Opleiding zoeken: 199 resultaten
Laden
A total of 199 items found.
Showing 199 items on page 6 of 25.
Resultaten gefilterd op:
Kleuteronderwijs
41 - 48 van 199 resultaten
Ombuigen van moeilijk gedrag bij kleuters
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
17 okt. 2024
115 Euro
Een vulkaantje, een knuffelende en platknijpende kleuter, een brokkenmaker of … We kennen ze allemaal. Soms worden andere kleuters bang of komen ouders klagen, maar jij weet wel beter. Jij kent jouw kleuters en hun rugzakjes. Maar hoe ga je ermee om? Tijdens deze interactieve vorming kom je alles te weten over: Het verschil tussen moeilijk en grensoverschrijdend gedrag; De oorzaken en de achterliggende behoeften van het kleutergedrag; Het onderscheid tussen afreageren, ontladen en kanaliseren; Verschillende aanpakken afhankelijk van de ernst van het gedrag; Hoe kleuters hun gevoelens op gepaste wijze leren uiten zodat ze hun 'ongewenst' gedrag niet meer nodig hebben als signaal. We oefenen concreet met een aantal verbale en non-verbale methodes die kleuters leren om stap voor stap hun emoties te kanaliseren. We werken met concrete voorbeelden uit de klas- en schoolpraktijk.
Lesmoment: Dag
Domein
Word breintrainer van jouw leerlingen.
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
17 okt. 2024
115 Euro
Deze vorming is gericht op professionals die meer inzicht willen krijgen in de ontwikkeling en het belang van executieve functies. Je krijgt praktische handvatten en tips om de executieve functies van je leerlingen te trainen. Daarnaast is er ruimte voor interactie en het delen van ervaringen. Deze interactieve nascholing leert je: een basiskennis over de cognitieve en executieve functies; hoe deze ons dagelijks functioneren beïnvloeden; de relatie tussen de ontwikkeling van het brein en de executieve functies; het belang van goed ontwikkelde executieve functies om tot leren te kunnen komen; hoe je leerlingen kan helpen grip te krijgen op impulsen, emoties, stress en uitstelgedrag; praktische tips voor jou als breintrainer van leerlingen. Stimuleer leerlingen om hun leerproces zelf in handen te nemen. Aarzel niet en schrijf je in!
Lesmoment: Dag
Domein
Omgaan met diversiteit en inclusie haalbaar maken: de praktijk
Hogeschool Thomas More
Mechelen
17 okt. 2024
250 Euro
Inclusief onderwijs: een mooie gedachte, maar niet altijd even simpel in de praktijk. Je leerlingen hebben uiteenlopende labeltjes (ADD, ADHD, ASS, allerlei dys- en hyper-, …), verschillende achtergronden, thuissituaties, IQ’s, talenten, ... Jij wordt verwacht daar als leerkracht of zorgcoördinator allemaal rekening mee te houden (slik). Ook diep vanbinnen wil jij zo goed mogelijk doen voor elk van hen. Alleen heb je maar 2 handen, 24 uur in een dag en een eindige energietank… In dit diepgaande traject bestuderen we kleuter- en lager onderwijs in superdiverse context vanuit twee grote invalshoeken. Enerzijds bekijken we hoe we zo goed mogelijk onderwijs kunnen aanbieden voor elk van onze leerlingen, hoe divers ook, zonder daar zelf aan onderdoor te gaan. Anderzijds bestuderen we hoe we zo inclusief mogelijk kunnen lesgeven over allerlei onderwerpen, zodat alle leerlingen zich gezien, gehoord en aangesproken voelen. Verwacht je niet aan theoretische uiteenzettingen, wel aan twee dagen vol strategieën, ideeën en verhalen uit de praktijk om onderwijs zo inclusief mogelijk én haalbaar te maken. Daarbij hebben we niet enkel oog voor de ‘bijzondere’ leerlingen, maar evengoed voor de ‘gemiddelde’, soms wat onzichtbare leerlingen. Er is ruimte om diep in te gaan op jouw specifieke uitdagingen, als je dat wen
Lesmoment: Dag
Domein
Een schooltas vol verdriet
Hogeschool Thomas More
Mechelen
17 okt. 2024
125 Euro
Kinderen worden vaak geconfronteerd met verlies… van een vriend, ouder, grootouder, klasgenoot,… Het zet hun wereld op zijn kop en in die wirwar van emoties wordt er toch van ons verwacht dat we onze leerlingen professioneel begeleiden en hen de nodige zorg en ondersteuning bieden. Navormer van dienst schreef een boek over dit thema en neemt je tijdens deze vorming mee op sleeptouw. Gaandeweg krijg je antwoord op volgende vragen: Hoe rouwt een kind? Wat is normaal of juist zorgwekkend? Wat hebben kinderen nodig? Hoe beantwoord ik hun moeilijke vragen? Wat kunnen we concreet DOEN rond dit verlies met leerlingen? Welke creatieve verwerkingsopdrachten kan ik aanbieden? In deze workshop gaan we verder ook op zoek naar wat een degelijke rouwkoffer moet bevatten. We bekijken bestaand materiaal, oefenen met enkele werkvormen en doen talrijke ideeën op. Daarnaast gaan we ook zelf aan de slag en maken samen ons eerste voorwerp uit de koffer. Zo ben je alvast uit de startblokken gegaan om je eigen bruikbare rouwkoffer verder uit te bouwen. Na deze nascholing kan je... kaderen hoe het rouwproces van een kind verloopt; werkvormen ter ondersteuning van de rouwverwerking aanbieden; een draaiboek en rouwkoffer uitwerken met een goede theoretische achtergrond.
