Opleiding zoeken: 62 resultaten
Laden
A total of 62 items found.
Showing 62 items on page 4 of 8.
Resultaten gefilterd op:
Gezin & seksualiteit
25 - 32 van 62 resultaten
GE-START - de stoomcursus voor sociale doeners
Hogeschool Odisee
Schaerbeek - Schaarbeek
3 okt. 2024
Kostprijs: zie website
Heb je werknemers in jouw (sociale) organisatie die geen sociale vooropleiding hebben gevolgd? Zie jij de nood om hen handvaten aan te reiken om zich te versterken? Of ben je werknemer en gewoon zélf geïnteresseerd om bij te leren? Dan is GE-START iets voor jou of jouw organisatie! Er wordt gewerkt rond verschillende thema’s en basisvaardigheden: helpende gesprekken voeren, reflecteren, werken met specifieke doelgroepen en thema’s, organisaties en sociale kaart.
Lesmoment: Dag
Domein
De cyclische aanpak van Hodson en Paden: onderzoek en behandeling van onverstaanbare kinderen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
3 okt. 2024
680 Euro
Hodson en Paden ontwikkelden een cyclische aanpak voor ernstig onverstaanbare kinderen. Hun doel is om kinderen vanaf ongeveer tweeënhalf jaar zo snel mogelijk verstaanbaar te leren spreken. In deze driedaagse cursus starten we met de theoretische achtergrond van fonologische ontwikkeling waarop de aanpak gebaseerd is. Ook de ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn komt aan bod. Daarna oefen je de systematische analyse van de uitspraak via de nieuwe Analyse van Fonologische Patronen (AFP-2). Je leert om op basis van deze analyse de juiste keuzes voor de behandeling te maken. We besteden ruim aandacht aan de opzet en de praktische uitwerking van de behandeling. Je leert de verschillen en overeenkomsten met enkele andere behandelmethodes kennen. In de periodes tussen de cursusdagen werk je praktijkopdrachten uit. Je oefent vanaf het begin de toepassing van de cyclische aanpak. Je krijgt waardevolle feedback van je begeleiders en medecursisten. Denk vooraf al even na over welke kinderen uit jouw praktijk als casus kunnen dienen. Na het volgen van deze cursus ben je in staat om de aanpak volgens Hodson en Paden te integreren in je behandeling. Sprekers: Imma van de Wijer-Muris, logopedist privépraktijk, Nederland Yvonne Draaisma, logopedist privépraktijk, Nederland Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Stress- en burn-outcoaching | 6-daagse training
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
7 okt. 2024
990 Euro
Over wat gaat het? In de snelle wereld van vandaag kan stress een constante metgezel zijn, waardoor mensen zich uitgeput en overweldigd voelen. De cijfers van het RIZIV tonen aan dat het aantal langdurig zieken alsmaar blijft stijgen. Een 30% van deze cijfers kan men linken aan een psychosociale oorzaak zoals depressie, burn-out, of andere… Zowel op organisatie-, team als op individueel niveau is er nood aan ondersteuning over dit topic. Tijdens deze opleiding krijg je meer inzichten over wat stress en burn-out is en hoe je mensen die met stress geconfronteerd zijn of een burn-out hebben, kan begeleiden. Je krijgt tools en oefeningen om tot inzichten te komen en tot slot terug aan het werk kan zetten. Kortom, via deze training begin je aan een reis om levens te transformeren, te beginnen bij die van jou! Stress- en burn-outcoach worden? Ben je geboeid door mensen? Heb je een basiskennis van coachen of heb je onze opleiding Waarderend coachen gevolgd? Wens je je te specialiseren in stress en burn-out? Dan is deze opleiding tot stress & burn-outcoach iets voor jou! Deze opleiding is niet alleen bedoeld voor coaches, maar ook voor HR-managers, leidinggevenden, preventieadviseurs en vertrouwenspersonen. Het is een aanvullende specialisatie die je in staat stelt om concreet te voorkomen
Lesmoment: Dag
Supervisie voor bemiddelaars
Hogeschool Thomas More
Mechelen
11 okt. 2024
300 Euro
De supervisie is volledig gericht op het leren vanuit je werkervaringen. Je brengt 1 casus mee waarrond je wil werken. De casus is een relevante casus die je kan gebruiken om bewust te worden van je eigen manier van werken. We reflecteren over de werkervaring en de verschillende bemiddelingsstijlen in de veilige en vertrouwelijke setting van de supervisie. Het doel van deze supervisie is om je kwaliteit van dienstverlening als bemiddelaar naar een hoger niveau te tillen. Het is een gelegenheid om te ontdekken hoe je je leerproces verder vorm kan geven en je professioneel kan blijven verbeteren. We kijken over de specialisaties heen en behandelen elke casus volgens de klassieke supervisie methodes. De erkenning door FBC is nog in aanvraag. Bij goedkeuring geldt onderstaande tekst: Deze opleiding is erkend door de Federale Bemiddelingscommissie (FBC) ten belope van 3 x 3 uur. De FBC verleent tevens aan Thomas More Hogeschool de erkenning als erkend opleidingscentrum door de FBC. Praktische informatie Locatie Thomas More | Campus Kruidtuin Mechelen, Lange Ridderstraat 44, 2800 Mechelen Lesgever Barbara Brandhof, erkend familiaal bemiddelaar en docent van het Postgraduaat Bemiddeling Doelgroep Erkende bemiddelaars met relevante bemiddelingservaring. Prijs & co Type vorming | inter
