Opleiding zoeken: 27 resultaten
Laden
A total of 27 items found.
Showing 27 items on page 3 of 4.
17 - 24 van 27 resultaten
Stotteren en meertaligheid: aandachtspunten voor diagnostiek en therapie
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
18 mrt. 2025
70 Euro
Het aantal meertalige kinderen neemt toe waardoor ook de combinatie van stotteren en meertaligheid vaker voorkomt. Mis je de nodige kennis en vaardigheden om hiermee adequaat om te gaan? Volg dan deze studiedag. Onderzoek toont aan dat typisch ontwikkelende meertalige kinderen meer onvloeiendheden produceren dan eentaligen. Ze vertonen ook onvloeiendheden die kenmerkend zijn voor stotteren. Een niet-stotterend meertalig kind kan je dus foutief als stotterend identificeren, het gevaar op overdiagnose is groot. Tijdens deze studiedag gaan we dieper in op diagnostiek en behandeling van stotteren bij meertalige kinderen met een diverse culturele achtergrond. Je krijgt inzicht in de rol en impact van meertaligheid bij stotteren en leert op welke aspecten je moet focussen om een juiste diagnose te stellen. Na afloop weet je ook in welke taal of talen je een meertalig kind dat stottert het best behandelt. Spreker: Kurt Eggers, logopedist, docent Logopedie en Audiologie en onderzoeker Mens en Welzijn Thomas More, professor universiteit Gent Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Hoe kan je slikspieren trainen bij dysfagie?
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
20 mrt. 2025
70 Euro
Recente klinische en wetenschappelijke inzichten tonen aan dat revalidatie bij dysfagie steeds belangrijker wordt. Met behulp van technologische hulpmiddelen kunnen specifieke slikspieren doelgericht getraind worden. Voorbeelden van zo’n hulpmiddelen zijn het Iowa Oral Performance Instrument (IOPI), de Faceformer of de Expiratory Muscle Strength Trainer (EMST). Dankzij deze instrumenten kan je de sliktraining meer objectiveren en je patiënten beter motiveren. Maar hoe ga je nu concreet aan de slag met deze effectieve revalidatietechnieken? Tijdens deze studiedag stellen de sprekers deze instrumenten voor. Ze belichten sterktes en beperkingen van de instrumenten aan de hand van recente literatuur. Je leert beslissen welke techniek je best gebruikt voor jouw patiënt, hoe intensief je laat trainen en welke weerstand je kiest. Je krijgt ook de kans om zelf met de toestellen aan de slag te gaan. Na deze workshop heb je zeker nieuwe inspiratie om de revalidatie van mensen met dysfagie vorm te geven. Sprekers: Cindy Guns, logopedist Universitair Ziekenhuis Antwerpen Gwen Van Nuffelen, logopedist Universitair Ziekenhuis Antwerpen, professor Universiteit Antwerpen, gastprofessor Universiteit Gent Leen Van den Steen, logopedist Universitair Ziekenhuis Antwerpen en docent Logopedie en Audiologie Thomas More
Lesmoment: Dag
Groeidenken stimuleren bij kinderen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
24 mrt. 2025
140 Euro
Kinderen met een leer- of ontwikkelingsstoornis staan voor een uitdaging in hun ontwikkeling. Vaak beïnvloedt de stoornis ook hun zelfvertrouwen. Als je deze kinderen behandelt, hoor je waarschijnlijk dagelijks uitspraken als: ‘Dat lukt me toch niet’, ‘Ik heb dyslexie en kan dus niet lezen’, ‘Het heeft geen zin om tafels te oefenen, want ik heb dyscalculie’. Alleen maar zeggen dat ze het wél kunnen, levert doorgaans niet veel op. Wat kan je dan wel doen als logopedist? Hoe kan je deze overtuigingen, die bij een vaste mindset horen, ombuigen naar een groeimindset? Hoe kan je kinderen stimuleren tot groeidenken? Tijdens deze vorming kijken we naar de mindset-theorie beschreven door Prof. Carol Dweck en haar collega’s. Daarnaast maak je kennis met een aantal laagdrempelige, helpende interventies gebaseerd op deze theorie. Je maakt kennis met de boeiende wetenschap van de positieve psychologie. Spreker: Anke Van Oevelen, logopedist privépraktijk, docent Logopedie en Audiologie en Toegepaste Psychologie Thomas More Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Dynamisch werkwoorden oefenen bij mensen met afasie: ONLINE
Hogeschool Thomas More
Online
28 mrt. 2025
140 Euro
