Opleiding zoeken: 59 resultaten
Laden
A total of 59 items found.
Showing 59 items on page 7 of 8.
Resultaten gefilterd op:
Kwetsbare groepen
49 - 56 van 59 resultaten
Beschermjassen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
13 mei 2025
120 Euro
Dit is een interactieve workshop dat een nieuw perspectief biedt op de hulp-/zorgverlenings-praktijk. Wat heeft een professional nodig voor een open dialoog met ‘de (vreemde) ander’? Het beschermjassen model biedt aanknopingspunten om actief aan de slag te gaan binnen transculturele hulpverlening. Je maakt kennis met enkele basisprincipes, zoals de kracht van families, de impact van migratie en de interculturele competenties. Migratie is een bijzondere grote verandering in iemands leven die zich bij elke faseovergang opnieuw presenteert. 'Dat noemen we een gelaagde faseovergang. Zoiets achtervolgt je je hele leven. Je moet het iedere keer weer een plek geven', zegt Kitlyn. Er wordt aandacht besteed aan de rol van intergenerationele dynamieken in het verhaal van de cliënt. En hoe speelt het eigen persoonlijke verhaal van de hulp-/zorgverlener mee in het advies en de begeleiding? Meike spreekt vanuit haar expertise (als psychotherapeut en docent) en ervaringsdeskundige over de kracht van familie die in de hulpverlening onbenut wordt. Programma: Voormiddag: Het model voor interculturele competenties wordt uitgebreid behandeld en we gaan aan de slag met het instrument: de levenslijn. Op deze wijze komen de kracht van families, impact van levensfaseovergangen en aspecten van diversiteit aan de orde. N
Lesmoment: Dag
De bemiddelaar als rustpunt in het conflict
Hogeschool Thomas More
Mechelen
13 mei 2025
150 Euro
Wie werkt met mensen die in (hoog) conflict zitten, weet dat het wat met je eigen lichaam doet. In deze navorming bekijken we hoe je je cliënten kan uitnodigen om uit hun angst, boosheid of emotie te komen en hoe je hen kan helpen om terug in gesprek te komen door zelf een rustpunt te zijn. Jezelf reguleren om rustig en betrokken aanwezig te zijn is voor jezelf én voor je cliënten is immers erg waardevol. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Daar gaan we dan mee aan de slag. De inzichten hierrond, aangeleverd door wetenschappelijk onderbouwde theorie, staan centraal in deze dag. We baseren ons op de werking van ons zenuwsysteem om signalen bij onszelf en bij anderen te herkennen. Op basis van de signalen die we opmerken kunnen we gericht ons eigen handelen en ‘zijn’ afstemmen. We exploreren op vraagstellingen en manieren van zintuigelijk beïnvloeden. De erkenning door FBC is nog in aanvraag. Bij goedkeuring geldt onderstaande tekst: Deze opleiding is erkend door de Federale Bemiddelingscommissie (FBC) ten belope van 7 uur. De FBC verleent tevens aan Thomas More Hogeschool de erkenning als erkend opleidingscentrum door de FBC. Praktische informatie Locatie Thomas More | Campus Kruidtuin Mechelen, Lange Ridderstraat 44, 2800 Mechelen Lesgever Barbara Brandhof, erkend familiaal bemiddelaar
Lesmoment: Dag
Postgraduaat Geestelijke gezondheidszorg - Module Trends en innovaties
Hogeschool Odisee
Sint-Niklaas
16 apr. 2024
Kostprijs: zie website
Lesmoment: Dag
Communicatiehulpmiddelen, een overzicht
Hogeschool Thomas More
Online
Kostprijs: zie website
Deze e-learning biedt een algemeen overzicht. Wil je de verschillende communicatiehulpmiddelen meer praktisch ervaren aan de hand van casussen? Volg dan de workshop ‘Praktisch aan de slag met verschillende Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen’. Wil je graag starten met het aanleren van het werken met een communicatiehulpmiddel en de principes van modelleren, kernwoordenschat en randwoordenschat meer onder de knie krijgen? Volg dan de vorming ‘Hoe leer je een Communicatie Ondersteunend Hulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?’.
