Opleiding zoeken: 160 resultaten
Laden
A total of 160 items found.
Showing 160 items on page 15 of 20.
113 - 120 van 160 resultaten
Evalueren en lezen
Hogeschool Thomas More
Online
11 mrt. 2025
65 Euro
Lezen kan een context zijn waarin ondernemende vaardigheden en attitudes van kinderen gestimuleerd en geëvalueerd worden. Het gaat dus niet over het evalueren van technisch lezen. De manier van evalueren kan breed toegepast worden in de klaspraktijk. Na deze nascholing kan je... in de visie van groeigericht evalueren en vanuit deze visie feedback geven; verschillende leeswerkvormen toepassen om breder te kunnen evalueren ; lezen als context benutten om breder te kunnen evalueren.
Lesmoment: Dag
Domein
Luister je naar mij? In gesprek gaan met kinderen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
13 mrt. 2025
125 Euro
We zijn het er allemaal over eens: leerkracht zijn is heel wat meer dan leerstof aanbieden. Je bent naast lesgever ook een luisterend oor voor kinderen met verdriet, een bemiddelaar bij pesterijen, een scheidsrechter bij ruzies,… In deze workshop krijg je kant-en-klare tips om kinderen te helpen zich goed uit te drukken en hen te leren omgaan met die waaier van emoties. We bekijken wat de functie is van elke emotie. Daarnaast leren we enkele gesprekstechnieken aan om dieper in gesprek te kunnen treden met kinderen. Ook bekijken we hoe we dit verder kunnen exploreren met expressieve communicatietechnieken en verteltekeningen. Zo krijgen we meer zicht op emoties die soms achter moeilijk gedrag schuilgaan. Op algemene vraag werd deze workshop verlengd naar een dagopleiding om nog meer technieken te kunnen ontdekken en oefenen. We maken ook een eerste aanzet tot het installeren van een eigen gespreksdoos. Na deze nascholing kan je... via gesprekstechnieken dieper in gesprek gaan met kinderen; begrijpen waar moeilijke emoties bij kinderen vandaan komen; een eigen gespreksdoos samenstellen met basismateriaal.
Lesmoment: Dag
Domein
Canva voor gevorderden
Hogeschool Thomas More
Mechelen
14 mrt. 2025
125 Euro
Ben jij al bekend met de basis van Canva en klaar om je vaardigheden naar een hoger niveau te tillen? Meld je dan aan voor onze geavanceerde Canva-training speciaal voor leerkrachten! Deze cursus biedt niet alleen een snelle herhaling van de basisprincipes, maar duikt dieper in de krachtige functies die Canva te bieden heeft. Leer hoe je complete bundels kunt samenstellen voor je lessen, waarmee je efficiënt en effectief je onderwijsmateriaal kunt organiseren. Verbreed je horizon met videobewerkingstechnieken om dynamische en boeiende video's te maken die je leerlingen zullen fascineren. Daarnaast gaan we aan de slag met het creëren van interactieve leerspelletjes die het leren leuk en interactief maken. Ontdek ook hoe je de nieuwste AI-functies binnen Canva kunt inzetten om je ontwerpen sneller en slimmer te maken, waardoor je nog meer tijd bespaart. Met deze vaardigheden transformeer je jouw lesmaterialen en maak je leren een boeiende en interactieve ervaring. Schrijf je in en til je educatieve content naar een professioneel niveau met onze Canva-training voor gevorderde leerkrachten! Doelstellingen **Mastering Geavanceerde Functionaliteiten**: Deelnemers zullen leren om geavanceerde functies van Canva te gebruiken, zoals videobewerking en het maken van bundels, waardoor ze meer samenhangende e
Lesmoment: Dag
Domein
Escaperooms: maak ze digitaal!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
17 mrt. 2025
65 Euro
Vanuit een concrete escape game in Genial.ly leer je eerst meer over de basics van gamification en game based learning. We blijven niet te lang bij de theorie hangen en gaan snel over tot het verkennen van de verschillende mogelijkheden binnen het platform zelf. Je gaat naar huis met een eerste aanzet voor je eigen escaperoom. Je hebt een eigen pc (geen tablet!) nodig en maakt vooraf een gratis account aan bij Genially. Na deze vorming… weet je hoe je gamification onderbouwd kan inzetten in de les kan je een eigen escaperoom aanmaken in Genially vertrekkende vanuit een sjabloon heb je enkele basishandelingen onder de knie om je eigen escaperoom volledig zelf in elkaar te boksen.
