Opleiding zoeken: 62 resultaten
Laden
A total of 62 items found.
Showing 62 items on page 7 of 8.
Resultaten gefilterd op:
Gezin & seksualiteit
49 - 56 van 62 resultaten
Hoe kan je slikspieren trainen bij dysfagie?
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
20 mrt. 2025
70 Euro
Recente klinische en wetenschappelijke inzichten tonen aan dat revalidatie bij dysfagie steeds belangrijker wordt. Met behulp van technologische hulpmiddelen kunnen specifieke slikspieren doelgericht getraind worden. Voorbeelden van zo’n hulpmiddelen zijn het Iowa Oral Performance Instrument (IOPI), de Faceformer of de Expiratory Muscle Strength Trainer (EMST). Dankzij deze instrumenten kan je de sliktraining meer objectiveren en je patiënten beter motiveren. Maar hoe ga je nu concreet aan de slag met deze effectieve revalidatietechnieken? Tijdens deze studiedag stellen de sprekers deze instrumenten voor. Ze belichten sterktes en beperkingen van de instrumenten aan de hand van recente literatuur. Je leert beslissen welke techniek je best gebruikt voor jouw patiënt, hoe intensief je laat trainen en welke weerstand je kiest. Je krijgt ook de kans om zelf met de toestellen aan de slag te gaan. Na deze workshop heb je zeker nieuwe inspiratie om de revalidatie van mensen met dysfagie vorm te geven. Sprekers: Cindy Guns, logopedist Universitair Ziekenhuis Antwerpen Gwen Van Nuffelen, logopedist Universitair Ziekenhuis Antwerpen, professor Universiteit Antwerpen, gastprofessor Universiteit Gent Leen Van den Steen, logopedist Universitair Ziekenhuis Antwerpen en docent Logopedie en Audiologie Thomas More
Lesmoment: Dag
White awake - Wat betekent het om wit te zijn?
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
20 mrt. 2025
120 Euro
Nog nooit heb ik geleerd over mijn witte cultuur. Mijn cultuur was zoals het water in een bokaal van een goudvis. Het was er. Ik was er me niet van bewust. Pas op het moment dat ik het water begon te zien, veranderde er van alles en werd de kleur van het water zichtbaar. Ik kan het niet meer niet-zien. Dit is een workshop waarin we moeilijke gesprekken hebben onder witte mensen, met als doel ons bewuster te worden van ons witte perspectief. De start ligt bij mezelf: wie ben ik en hoe is mijn (witte) identiteit ontwikkeld? Waar ligt de norm in de samenleving waarin ik opgroeide? De samenleving waarin ik vandaag leef. En waar ligt het moreel gezag of de macht? Het is tijd dat ik een gesprek aanga met andere witte mensen en we samen ontdekken wat het betekent om wit te zijn. Hoe en wanneer werd ik me bewust van dit thema? Wat betekent racisme en wat houdt dit voor mij in? Met welke stereotypen loop ik rond? Hoe komt mijn lage weerstand bij raciale thema’s naar boven? We gaan aan de slag met een aantal termen rond witheid, waar staan ze voor en hoe beïnvloeden ze mij? Het zullen uitdagende gesprekken zijn, maar ‘als er geen wrijving (struggle) is, dan zal er ook geen vooruitgang zijn’, profetische woorden van Frederick Douglass in 1857. En als we ons vanuit een oncomfortabele positie bewust zijn van dit
Lesmoment: Dag
Groeidenken stimuleren bij kinderen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
24 mrt. 2025
140 Euro
Kinderen met een leer- of ontwikkelingsstoornis staan voor een uitdaging in hun ontwikkeling. Vaak beïnvloedt de stoornis ook hun zelfvertrouwen. Als je deze kinderen behandelt, hoor je waarschijnlijk dagelijks uitspraken als: ‘Dat lukt me toch niet’, ‘Ik heb dyslexie en kan dus niet lezen’, ‘Het heeft geen zin om tafels te oefenen, want ik heb dyscalculie’. Alleen maar zeggen dat ze het wél kunnen, levert doorgaans niet veel op. Wat kan je dan wel doen als logopedist? Hoe kan je deze overtuigingen, die bij een vaste mindset horen, ombuigen naar een groeimindset? Hoe kan je kinderen stimuleren tot groeidenken? Tijdens deze vorming kijken we naar de mindset-theorie beschreven door Prof. Carol Dweck en haar collega’s. Daarnaast maak je kennis met een aantal laagdrempelige, helpende interventies gebaseerd op deze theorie. Je maakt kennis met de boeiende wetenschap van de positieve psychologie. Spreker: Anke Van Oevelen, logopedist privépraktijk, docent Logopedie en Audiologie en Toegepaste Psychologie Thomas More Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Met de veerkrachtbril kijken naar kinderen en jongeren met een (kans)armoede-rugzak