Lesmoment: Dag
Persoonsgestuurde zorg bij volwassenen met NAH: ONLINE
Hogeschool Thomas More
Online
15 okt. 2024
140 Euro
In de zorg ligt de klemtoon op een biopsychosociale benadering met aandacht voor psychologische en sociale factoren voor herstel. Voor volwassenen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is het belangrijk dat ze de regie krijgen over hun eigen revalidatietraject en dat ze geïnformeerde keuzes maken. Tijdens deze studiedag leer je technieken inzetten om de hulpvraag samen helder te formuleren. Je zorgt ervoor dat de focus niet alleen ligt op de gevolgen van NAH, maar ook op de actieve deelname aan de maatschappij. Je formuleert realistische en haalbare behandeldoelen op maat en maakt behandelstappen behapbaar en concreet. Bovendien leer je begrippen zoals ecogram, CLEVER, kleurthermometer, functieprofiel en AGR echt begrijpen en krijgt handvatten om hier praktisch me aan de slag te gaan. In de voormiddag krijg je recente wetenschappelijke inzichten over persoonsgestuurde zorg bij NAH. In de namiddag maak je aan de hand van concrete casussen de vertaalslag van die inzichten naar de klinische praktijk. Samen denken we kritisch na hoe je de persoon kan ondersteunen bij leven met een hersenletsel. Spreker: Dorien Vandenborre, logopedist, docent Logopedie en Audiologie en onderzoeker Mens en Welzijn Thomas More Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG)
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
22 okt. 2024
150 Euro
64% van de bevolking maakt seksueel grensoverschrijdend gedrag mee. Dat betekent heel simpel: je bent of je kent een slachtoffer. Het onderwerp is niet meer weg te denken uit de media en kent steeds meer draagwijdte op de werkvloer. Het is dus geen kwestie of je er mee in aanraking komt, maar wanneer. In deze vorming kijken we in eerste instantie naar wat dat eigenlijk betekent: ‘grensoverschrijdend gedrag’. We gaan daarbij verder dan seksualiteit alleen, maar bekijken de complexiteit van grenzen en grenzen aangeven. Je leert grenzen aanvoelen en ze navigeren. En dat voor zowel je eigen referentiekader als voor de doelgroep waar je mee werkt. Daarnaast maken we ruimte voor de gevolgen van grensoverschrijdend gedrag: wat gebeurt er als er over onze grenzen gegaan wordt? Wat zijn natuurlijke reacties? Deze informatie zetten we vervolgens om in: hoe kunnen we daarop reageren? De workshop is zeer praktijkgericht en start vanuit real life cases. Het idee is om je direct inzetbare tools te geven die je vertrouwen als hulpverlener vergroten. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand je in vertrouwen neemt of wanneer je iets ziet gebeuren dat grensoverschrijdend is? Hoe ga je om met verschillende visies op ‘grensoverschrijdend gedrag’? Kortom: een must have toolkit als hulpverlener in eender welk werkveld! PR
Lesmoment: Dag
Babo: geweld in het gezin bespreekbaar maken met jonge kinderen
Hogeschool UCLL
Heverlee
22 okt. 2024
125 Euro
Babo is een methodiek om met jonge kinderen (3-8 jaar) in gesprek te gaan rond het gezin, kinderen weerbaarder te maken (preventie) en geweld in het gezin bespreekbaar te maken (interventie). Babo geeft je de mogelijkheid om ook de allerkleinsten aan het woord te laten, individueel, in groep of samen met het gezin. De navorming staat open voor zowel hulpverleners als leerkrachten die met jonge kinderen werken
Effectief leren en studeren … en hoe je jouw leerlingen daarin kan ondersteunen
Hogeschool Thomas More
Online
12 nov. 2024
115 Euro
Als leerlingen zelfstandig studeren, dan kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een fluostift in de aanslag. Maar zijn die strategieën wel effectief? Zorgen ze voor leerwinst op lange termijn? Honderd jaar wetenschappelijk onderzoek naar hoe leren echt werkt, leverde een schat aan informatie op. In deze navorming gaan we dieper in op welke studeerstrategieën effectief zijn en waarom. Bovendien kom je te weten wat jij als leraar tijdens je les kan doen zodat je leerlingen hun studietijd thuis zo optimaal mogelijk invullen. In deze navorming leer je: hoe een menselijk brein leert; welke studeerstrategieën effectief zijn en waarom; hoe je leerstrategieën kan aanleren; hoe je leerlingen kan helpen sterker te worden in zelfregulerend leren. Tijdens deze online navorming koppelen we wetenschappelijk onderzoek aan de klaspraktijk, zodat jij als leraar, studie- of leerlingbegeleider (nog meer) kan inzetten op wat werkt.