Opleiding zoeken: 213 resultaten
Laden
A total of 213 items found.
Showing 213 items on page 23 of 27.
177 - 184 van 213 resultaten
Stressless op school
Hogeschool Thomas More
Mechelen
22 mei 2025
65 Euro
Kinderen zijn vaak het slachtoffer van overprikkeling in onze moderne maatschappij. Ze komen regelmatig de klas binnen met een emmertje vol emoties. Scholen zijn dan ook dikwijls op zoek naar efficiënte middelen die bruikbaar zijn om de druk te verlagen. In deze vorming leren we meer over de oorzaken en werking van stress maar wat belangrijker is: we bekijken hoe we kinderen kunnen helpen om hun emmer leeg te maken. Je gaat naar huis met een koffer vol tools die inzetbaar zijn op de klasvloer. Want… relax is de max! Na deze nascholing kan je... stress, stressoren, stressklachten op kindniveau ontdekken en uitleggen; stressverlagende middelen inzetten op de werkvloer; via ademhalingsoefeningen en hartcoherentie rust brengen bij de leerlingen.
Lesmoment: Dag
Domein
Uncovering the Lexipontix program for school-age children who stutter
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
22 mei 2025
Kostprijs: zie website
Children Who Stutter (CWS) are sometimes unable to generalize speaking fluently outside therapy, they may lose motivation and often have unhelpful thoughts. The Lexipontix Therapy Program endeavors to introduce an alternative approach to stuttering treatment. It is a structured therapy program for CWS aged 8 to 12 years. Therapy develops as a role game between the mouse called Lexipontix and the child in the role of a Superhero. The CWS defends his “Factory of Mind” with the help of the parents and therapist; its (therapeutic) “Alliance”. Lexipontix addresses the overall stuttering experience of the child and family, aiming at “Communication Restructuring”. The CWS and members of the family are empowered to produce meaningful changes in their communication. In this workshop both the Lexipontix Assessment Protocol and the Lexipontix Therapy Program will be discussed. You will become familiar with the theoretical and clinical rational, structure, content and activities of the Lexipontix Program. Next you will experience how the program addresses the expectations from therapy of the CWS and their family. Practical activities will give you a taste of what it is like to implement Lexipontix in clinical practice. This workshop is in English. Spreker: George Fourlas, Speech and Language Therapist, Head of t
Lesmoment: Dag
Bemiddelingsgericht werken
Hogeschool Thomas More
Mechelen
12 jun. 2025
120 Euro
Werk je voor mensen? Werk je samen met mensen? Begeleid je mensen? Help je mensen? Waar mensen samenzijn ontstaan er boeiende dynamieken. Dynamieken die soms ook spannend zijn of je een ongemakkelijk gevoel bezorgen. Deze workshop geeft jou een introductie in het werken op een bemiddelingsgerichte manier. We leren hoe je een professionele en neutrale houding kan aannemen tijdens spannende situaties of bij (naderende) conflicten. We bestuderen de verschillende fases van onenigheid/conflict en onderzoeken welke interventies je als professional kan doen om de situatie zorgzaam aan te pakken. Deze navorming heeft als doel jou verschillende manieren te leren waarop je kan omgaan met je cliënten/patiënten/gasten in een lastige situatie. Als je interesse geprikkeld is en je zin hebt om jezelf verder te bekwamen, kan je terecht in ons postgraduaat Bemiddeling te Mechelen. Praktische informatie Locatie Thomas More | Campus Kruidtuin Mechelen, Lange Ridderstraat 44, 2800 Mechelen Lesgever Barbara Brandhof, erkend familiaal bemiddelaar. Doelgroep Professionals die actief werken met mensen. Prijs & co Type vorming | workshop Datum | donderdag 12 juni 2025 Uur | van 09u30 tot 16u30 Groepsgrootte | min. 10 – max. 15 Prijs | € 120 (incl. cursusmateriaal, koffiepauzes en broodjeslunch)
