Opleiding zoeken: 155 resultaten
Laden
A total of 155 items found.
Showing 155 items on page 1 of 20.
Resultaten gefilterd op:
Lager onderwijs
1 - 8 van 155 resultaten
Kinderen leren in interactie met hun omgeving: de leraar maakt het verschil!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
2 mei 2024
105 Euro
Kinderen ontwikkelen in interactie met hun opvoeders en met elkaar, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Een goede interactie laat de hersenen goed ontwikkelen. In een klas maakt de leraar het verschil! De vraag die moet worden beantwoord is: Aan welke criteria moet zulke interactie voldoen? Het M.I.S.C.-concept van P. Klein geeft antwoorden. Het verplicht ons om na te denken over de kwaliteit van de interactie, we zoomen in op: - De kenmerken in onze interactie met kinderen die ervoor zorgen dat ze optimaal kunnen ontwikkelen. - Het M.I.S.C.-concept, dat ondertussen het basisconcept is geworden waarmee talrijke kinderdagverblijven en kleuterleiders aan de slag gaan. - Hoe M.I.S.C. kan helpen om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling (sociaal, emotioneel, via taal en spel). Dit gebeurt vooral a.d.h.v. filmmateriaal. Het leuke aan het M.I.S.C.- concept is dat het eenvoudig is. Eenmaal je het onder de knie hebt, wordt het werken met kinderen nog veel plezanter. Waarop wachten dus? De navormingen 'spel als motor', 'de jonge kleuter is een vat vol emoties' en 'de leraar maakt het verschil' vormen een reeks en kan je als traject volgen.
Lesmoment: Dag
Domein
"Luister je naar mij?" In gesprek gaan met kinderen - XL-versie
Hogeschool Thomas More
Mechelen
2 mei 2024
125 Euro
We zijn het er allemaal over eens: leerkracht zijn is heel wat meer dan leerstof aanbieden. Je bent naast lesgever ook een luisterend oor voor kinderen met verdriet, een bemiddelaar bij pesterijen, een scheidsrechter bij ruzies,… In deze workshop krijg je kant-en-klare tips om kinderen te helpen zich goed uit te drukken en hen te leren omgaan met die waaier van emoties. We bekijken wat de functie is van elke emotie. Daarnaast leren we enkele gesprekstechnieken aan om dieper in gesprek te kunnen treden met kinderen. Ook bekijken we hoe we dit verder kunnen exploreren met expressieve communicatietechnieken en verteltekeningen. Zo krijgen we meer zicht op emoties die soms achter moeilijk gedrag schuil gaan. Op algemene vraag werd deze workshop verlengd naar een dagopleiding om nog meer technieken te kunnen ontdekken en oefenen. We maken ook een eerste aanzet tot het installeren van een eigen gespreksdoos. Na deze nascholing kan je... via gesprekstechnieken dieper in gesprek gaan met kinderen; begrijpen waar moeilijke emoties bij kinderen vandaan komen; een eigen gespreksdoos samenstellen met basismateriaal.
Lesmoment: Dag
Domein
Waarderend coachen - masterclass
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
3 mei 2024
600 Euro
Op een uitdagende en relaxte manier komen nieuwe inzichten en veel oefenkansen aan bod. Deze cursus vindt plaats in hartje Kempen, telkens op twee aaneensluitende vrijdagen en zaterdagen. Een bewuste keuze, want we gaan voor een kwalitatieve training in een bruisende, uitdagende, inspirerende, leerrijke en ontspannen sfeer. De Masterclass bouwt in logische lijn verder op de coachvaardigheden uit de basis en verdiepingscursussen en vormt het sluitstuk van de opleiding 'waarderend coachen'. Inhoud: De kern van deze opleiding is het waarderend kijken naar jezelf, als basis voor authentiek waarderend kijken naar en coachen van de ander. De nadruk ligt vooral op ‘jij als coach’, als belangrijkste hefboom om ontwikkeling teweeg te brengen. We kijken naar hoe jij kan groeien in authenticiteit, in kijken zonder oordeel, in zelfvertrouwen... We focussen op hoe je ‘meester’ wordt in zelfwaardering, waardering van de ander en waarderend coachen. We doen dat aan de hand van vier thema’s: 1. relatie met jezelf 2. relatie met de ander 3. relatie met je werk 4. relatie met werkelijk leven Doorheen deze thema’s verdiepen en verfijnen we de geziene inzichten zodat je deze kan verinnerlijken en optimaal kan hanteren in je coachwerk. Aanpak: In deze vierdaagse coachtraining bieden we op een uitdagende en relaxte w
Lesmoment: Dag
Domein
Begrijpend lezen betekenisvol maken in de eerste graad!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
3 mei 2024
105 Euro
Hoe zorg je ervoor dat jonge, beginnende lezers naast technisch lezen ook aan begrijpend lezen werken? Hoe maak je je leeslessen betekenisvol? In deze interactieve nascholing komen volgende onderwerpen aan bod: - begrijpend luisteren als voorbereiding op begrijpend lezen; - betekenisvolle lessen begrijpend lezen ontwerpen; - de vijf sleutels voor effectief begrijpend lezen; - verschillende teksttypes selecteren; - rijke teksten selecteren; - transfer naar de andere vakken.... Je krijgt een heleboel praktijktips die je de volgende dag kan uitproberen. Trui De Waele, verkozen tot Beste Boekenjuf 2022, komt bovendien met plezier haar praktijkervaringen met jullie delen. Schrijf je snel in!
