Opleiding zoeken: 168 resultaten
Laden
A total of 168 items found.
Showing 168 items on page 11 of 21.
81 - 88 van 168 resultaten
Een rijk taalaanbod in de kleuterklas
Hogeschool Thomas More
Mechelen
22 nov. 2024
65 Euro
In deze sessie wisselen we ideeën uit over zinvolle activiteiten rond rijmen, woordenschat aanleren, werken vanuit een prentenboek en de aanbreng van letters. In deze vorming komen volgende onderwerpen aan bod: Met behulp van coöperatieve spelvormen denken we samen na over thema’s die passen in het taalonderwijs. We schetsen een kader binnen het luik taalverwerving waarbij het belang van woordenschat en de noodzakelijke stappen om woordenschat te verwerven verder worden uitgediept. Ook bekijken we hoe leraren taal kunnen uitlokken tijdens spelmomenten, om zo op een niet-expliciete manier en binnen een veilige context kinderen aan te zetten tot spreken. Je krijgt een heleboel tips en praktijkvoorbeelden om de taalontwikkeling van kinderen te verrijken door een evenwichtig taalaanbod. Deze voorbeelden kaderen binnen de verschillende domeinen van het leerplan. Wil jij inspiratie opdoen over hoe je de taalverwerving van de kleuters in jouw klas kan ondersteunen, schrijf je dan in! Na deze vorming… heb je veel concrete voorbeelden rond rijmen, letters aanbrengen, woordenschat aanleren en een prentenboek uitwerken binnen de kleuterklas heb je inzicht in de taalontwikkeling van kleuters en leert welke stappen er nodig zijn bij het verwerven van taal en woordenschat. heb je een uitgebreid beeld
Lesmoment: Dag
Domein
Aanvangsbegeleiding met positief effect - vervolgtraject
Hogeschool UCLL
Diepenbeek
22 nov. 2024
100 Euro
Vervolgtraject aanvangsbegeleiding met een positief effect: verbreding en verdieping. Binnen het traject verbreden en verdiepen we eigen mentorrol binnen de organisatie. De theoretische kaders zullen steeds gekoppeld worden aan toepassingen en oefening. Er wordt ruimte voorzien voor dialoog en uitwisseling van eigen ervaringen. Voor mentoren die het basistraject aanvangsbegeleiding met positief effect hebben gevolgd.
Lesmoment: Dag
Vrijdag 22 november 2024 en/of dinsdag 27 mei 2025
Domein
Van gewone naar uitdagende lessen: leren denkvragen integreren met de taxonomie van Bloom
Hogeschool Thomas More
Mechelen
25 nov. 2024
65 Euro
Wil je graag je lessen naar een hoger niveau tillen, zodat ze niet alleen boeiend zijn voor al je leerlingen, maar ook uitdagend genoeg voor de sterkere leerlingen in de klas? We nodigen je uit om deel te nemen aan onze workshop waarin we je laten zien hoe je dit kunt bereiken door de beproefde methoden van de taxonomie van Bloom te gebruiken. Door de taxonomie van Bloom als leidraad te nemen bij het voorbereiden van je lessen, kun je de kwaliteit van je onderwijs verbeteren en tegelijkertijd tegemoetkomen aan de behoeften van je sterkere leerlingen. We laten je zien hoe het opnemen van denkvragen en taken die een beroep doen op hogere-orde denkvaardigheden, zoals Analyseren, Evalueren en Creëren, een wereld van verschil kan maken. Transformeer je klaslokaal tot een stimulerende leeromgeving voor al je leerlingen! Na deze vorming kan je … het onderscheid maken tussen lagere orde denkvragen en hogere orde denkvragen en de nuancering tussen de niveaus onderling begrijpen; voor elk niveau van de taxonomie van Bloom denkvragen bedenken die uitdagend zijn voor alle leerlingen en dit voor gelijk welk onderwerp en gelijk welk leeftijdsniveau; het formuleren van hogere orde denkvragen toepassen zowel op gewone lesvoorbereidingen, (huis)taken en opdrachten, als evaluaties .
