Opleiding zoeken: 126 resultaten
Laden
A total of 126 items found.
Showing 126 items on page 1 of 16.
Resultaten gefilterd op:
Buitengewoon onderwijs
1 - 8 van 126 resultaten
Onderwijs aan cognitief begaafde kinderen
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
14 mei 2024
105 Euro
Leraren besteden vaak en terecht heel wat aandacht aan het ondersteunen van kinderen voor wie leren op school moeilijker verloopt. Maar wat als kinderen juist veel sneller en gemakkelijker leren dan hun klasgenootjes? Hoe kan je deze cognitief begaafde kinderen in de klas herkennen? Hoe kan je op een haalbare manier compacten en verrijken inzetten om hen uit te dagen en ook aan het leren te krijgen? En wat met faalangst en onderpresteren? In deze nascholing leer je: wat cognitieve begaafdheid of cognitief sterk functioneren is; hoe je cognitief begaafde leerlingen in je klas kan herkennen; hoe je een kwaliteitsvol verrijkingsaanbod uitwerkt; welke de belangrijkste misverstanden over (onderwijs aan) cognitief begaafde kinderen zijn; hoe versnellen in een aanbod voor cognitief begaafde kinderen kan passen. We vertrekken vanuit de meest recente wetenschappelijke inzichten rond cognitieve begaafdheid, maar gaan uiteraard ook en vooral uitgebreid in op de concrete klaspraktijk!
Lesmoment: Dag
Domein
Autisme en puberteit: meer dan enkel een lichamelijke verandering
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Tijdens de puberteit doet de biologie zijn werk, zowel aan de buitenkant van het lichaam als aan de binnenkant. Hoe ga je om met nieuwe lichamelijke sensaties? Hoe belangrijk is een sociaal netwerk? In welke mate zorgen andere maatschappelijke verwachtingen voor extra druk tijdens de puberteit? Het zijn vragen waarmee elke puber geconfronteerd wordt, maar voor veel jongeren met autisme is de uitdaging nog groter. Thomas Fondelli gaat in deze lezing o.a. op zoek naar tools om de verbondenheid tussen pubers en hun omgeving te herstellen of te versterken. Theoretische inzichten worden gekoppeld aan praktijkvoorbeelden. In deze vorming beantwoorden we vragen als: Wat zijn uitdagingen tijdens de puberteit? Welke invloed heeft het autistisch denken op de puberteit? Hoe kunnen we omgaan met uitdagingen waarmee jongeren met autisme in de puberteit kampen? Thomas Fondelli werkt o.a. voor Autisme Centraal en geeft lezingen in binnen- en buitenland. Hij is auteur van verschillende boeken en werkt als psychotherapeut in een eigen praktijk. Benieuwd om zijn verhaal te horen? Dan nodigen wij jou graag uit voor deze lezing.
Begeleiden van noden: omgaan met verlies
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Verlies hoort onlosmakelijk bij het leven, ook bij dat van kinderen. Hoe ga je als leraar om met brede verlieservaringen? Hoe kan je 'taal' vinden om met kinderen te praten over verlieservaringen? Op welke manier kan je ondersteunend zijn? In deze interactieve vorming leer je: rouw herkennen en duiden vanuit ontwikkelingsperspectief. de verschillende rouwtaken (Worden) herkennen en kan je hier passend op inspelen. een passende 'taal' om met kinderen aan de slag te gaan rond brede verlieservaringen. An Severeyns is pedagoog en lerarenopleider. Daarnaast is ze werkzaam als integratief verliescounselor en psychotherapeut in Fluistering, therapiepraktijk voor kinderen, jongeren en volwassenen.