Lesmoment: Dag
Ouders als partners in je leesbeleid
Hogeschool Odisee
Brussel
14 mei 2024
60 Euro
Lesmoment: Dag
Onderwijs aan cognitief begaafde kinderen
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
14 mei 2024
105 Euro
Leraren besteden vaak en terecht heel wat aandacht aan het ondersteunen van kinderen voor wie leren op school moeilijker verloopt. Maar wat als kinderen juist veel sneller en gemakkelijker leren dan hun klasgenootjes? Hoe kan je deze cognitief begaafde kinderen in de klas herkennen? Hoe kan je op een haalbare manier compacten en verrijken inzetten om hen uit te dagen en ook aan het leren te krijgen? En wat met faalangst en onderpresteren? In deze nascholing leer je: wat cognitieve begaafdheid of cognitief sterk functioneren is; hoe je cognitief begaafde leerlingen in je klas kan herkennen; hoe je een kwaliteitsvol verrijkingsaanbod uitwerkt; welke de belangrijkste misverstanden over (onderwijs aan) cognitief begaafde kinderen zijn; hoe versnellen in een aanbod voor cognitief begaafde kinderen kan passen. We vertrekken vanuit de meest recente wetenschappelijke inzichten rond cognitieve begaafdheid, maar gaan uiteraard ook en vooral uitgebreid in op de concrete klaspraktijk!
Lesmoment: Dag
Domein
Autisme en puberteit: meer dan enkel een lichamelijke verandering
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Tijdens de puberteit doet de biologie zijn werk, zowel aan de buitenkant van het lichaam als aan de binnenkant. Hoe ga je om met nieuwe lichamelijke sensaties? Hoe belangrijk is een sociaal netwerk? In welke mate zorgen andere maatschappelijke verwachtingen voor extra druk tijdens de puberteit? Het zijn vragen waarmee elke puber geconfronteerd wordt, maar voor veel jongeren met autisme is de uitdaging nog groter. Thomas Fondelli gaat in deze lezing o.a. op zoek naar tools om de verbondenheid tussen pubers en hun omgeving te herstellen of te versterken. Theoretische inzichten worden gekoppeld aan praktijkvoorbeelden. In deze vorming beantwoorden we vragen als: Wat zijn uitdagingen tijdens de puberteit? Welke invloed heeft het autistisch denken op de puberteit? Hoe kunnen we omgaan met uitdagingen waarmee jongeren met autisme in de puberteit kampen? Thomas Fondelli werkt o.a. voor Autisme Centraal en geeft lezingen in binnen- en buitenland. Hij is auteur van verschillende boeken en werkt als psychotherapeut in een eigen praktijk. Benieuwd om zijn verhaal te horen? Dan nodigen wij jou graag uit voor deze lezing.
Begeleiden van noden: omgaan met verlies
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Verlies hoort onlosmakelijk bij het leven, ook bij dat van kinderen. Hoe ga je als leraar om met brede verlieservaringen? Hoe kan je 'taal' vinden om met kinderen te praten over verlieservaringen? Op welke manier kan je ondersteunend zijn? In deze interactieve vorming leer je: rouw herkennen en duiden vanuit ontwikkelingsperspectief. de verschillende rouwtaken (Worden) herkennen en kan je hier passend op inspelen. een passende 'taal' om met kinderen aan de slag te gaan rond brede verlieservaringen. An Severeyns is pedagoog en lerarenopleider. Daarnaast is ze werkzaam als integratief verliescounselor en psychotherapeut in Fluistering, therapiepraktijk voor kinderen, jongeren en volwassenen.