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
27 mrt. 2025
120 Euro
Welk effect kan een kwetsbare (thuis)situatie hebben op een kind/jongere en hoe zie je dit wel of niet in je praktijk/klas? Armoede is een onrecht, een schending van mensenrechten. Het gaat niet alleen over onvoldoende beschikken over financiële middelen. Het zorgt ook voor uitsluiting op meerdere domeinen zoals wonen, onderwijs en welzijn. Deze workshop neemt je mee vanuit ervaringen met en kennis over (kans)armoede en traumasensitief werken. Het gaat in op de domeinen onderwijs en welzijn, die een hefboom kunnen zijn voor kinderen en jongeren, en in wat jij als professional kan betekenen voor hen. Door met een veerkrachtbril naar kinderen en jongeren te kijken, kan je als professional een groot verschil maken. Je gaat mee zorgen om kansenongelijkheid door armoede te verminderen en talenten juist meer kansen te geven. In deze workshop gaan we aan de slag met: theoretische kader: armoedeweb theoretische kader: traumasensitief werken veerkracht eigen referentiekader casussen (eigen inbreng mogelijk) praktische tips en tools PRAKTISCHE INFORMATIE Locatie Thomas More | Campus Sanderus, Molenstraat 8, 2018 Antwerpen. Docent Fatma Özdemir, hulpverlener en docent Thomas More Orthopedagogische Begeleiding. Ze doceert over werken met het jonge kind en diverssensitief handelen. Op de polit
Lesmoment: Dag
Dynamisch werkwoorden oefenen bij mensen met afasie: ONLINE
Hogeschool Thomas More
Online
28 mrt. 2025
70 Euro
Bij diagnostiek en therapie aan personen met afasie gebruiken logopedisten voornamelijk statisch materiaal zoals foto’s en lijntekeningen voor het begrijpen en benoemen van werkwoorden. Nochtans cuen we vaak met gebaren om acties te verduidelijken. Personen met afasie zouden wel eens beter gebaat kunnen zijn bij therapie met dynamisch materiaal zoals bewegend beeld. Dat onderzocht het Roessingh Centrum voor Revalidatie (Enschede) zowel in de diagnostiek als in werkwoordtherapie. Tijdens deze vorming leer je alles over de invloed van statisch en dynamisch materiaal in afasietherapie. We presenteren onze onderzoeksresultaten en linken ze aan recente theorieën over mentale opslag van werkwoorden. Daarnaast leer je de behandelapplicatie MOVE kennen, die in 2024 op de markt komt. Naast inhoudelijke verdieping leer je het oefenprogramma praktisch gebruiken in de logopedische behandeling van werkwoordstoornissen bij personen met afasie. Sprekers: Lindy Geering, klinisch linguïst en logopedist Roessingh Centrum voor Revalidatie, Enschede, Nederland Joyce Blankestijn, klinisch linguïst en logopedist Roessingh Centrum voor Revalidatie, Enschede, Nederland Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Ingrijpen op stotteruitlokkende factoren
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
28 apr. 2025
Kostprijs: zie website