Lesmoment: Dag
Oudercommunicatie, wat moet je hiermee als school?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
25 apr. 2024
145 Euro
Als directeur voer je gesprekken met ouders. En soms lopen die gesprekken prima: we verstaan elkaar, er wordt constructief geluisterd en naar een oplossing gezocht, de goede intenties van beide partijen worden gezien, de leerling vaart er wel bij. Maar soms loopt het niet zoals we willen: het doel wordt niet bereikt, onze goede bedoelingen worden niet gezien, emoties verhinderen dat er wordt geluisterd, het gesprek vergt veel energie en zindert na. In deze vorming verkennen we op een interactieve en waarderende manier: de aanwezige oudercommunicatie op school; de huidige aanpak en worden we zo bewust van eigen sterktes en uitdagingen; ingebrachte casussen en geven hierbij theoretische duiding en inspiratie; verschillende soorten gesprekken en oefenen vaardigheden in. Good practices van oudercommunicatie en praktische tools om beter oudergesprekken te voeren worden uitgewisseld. Je gaat naar huis met een frisse kijk op gesprekken met ouders, heel wat praktische tools en vooral gesterkt om deze gesprekken te voeren.
Lesmoment: Dag
Domein
STEM implementeren in de lagere school
Hogeschool Thomas More
Mechelen
24 apr. 2024
195 Euro
Deze reeks bestaat uit drie sessies. In de eerste sessie bekijken we samen de plaats van STEM binnen de school en het schoolteam. Zo verkennen we verschillende pistes over hoe STEM op een duurzame manier in de lessen geïntegreerd kan worden. Er bestaat al veel materiaal waarin wetenschap, techniek en/of wiskunde aan bod komen. Vanuit dit bestaand materiaal proberen we tijdens de tweede sessie echte STEM-activiteiten te creëren en staan we ook stil bij evaluatie van dergelijke activiteiten. Thematisch werken is de focus van de derde sessie. We ontwerpen binnen een thema naar keuze verschillende STEM-activiteiten. Op het einde van deze sessie ga je naar huis met een rugzak vol STEM-activiteiten voor iedere graad. Deelnemen met verschillende leden van een schoolteam, met ondersteuning van de directie en met de ambitie om een duurzaam STEM-beleid uit te bouwen op school, maakt de deelname aan deze vorming nog effectiever. Na deze nascholing kan je... gebruik maken van een roadmap om STEM op school vorm te geven van bestaande lessen STEM-lessen creëren. STEM-activiteiten ontwerpen binnen een thema naar keuze Info Lesgevers | An Serneels en Pieter Gijbels, docenten STEM lerarenopleiding Thomas More Cursuscode | 240424_Q0 Datum | woensdagen 24 april, 8 mei en 22 mei 2024 Duur | 09.0
Lesmoment: Dag
Domein
Omgaan met getraumatiseerde kinderen in het onderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
23 apr. 2024
250 Euro
Trauma-informed voor de klas. Jij maakt het verschil. Hoe herken je, begrijp je en ondersteun je leerlingen die trauma hebben meegemaakt of met trauma te maken hebben? Kasper wordt plots woedend op de speelplaats. Sofie zit vaak stilletjes voor zich uit te staren in de klas. Emiel zijn dak vliegt eraf door een kleine opmerking. Onderzoek heeft aangetoond dat er een link is tussen trauma en de ontwikkeling van kinderen, het gedrag van kinderen en de schoolresultaten. Trauma kan ervoor zorgen dat kinderen plots uitbarsten in de klas of heel afwezig zijn. Trauma maakt