Lesmoment: Dag
Domein
Meespelen en spelbegeleiding in de hoeken
Hogeschool Thomas More
Mechelen
20 mrt. 2025
125 Euro
Kleuters leren door te spelen. Maar is spelen ook leren? In deze vorming leggen we de focus op het begeleiden van vrij spel. Meespelen als volwaardige activiteit; maken we daar tijd voor? Hoe doelgericht spelen kleuters in een hoek, hebben ze spelideeën en is er spelevolutie merkbaar? Welke interessegebieden komen er aan het licht en hoe kan je als leerkracht hierop inspelen om de spelkwaliteit én het leerrendement gaandeweg te verhogen? Geloven in de kracht van doelgericht hoekenwerk, tijd nemen voor observaties en gerichte spelimpulsen staan hierbij centraal. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en beeldmateriaal leggen we de basis voor het verkennen, verbinden en verrijken van vrij spel. Spelplezier en hoge betrokkenheid verzekerd! Na deze vorming… heb je inzicht in het belang van betrokken spel in de hoeken; kan je de kwaliteit van het spel meten; heb je ontdekt hoe je op diverse manieren het vrij spel van de kleuters kan verrijken.
Lesmoment: Dag
Domein
Zelfsturing bij je leerlingen stimuleren
Hogeschool UCLL
Diest
20 mrt. 2025
350 Euro
Zelfsturing stimuleren in je klas. Als leerkracht is het nodig om inzicht te krijgen in wat zelfgestuurd leren is en hoe je daarover in de klas kan praten. We vertrekken daarbij vanuit een onderzoeksgebaseerde ZeG-box. ZeG staat voor zelfsturing en groei in leren. Deze box heeft als doel om zelfsturing meer begrijpbaar en bespreekbaar te maken in de klas.
Lesmoment: Dag
donderdag 20 maart 2025
Domein
Kleuters met een autismespectrumstoornis (ASS) beter leren begrijpen en ondersteunen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
25 mrt. 2025
125 Euro
Een kleuter met autisme in de klas is tegenwoordig eerder de regel dan de uitzondering. We weten allemaal dat deze kinderen nood hebben aan een meer specifieke aanpak, zowel in het ondersteunen van hun leerproces als bij de aanpak van hun gedrag. Maar hoe doe je dat dan concreet? In deze workshop staan we eerst uitgebreid stil bij de andere manier van denken en de andere manier van prikkelverwerking bij deze kinderen. We geloven er immers in dat wat je beter begrijpt, je beter kan aanpakken en mee omgaan. Op een interactieve wijze leer je het bijzondere gedrag van de kleuters met autisme beter begrijpen, analyseren én aanpakken. Vervolgens vertalen we deze kennis in concrete handvatten om het unieke ontwikkelingsproces maximaal te kunnen ondersteunen en verder op gang te brengen. Zo staan we onder andere stil bij de spelontwikkeling en hoe hiermee rekening te houden in de dagelijkse klaspraktijk en op de speelplaats. Je mag je verwachten aan een boeiende combinatie van theorie en praktijk die meteen kan worden toegepast op jouw unieke klassituatie. Je leert de aangereikte kaders om te zetten in bruikbare adviezen, zodat je onmiddellijk aan de slag kan gaan. Na deze nascholing kan je... autisme beter begrijpen: als je weet hoe de andere waarneming en de andere manier van denken werkt, kan je
Lesmoment: Dag
Domein
Van leerkenmerken naar leerplezier: compacten en verrijken voor begaafde leerlingen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
27 mrt. 2025
65 Euro
Wil je graag leren hoe je je onderwijsaanpak kunt aanpassen om tegemoet te komen aan de unieke behoeften van cognitief begaafde leerlingen in je klas? In onze vorming gaan we dieper in op de leerkenmerken van begaafde leerlingen, zodat we beter kunnen begrijpen wat ze nodig hebben om echt te leren en te gedijen in de klasomgeving. Een gebrek aan afstemming tussen hun behoeften en het onderwijsaanbod kan de motivatie doen afnemen en op de lange termijn zelfs tot onderpresteren leiden. Door leerkenmerken om te zetten naar concrete onderwijsbehoeften, ontdekken we hoe we effectieve onderwijsaanpassingen kunnen voorstellen die deze leerlingen ondersteunen. We zullen ook het belang van compacten en verrijken bespreken, twee cruciale strategieën om het leerproces van begaafde leerlingen te optimaliseren. Na deze vorming kan je… leerkenmerken van begaafde leerlingen omzetten in onderwijsbehoeftes; de principes van compacten en verrijken toepassen in je lessen; verrijkingsmateriaal beoordelen op kwaliteit via criteria gebaseerd op deze leerkenmerken.