Lesmoment: Dag
Domein
Als leren lezen veel moeite kost – Hoe motiveer je de kinderen en hoe betrek je de ouders?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
18 okt. 2024
125 Euro
Als leren lezen veel moeite kost, leidt dat tot teleurstelling, ontgoocheling, frustratie. Dan is het belangrijk om in te zetten op twee sporen. We moeten oefenen op maat. Zo kan het kind terug vertrouwen opbouwen. We moeten ook inzetten op leesmotivatie en leesplezier door te kiezen voor boeiende boeken die kinderen prikkelen om te beginnen lezen en om verder te lezen. En natuurlijk gaan we ook samen lezen en voorlezen want door te luisteren naar verhalen ontdekken kinderen de kracht van boeken. Bovendien is het belangrijk om ouders te betrekken bij het leren lezen. Als kinderen ook thuis lezen tijdens het schooljaar én tijdens de vakanties, dan gaan ze beter vooruit. Voor veel ouders is thuis lezen stimuleren en oefenen echter een serieuze uitdaging. In deze sessie bekijken we hoe je als leerkracht of zorgleerkracht ouders kunt ondersteunen. Samen bekijken we ook het ruime aanbod aan boeken en koppelen hier creatieve en haalbare opdrachten aan voor thuis. Thema’s: Oefenen op maat Leesmotivatie en leesplezier Wat verwachten we van ouders? Welke informatie en ondersteuning kan een leerkracht bieden? Hindernissen: weinig tijd, ouders met dyslexie, anderstalige ouders … Een schat aan boeken Creatieve opdrachten om ouders aan te zetten om ook thuis met hun kind te oefenen Nieuw
Lesmoment: Dag
Domein
Introductiecursus verbindend communiceren: eerlijke contacten, voedende relaties … van GELIJK naar GELUK.
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
21 okt. 2024
230 Euro
Laat je gemakkelijk over je heen walsen? Of wals je zelf soms over anderen heen? Heb je snel de indruk dat iemand je bekritiseert? Zeg je, vaker dan je lief is, kwetsende dingen? Verlies je jezelf soms in conflicten? Wil je je mening beter kunnen formuleren? Wil je opkomen voor jezelf en daarin authentiek zijn met respect voor jezelf en de ander? Wil je jouw empathische vaardigheden vergroten? Wil je ontdekken wat je (zelf)oordelen je te vertellen hebben? Wil je anders omgaan met je kwaadheid? Wil je ook kijken voorbij gelijk/ongelijk? Tijdens de twee introductiedagen: Maak je kennis met geweldloze conflicthantering/communicatie. Krijg je een theoretisch kader a.d.h.v. ervaringen van deelnemers. Krijg je inzichten in het ontstaan van geweld/conflicten. Ontdek je je eigen, al dan niet helpende, communicatiepatronen. Focussen we op het zend- en ontvanggedeelte van communicatie. Staan verbinding met jezelf én de ander centraal. Behalve inzicht krijgen in bepaalde denkkaders en visies, doen we ervaring op via rollenspel, uitwisseling, de dansvloeren, vergevingsproces, e.a.
Traject psychomotorische ontwikkeling: richtngsgevoel, fijne motoriek en schrijfmotoriek
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
22 okt. 2024
Kostprijs: zie website
Traject psychomotorische ontwikkeling: richtingsgevoel, fijne motoriek en schrijfmotoriek
Lesmoment: Dag
Domein
Zelfregulerend leren
Hogeschool Thomas More
Mechelen
22 okt. 2024
80 Euro
Als leraar kiezen we tijdens onze instructie voor kansrijke aanpakken om de kennis van onze leerlingen aan te vullen en bij te sturen. Wanneer leerlingen tijdens meer zelfstandige oefenmomenten (in de klas of daarbuiten) aan de slag gaan met de leerstof, staan ook zij voor keuzes over hun leerproces: Hoe plan ik deze opdracht best in? Welke doelen stel ik voorop? Welke leerstrategieën zet ik in? Hoe kan ik mezelf evalueren? Wat doe ik als ik afgeleid raak? Die zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen ze niet vanzelf, daar hebben ze expliciete instructie voor nodig, met vooral veel oefenkansen en feedback. Op die manier krijgen leerlingen meer inzicht in hoe leren werkt. In deze vorming staan we stil bij de verschillende componenten van zelfregulerend leren en bespreken we veel voorbeelden van hoe je als leraar, toegepast op jouw leerstof, kan inzetten op zelfregulerend leren. Tijdens deze vorming… licht de lesgever het cyclische proces van zelfregulerend leren en de verschillende componenten toe; worden een aantal misconcepties rond zelfregulerend weerlegd; leer je hoe je impliciet, maar vooral expliciet, zelfregulerende vaardigheden kan aanleren in je klas.