het moeilijk om vriendschappen te sluiten of volwassenen te vertrouwen. Maar onderzoek toont ook iets anders aan: wanneer trauma wordt herkend en kinderen benaderd worden vanuit een traumabril maakt dit een enorm verschil, niet alleen op het gedrag van kinderen, maar ook op hun verdere leven. Na deze nascholing... kan je trauma-alert zijn en kijk je vanuit een traumabril kan je trauma herkennen en weet je wat de impact is van trauma op de ontwikkeling, het gedrag en de leerprestaties van leerlingen leer je veerkracht en zelfregulatie bij leerlingen met trauma vergroten heb je tools en voel jij je zelfzekerder om leerlingen met trauma in je klas of op school te benaderen Info Lesgever | Ilse Vande Walle, traumatherapeut, pe
Lesmoment: Dag
Domein
EduConnect - Vanuit je bedrijf krachtig voor de klas
Hogeschool Thomas More
Geel
23 apr. 2024
Kostprijs: zie website
Geef les aan je toekomstige collega’s...jongeren! Hoe ook jij als bedrijfsmedewerker de volgende generatie mee kan opleiden: word een gastleraar. De lerarenopleiding van Thomas More biedt een uniek opleidingsaanbod ‘EduConnect’ aan in samenwerking met de Provincie Antwerpen. Als zij-instromer volg je een 6-daagse pedagogische-didactische basisvorming om volgend schooljaar te starten als gastleraar. De inhoud van deze 6-daagse: Hoe ziet een effectieve les eruit? Hoe kunnen we werk maken van goed klasmanagement? Zelf een les voorbereiden en geven en zo leren van elkaar Online vragensessie Heb je vragen of wil je meer informatie over dit initiatief? Dan kan je terecht op een online vragensessie. We organiseren dit op 2 momenten: vrijdag 1 maart 2024 van 14 uur tot 15 uur maandag 4 maart 2024 van 20 uur tot 21 uur Je kan je voor deze vragensessie inschrijven via deze link. Data basisvorming dinsdag 23 april 2024 maandag 29 april 2024 woensdag 15 mei 2024 vrijdag 24 mei 2024 donderdag 6 juni 2024 woensdag 19 juni 2024 De lessen vinden telkens plaats van 9u tot 17u. Na de basisvorming We brengen je daarna in contact met secundaire scholen uit ons werkveld uit de provincie Antwerpen. Via een speeddate zoeken we samen naar de school die jou past. Van bij de start als gastle
Lesmoment: Dag
Domein
Communicatie met ouders - reeks
Hogeschool Thomas More
Mechelen
20 apr. 2024
150 Euro
Je kan maar op een goede manier zorg bieden aan kinderen en jongeren met specifieke onderwijsbehoeften wanneer je erin slaagt om op een constructieve manier met hun ouders samen te werken. Tijdens deze lessen word je je bewust van je eigen kijk en mogelijke vooroordelen ten aanzien van ouders en gezinnen. Je onderzoekt hoe jouw kijk je eigen handelen ten aanzien van hen beïnvloedt. Je leert wat ouderbetrokkenheid is en bestudeert wat je kan doen om de ouderbetrokkenheid op school te verhogen. Je oefent de communicatieve vaardigheden in verschillende gesprekssituaties, zodat je met meer zelfvertrouwen in gesprek kan gaan met ouders. Deze lessenreeks vormt een opleidingsonderdeel binnen de Banaba Zorg. De lessen zijn blended (een deel op de campus en een deel online). Door middel van een digitaal leerpad verwachten we dat je, als voorbereiding op de lessen, zelfstandig een deel van het lesmateriaal verwerkt. Dit is een voorwaarde om de lessen te volgen. Daarom moet je uiterlijk 1 maand voor de start van de lessenreeks ingeschreven zijn. Info Lesgever | Dirk Philipsen, docent banaba Zorgverbreding & Remediërend Lern Cursuscode | 240420_HH0 Data campus | zaterdagen 20 april & 27 april - 09.00 tot 13.00 uur Datum online | woensdag 8 mei - 19.00 tot 21.00 uur Onderwijsniveau | kleuteronderwijs,