Stotteruitlokkende factoren zijn prikkels en situaties die de frequentie of complexiteit van stotteren kunnen opdrijven. Als deze factoren systematisch worden aangepakt, kunnen ze de stotterernst aanzienlijk verlagen. In deze cursus richten we ons vooral op (jonge) kinderen. Je krijgt eerst wat meer helderheid en verdieping over stotteruitlokkende factoren: wat zijn het precies? Hoe interfereren ze met elkaar? En wat is het onderscheid met andere beïnvloedende factoren? We analyseren daarna de meest courante stottertherapieprogramma’s en gaan na welke strategieën ze voorstellen om stotteruitlokkende factoren aan te pakken. Daaruit destilleren we een reeks concrete maatregelen die je met het kind, de ouders of de school kan nemen. Die maatregelen elimineren stotteruitlokkende factoren of reduceren de impact ervan maximaal. Tijdens de cursus gaan we met praktische voorbeelden aan de slag en er is plaats voor inbreng van je eigen casussen. Na de cursus keer je naar je werksetting terug met meer inzicht, vaardigheden en vertrouwen in je eigen mogelijkheden om samen met het kind en de ouders op stotteruitlokkende factoren in te grijpen. Spreker: Mark Meersman, logopedist, docent Logopedie en Audiologie Thomas More Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
De bemiddelaar als rustpunt in het conflict
Hogeschool Thomas More
Mechelen
13 mei 2025
150 Euro
Wie werkt met mensen die in (hoog) conflict zitten, weet dat het wat met je eigen lichaam doet. In deze navorming bekijken we hoe je je cliënten kan uitnodigen om uit hun angst, boosheid of emotie te komen en hoe je hen kan helpen om terug in gesprek te komen door zelf een rustpunt te zijn. Jezelf reguleren om rustig en betrokken aanwezig te zijn is voor jezelf én voor je cliënten is immers erg waardevol. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Daar gaan we dan mee aan de slag. De inzichten hierrond, aangeleverd door wetenschappelijk onderbouwde theorie, staan centraal in deze dag. We baseren ons op de werking van ons zenuwsysteem om signalen bij onszelf en bij anderen te herkennen. Op basis van de signalen die we opmerken kunnen we gericht ons eigen handelen en ‘zijn’ afstemmen. We exploreren op vraagstellingen en manieren van zintuigelijk beïnvloeden. De erkenning door FBC is nog in aanvraag. Bij goedkeuring geldt onderstaande tekst: Deze opleiding is erkend door de Federale Bemiddelingscommissie (FBC) ten belope van 7 uur. De FBC verleent tevens aan Thomas More Hogeschool de erkenning als erkend opleidingscentrum door de FBC. Praktische informatie Locatie Thomas More | Campus Kruidtuin Mechelen, Lange Ridderstraat 44, 2800 Mechelen Lesgever Barbara Brandhof, erkend familiaal bemiddelaar
Lesmoment: Dag
Uncovering the Lexipontix program for school-age children who stutter
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
22 mei 2025
360 Euro
Children Who Stutter (CWS) are sometimes unable to generalize speaking fluently outside therapy, they may lose motivation and often have unhelpful thoughts. The Lexipontix Therapy Program endeavors to introduce an alternative approach to stuttering treatment. It is a structured therapy program for CWS aged 8 to 12 years. Therapy develops as a role game between the mouse called Lexipontix and the child in the role of a Superhero. The CWS defends his “Factory of Mind” with the help of the parents and therapist; its (therapeutic) “Alliance”. Lexipontix addresses the overall stuttering experience of the child and family, aiming at “Communication Restructuring”. The CWS and members of the family are empowered to produce meaningful changes in their communication. In this workshop both the Lexipontix Assessment Protocol and the Lexipontix Therapy Program will be discussed. You will become familiar with the theoretical and clinical rational, structure, content and activities of the Lexipontix Program. Next you will experience how the program addresses the expectations from therapy of the CWS and their family. Practical activities will give you a taste of what it is like to implement Lexipontix in clinical practice. This workshop is in English. Spreker: George Fourlas, Speech and Language Therapist, Head of t