun klaspraktijk • zelfstandig een lasercutter instellen en gebruiken. Lasercutters staan tegenwoordig in bijna elk klaslokaal. Nog geen ervaring? Op zoek naar de geschikte lasercutter? Ontdek het tijdens deze navorming.