Bij diagnostiek en therapie aan personen met afasie gebruiken logopedisten voornamelijk statisch materiaal zoals foto’s en lijntekeningen voor het begrijpen en benoemen van werkwoorden. Nochtans cuen we vaak met gebaren om acties te verduidelijken. Personen met afasie zouden wel eens beter gebaat kunnen zijn bij therapie met dynamisch materiaal zoals bewegend beeld. Dat onderzocht het Roessingh Centrum voor Revalidatie (Enschede) zowel in de diagnostiek als in werkwoordtherapie. Tijdens deze vorming leer je alles over de invloed van statisch en dynamisch materiaal in afasietherapie. We presenteren onze onderzoeksresultaten en linken ze aan recente theorieën over mentale opslag van werkwoorden. Daarnaast leer je de behandelapplicatie MOVE kennen, die in 2024 op de markt komt. Naast inhoudelijke verdieping leer je het oefenprogramma praktisch gebruiken in de logopedische behandeling van werkwoordstoornissen bij personen met afasie. Sprekers: Lindy Geering, klinisch linguïst en logopedist Roessingh Centrum voor Revalidatie, Enschede, Nederland Joyce Blankestijn, klinisch linguïst en logopedist Roessingh Centrum voor Revalidatie, Enschede, Nederland Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Ingrijpen op stotteruitlokkende factoren
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
28 apr. 2025
140 Euro
Stotteruitlokkende factoren zijn prikkels en situaties die de frequentie of complexiteit van stotteren kunnen opdrijven. Als deze factoren systematisch worden aangepakt, kunnen ze de stotterernst aanzienlijk verlagen. In deze cursus richten we ons vooral op (jonge) kinderen. Je krijgt eerst wat meer helderheid en verdieping over stotteruitlokkende factoren: wat zijn het precies? Hoe interfereren ze met elkaar? En wat is het onderscheid met andere beïnvloedende factoren? We analyseren daarna de meest courante stottertherapieprogramma’s en gaan na welke strategieën ze voorstellen om stotteruitlokkende factoren aan te pakken. Daaruit destilleren we een reeks concrete maatregelen die je met het kind, de ouders of de school kan nemen. Die maatregelen elimineren stotteruitlokkende factoren of reduceren de impact ervan maximaal. Tijdens de cursus gaan we met praktische voorbeelden aan de slag en er is plaats voor inbreng van je eigen casussen. Na de cursus keer je naar je werksetting terug met meer inzicht, vaardigheden en vertrouwen in je eigen mogelijkheden om samen met het kind en de ouders op stotteruitlokkende factoren in te grijpen. Spreker: Mark Meersman, logopedist, docent Logopedie en Audiologie Thomas More Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Uncovering the Lexipontix program for school-age children who stutter
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
22 mei 2025
360 Euro
Children Who Stutter (CWS) are sometimes unable to generalize speaking fluently outside therapy, they may lose motivation and often have unhelpful thoughts. The Lexipontix Therapy Program endeavors to introduce an alternative approach to stuttering treatment. It is a structured therapy program for CWS aged 8 to 12 years. Therapy develops as a role game between the mouse called Lexipontix and the child in the role of a Superhero. The CWS defends his “Factory of Mind” with the help of the parents and therapist; its (therapeutic) “Alliance”. Lexipontix addresses the overall stuttering experience of the child and family, aiming at “Communication Restructuring”. The CWS and members of the family are empowered to produce meaningful changes in their communication. In this workshop both the Lexipontix Assessment Protocol and the Lexipontix Therapy Program will be discussed. You will become familiar with the theoretical and clinical rational, structure, content and activities of the Lexipontix Program. Next you will experience how the program addresses the expectations from therapy of the CWS and their family. Practical activities will give you a taste of what it is like to implement Lexipontix in clinical practice. This workshop is in English. Spreker: George Fourlas, Speech and Language Therapist, Head of t
Lesmoment: Dag
International Symposium on Middle Ear Mechanics in Research and Otology
KU Leuven
Leuven
17 jun. 2025
Kostprijs: zie website
The aim of these interdisciplinary symposia has been to exchange knowledge and ideas in order improve our understanding and treatment of middle ear disorders and hearing impairment. Thus, the symposium will cover a larger range of important aspects of the normal, the diseased, and the reconstructed middle ear.
Lesmoment: Dag
Domein
Communicatiehulpmiddelen, een overzicht
Hogeschool Thomas More
Online
Kostprijs: zie website
Deze e-learning biedt een algemeen overzicht. Wil je de verschillende communicatiehulpmiddelen meer praktisch ervaren aan de hand van casussen? Volg dan de workshop ‘Praktisch aan de slag met verschillende Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen’. Wil je graag starten met het aanleren van het werken met een communicatiehulpmiddel en de principes van modelleren, kernwoordenschat en randwoordenschat meer onder de knie krijgen? Volg dan de vorming ‘Hoe leer je een Communicatie Ondersteunend Hulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?’.