Lesmoment: Avond
Domein
Begeleiden van noden: Kijken achter gedrag
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Waarom doen kinderen/jongeren wat ze doen? Hoe lezen we gedrag? We zoomen in op handvaten om in te spelen op dit gedrag op de klasvloer. De vertaalslag helpt antwoorden vinden in de dagelijkse klaspraktijk. In deze vorming: leer je door middel van het social disciplin window zicht krijgen op een eigen verhouding tussen de mate van ondersteuning en de zorg die geboden wordt. kan je door de basisprincipes van verbindend werken aan de slag met de verschillende noden binnen een klasgroep. krijg je inzicht in het proces van groepsdynamica en kan hier op inspelen door concrete acties in klaspraktijk. Geert heeft 14 jaar gewerkt in diverse rollen binnen het onderwijs- en arbeidssysteem met maatschappelijk kwetsbare jongeren. Hij put uit zijn rijke ervaring in intervisie, procesondersteuning, facilitering, coaching en groepsdynamica.
Vakoverschrijdend aan de slag met klimaatverandering en duurzaamheid
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
14 mei 2024
60 Euro
In deze workshop tonen we hoe je op jouw school samen aan de slag kan gaan met duurzaamheidsthema's. We gaan in op wat belangrijk is voor leerlingen, en hoe leerkrachten hieraan kunnen beantwoorden. We gaan ook samen aan de slag met verschillende oefeningen rond Educatie voor Duurzaamheid. De verschillende EDO-principes zijn: nieuwe kennis opdoen, systeemdenken bevorderen, aandacht voor waardeontwikkeling en emoties en actiegerichtheid. Dankzij EDO kunnen je leerlingen kennis, vaardigheden, waarden en attitudes verwerven. Zo nemen ze weloverwogen beslissingen en verantwoorde acties over milieu, klimaat, economische modellen en een rechtvaardige samenleving.
Lesmoment: Dag
Domein
Wiskunde noteren als je moeilijk kan schrijven (basisonderwijs)
Hogeschool Thomas More
Online
14 mei 2024
30 Euro
Wat dit webinar voor jou in petto heeft: Ontdek toepassingen waarmee leerlingen wiskundige bewerkingen zoals cijferoefeningen, staartdelingen, meetkunde of breuken digitaal kunnen noteren. Maak kennis met tools voor laptop, Chromebook en tablet. We richten ons op applicaties waarbij het gewone toetsenbord of aanraakscherm gebruikt wordt. De focus ligt op basiswiskunde: ideaal voor begeleiders van leerlingen in het basisonderwijs (en eventueel de eerste graad secundair) Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
Lesmoment: Dag
PraxisP Professional: Cognitie bij kleuters met een verhoogde kans op het ontwikkelen van dyslexie en ADHD
KU Leuven
Leuven
15 mei 2024
15 Euro
Dyslexie en ADHD komen vaak samen voor, gezien ongeveer 15-40% van de kinderen met één van deze diagnoses ook symptomen vertoont van de andere. In het doctoraatsproject van Silke Kellens vergeleek ze gedurende 3 jaar de cognitieve ontwikkeling van kleuters met een verhoogd risico op het ontwikkelen van dyslexie en/of ADHD met een groep kleuters die gemiddeld presteerden. Tijdens deze lezing gaat ze dieper in op de resultaten ervan en stelt ze de belangrijkste klinische implicaties voor.
Lesmoment: Dag
Leren buiten de klasmuren!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
15 mei 2024
55 Euro
Je krijgt tips en inspiratie om je activiteiten/lessen naar buiten te brengen en je kinderen op een ondernemende manier aan het leren te zetten. Deze ondernemende bril (doorzettingsvermogen, zelfstandigheid …) zetten we op als we observeren en feedback geven aan kinderen op hun verborgen kwaliteiten. Tijdens deze interactieve workshop komen volgende aspecten aan bod: Verwijzend naar wetenschappelijk onderbouwde modellen leggen we een link met mogelijke effecten/meerwaarde zowel op leraar- als kindniveau om 'buiten’ als leeromgeving te benutten. Ontdek de zinvolheid om te investeren in buiten lesgeven. Leer de verborgen ondernemende vaardigheden zien, benoemen en stimuleren met ‘buiten’ als krachtige leeromgeving. Ontdek laagdrempelige stappen en concrete tools om buiten les te integreren en meteen aan de slag te gaan. Gedurende deze workshop gaan jullie buiten ervaren wat kinderen zelf ook kunnen ervaren. Er is immers geen slecht weer, enkel slechte kledij! Houd je regenjas bij de hand, maar breng de zon mee!