Lesmoment: Dag
Specialisatie bemiddeling in onderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
29 feb. 2024
600 Euro
Het gaat niet om het grote gelijk, wel om wat werkt voor alle betrokken partijen. Tijdens de specialisatie Bemiddeling in Onderwijs ontwikkel je kennis, vaardigheden en houding om met conflicten in deze heel specifieke context om te gaan. Onderwijs is immers iets apart. We zijn allemaal ervaringsdeskundigen in die wereld en hebben op basis van onze eigen beleving een mening over wat een goede school is of zou moeten zijn. De laatste jaren is onderwijs bovendien een hot topic in politiek en maatschappij. Er wordt van scholen – de facto van leraren – verwacht dat ze inspelen op de noden van onze samenleving, dat ze meegroeien met de nieuwste inzichten van technologie en wetenschap, dat ze weten om te gaan met de snel groeiende diversiteit, dat ze hun plek behouden in de hoogste rangen van de internationale rankings. De druk die van buitenaf op scholen wordt opgelegd, is groot. Tegelijk is ook de druk van binnenuit gestegen, zeker in stedelijke omgevingen. De old school methodieken werken niet meer; leraren moeten zichzelf heruitvinden om overeind te blijven in deze nieuwe context. Waar druk stijgt, stijgen spanning en kansen op conflicten. We merken dat de vraag naar bemiddeling op de ‘schoolvloer’ toeneemt. Hoe gaan we constructief met veranderingen om? Wat als waarden en belangen van collega’s niet lijk
Lesmoment: Dag
Waarderend coachen | 6-daagse training
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
27 feb. 2024
960 Euro
Over wat gaat het? Je collega’s, leerlingen, patiënten, leidinggevenden, partner, vrienden, enz. coachen? Dat kan, en het is niet eens zo moeilijk! Dit merk je in deze interactieve training waarbij je concrete vaardigheden en inzichten leert waarmee je direct aan de slag kan gaan én verschil mee maakt. In deze 6-daagse training geven we je inzichten en oefenen we de basisvaardigheden in van coaching. Deze training biedt een stevige en brede basis voor coachingsvaardigheden en is gebaseerd op inspirerend coachen, positieve psychologie, verbindende communicatie en de zelfdeterminatie theorie. Oefening staat centraal in de opleiding. Coaching is meer dan het voeren van een goede babbel: het is gericht op echt resultaat, op enthousiasme (bij diegene die je coacht, en bij jou) en op zelfinitiatief (‘ondernemer’ worden van je dromen, verlangens, daar gaat het om). Je kunt coachen op dingen die niet goed lopen (die de gecoachte graag anders had willen zien), maar het kan ook gaan over dingen die wel goed lopen: over bijvoorbeeld succesverhalen, waarbij je nagaat hoe het komt dat het daar wel goed lukte en hoe je die inzichten in andere situaties kan inzetten. We kijken vooral naar de ‘gewenste situatie’ (we kijken vooruit) en blijven niet plakken bij waarom het niet goed liep (de ‘verwenste situatie’). H
Lesmoment: Dag
Module Maatschappelijke participatie van ouderen
Hogeschool Odisee
Schaerbeek - Schaarbeek
8 feb. 2024
Kostprijs: zie website
Heb je ervaring in de zorg of de begeleiding van ouderen? Of voel je je sterk aangesproken door deze sector? Heb je affiniteit met de leefwereld van ouderen? Wil je mee opkomen voor de rechten en de belangen van ouderen? Wil je je inzetten voor een betere omkadering van deze generatie? Dan is dit postgraduaat iets voor jou! In de module 'Maatschappelijke participatie van ouderen' krijg je inzicht in de methoden om ouderen te betrekken op de verschillende maatschappelijke domeinen.
Lesmoment: Dag
Domein
Microcredential Armoede en participatie
KU Leuven
Leuven
Online
1 feb. 2024
600 Euro
België is een rijk land met een lage ongelijkheid maar een hoog armoedecijfer. Armoede is een hardnekkig maatschappelijk probleem dat voorkomt in verschillend vormen en gedaanten. Deze cursus reikt inzichten aan op basis waarvan diverse betrokkenen in armoedebestrijding de reflectie over hun interventies kunnen verbeteren, besteedt aandacht aan de wijze waarop persoonlijke referentiekaders om armoede te beoordelen tot stand komen en verkent een structurele benadering van armoedebestrijding.