Lesmoment: Dag
Domein
Meer werkgeluk, minder werkdruk in je job in het onderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
Online
26 nov. 2024
170 Euro
Een job in het onderwijs? Schoon, fantastisch, zinvol! (En niet slecht betaald en veel congé, naar het schijnt.) Maar ook niet altijd simpel om vol te houden, zo blijkt. Te veel bevlogen onderwijsmensen zitten een te groot deel van het schooljaar op hun tandvlees, vallen langdurig uit of verlaten het onderwijs. Intussen wordt het lerarentekort alleen maar groter. Hoog tijd om ervoor te zorgen dat JIJ je job in het onderwijs graag en goed blijft doen. Meer werkgeluk, minder werkdruk: dat is waar we in dit traject voor gaan. Geen oppervlakkige zelfzorgtips uit de Flair, wel een confronterende spiegel, het scherpstellen van de essentie van jouw job en vooral praktische strategieën om een vlammend en in balans onderwijsmens te blijven. (En iets met Marcel, dat ook.) De studiedag is op de campus. Het verdiepende intervisiemoment vindt plaats online. Ontspan u alvast. Het komt goed. Dit traject wordt begeleid door Steffie De Baerdemaeker. Zij draaide zelf 12 jaar mee als leerkracht en beleidsmedewerker in het onderwijs. Haar verdere opleidingen op vlak van coaching, (veranderings)management, Deep Democracy en inclusie vertaalt ze op geheel eigen wijze naar het onderwijs. Ze begeleidde intussen meer dan 200 school- en andere onderwijsteams naar meer werkgeluk en inclusie. Na deze nascholing ...
Lesmoment: Dag
Domein
Laaggeletterdheid in OKAN. Ja, het kan!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
2 dec. 2024
170 Euro
Een aanzienlijk deel van de anderstalige nieuwkomers is laaggeletterd, niet-of laaggeschoold, anders- of analfabeet... Deze steeds groeiende doelgroep van jongeren heeft weinig baat bij de beschikbare lesmethodes gericht op geletterde studenten. Het is een uitdaging om deze jongeren in een schoolse context mee te krijgen en de juiste inhoud te bieden. Evy Bisschops en Stephanie Lansloot hebben samen opgeteld bijna 40 jaar OKAN-ervaring in de vingers en willen die expertise, basistechnieken alfabetisering en een schat aan lesmateriaal graag delen. Je brengt een laptop, lijm, schaar, kleurpotloden en eventueel te herwerken lesmateriaal mee. Na deze vorming heb je inzicht verworven in het doelpubliek van een (alfa)klas binnen OKAN en inhoudelijke achtergrond over alfabetisering voor anderstaligen. kan je aandacht besteden aan lees- en schrijfvoorwaarden en heb je praktische tools in handen om te werken aan taalvaardigheid. kan je aan de slag gaan met de aangeboden informatie om zelf lesmateriaal te ontwikkelen.
Lesmoment: Dag
Domein
Veerkrachtversterkend werken met jongeren
Hogeschool UCLL
Diepenbeek
2 dec. 2024
250 Euro
Deze vorming leidt je op tot begeleider van een veerkrachtversterkend groepstraject om het welzijn van jongeren op een laagdrempelige manier te bevorderen.
Digitale uitdaging: digitale opdrachten voor sterke leerlingen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
3 dec. 2024
65 Euro
Met de taxonomie van Bloom als basiskader krijg je tips en hulpmiddelen mee om je eigen digitale opdrachten te ontwerpen. Je leert hoe je een opdracht op een doordachte manier opbouwt, voortbouwend op de beginsituatie van de leerlingen. Je leert een reeks digitale toepassingen kennen waarmee je opdrachten kan vormgeven en leerlingen zelfstandig mee aan het werk zet. Je gaat naar huis met een kijkwijzer die je helpt om opdrachten op te stellen en een overzicht aan digitale toepassingen. In een tweede deel gaan we praktisch aan de slag en krijg je de kans om een eerste opdracht uit te werken met ondersteuning. Je hebt best enkele leerlingen in het achterhoofd die uitdaging nodig hebben rond een bepaald thema zodat we met een concrete situatie aan de slag kunnen. Je brengt je eigen laptop mee (geen tablet!). Na deze vorming … kan je een uitdagende opdracht vormgeven aan de hand van een begeleidende kader en stappenplan; beschik je over een uitgebreide databank aan digitale toepassingen die leerlingen kunnen gebruiken; heb je een eerste aanzet gegeven voor een uitdagende opdracht voor jouw leerlingen.
Lesmoment: Dag
Domein
ADHD-Experience - secundair onderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
4 dec. 2024
65 Euro
We kennen allemaal jongeren met ADHD en we weten wat de hoofdkenmerken van ADHD zijn. Maar hoe is het nu eigenlijk om ADHD te hebben? Hoe komt de wereld bij hen binnen en hoe kunnen we begrip tonen voor deze problematiek? Drie uur lang nemen we je aan de hand van belevings- en doe-opdrachten mee in het hoofd van iemand met ADHD. Na deze vorming kan je… de hoofdkenmerken van ADHD opsommen en vanuit ervaring benoemen welke impact deze kunnen hebben in het dagelijks handelen; begrip opbrengen voor de moeilijkheden die personen met ADHD in het onderwijs ervaren en bewust perspectief nemen i.f.v. redelijke aanpassingen; binnen je eigen schoolpraktijk op zoek gaan naar mogelijkheden om de omgeving meer ADHD-vriendelijk te maken.