Opleiding zoeken: 314 resultaten
Laden
A total of 314 items found.
Showing 314 items on page 17 of 40.
129 - 136 van 314 resultaten
Introductiecursus verbindend communiceren: eerlijke contacten, voedende relaties … van GELIJK naar GELUK.
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
21 okt. 2024
230 Euro
Laat je gemakkelijk over je heen walsen? Of wals je zelf soms over anderen heen? Heb je snel de indruk dat iemand je bekritiseert? Zeg je, vaker dan je lief is, kwetsende dingen? Verlies je jezelf soms in conflicten? Wil je je mening beter kunnen formuleren? Wil je opkomen voor jezelf en daarin authentiek zijn met respect voor jezelf en de ander? Wil je jouw empathische vaardigheden vergroten? Wil je ontdekken wat je (zelf)oordelen je te vertellen hebben? Wil je anders omgaan met je kwaadheid? Wil je ook kijken voorbij gelijk/ongelijk? Tijdens de twee introductiedagen: Maak je kennis met geweldloze conflicthantering/communicatie. Krijg je een theoretisch kader a.d.h.v. ervaringen van deelnemers. Krijg je inzichten in het ontstaan van geweld/conflicten. Ontdek je je eigen, al dan niet helpende, communicatiepatronen. Focussen we op het zend- en ontvanggedeelte van communicatie. Staan verbinding met jezelf én de ander centraal. Behalve inzicht krijgen in bepaalde denkkaders en visies, doen we ervaring op via rollenspel, uitwisseling, de dansvloeren, vergevingsproces, e.a.
Traject psychomotorische ontwikkeling: richtngsgevoel, fijne motoriek en schrijfmotoriek
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
22 okt. 2024
Kostprijs: zie website
Traject psychomotorische ontwikkeling: richtingsgevoel, fijne motoriek en schrijfmotoriek
Lesmoment: Dag
Domein
Zelfregulerend leren
Hogeschool Thomas More
Mechelen
22 okt. 2024
80 Euro
Als leraar kiezen we tijdens onze instructie voor kansrijke aanpakken om de kennis van onze leerlingen aan te vullen en bij te sturen. Wanneer leerlingen tijdens meer zelfstandige oefenmomenten (in de klas of daarbuiten) aan de slag gaan met de leerstof, staan ook zij voor keuzes over hun leerproces: Hoe plan ik deze opdracht best in? Welke doelen stel ik voorop? Welke leerstrategieën zet ik in? Hoe kan ik mezelf evalueren? Wat doe ik als ik afgeleid raak? Die zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen ze niet vanzelf, daar hebben ze expliciete instructie voor nodig, met vooral veel oefenkansen en feedback. Op die manier krijgen leerlingen meer inzicht in hoe leren werkt. In deze vorming staan we stil bij de verschillende componenten van zelfregulerend leren en bespreken we veel voorbeelden van hoe je als leraar, toegepast op jouw leerstof, kan inzetten op zelfregulerend leren. Tijdens deze vorming… licht de lesgever het cyclische proces van zelfregulerend leren en de verschillende componenten toe; worden een aantal misconcepties rond zelfregulerend weerlegd; leer je hoe je impliciet, maar vooral expliciet, zelfregulerende vaardigheden kan aanleren in je klas.
Lesmoment: Dag
Domein
Seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG)
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
22 okt. 2024
150 Euro
64% van de bevolking maakt seksueel grensoverschrijdend gedrag mee. Dat betekent heel simpel: je bent of je kent een slachtoffer. Het onderwerp is niet meer weg te denken uit de media en kent steeds meer draagwijdte op de werkvloer. Het is dus geen kwestie of je er mee in aanraking komt, maar wanneer. In deze vorming kijken we in eerste instantie naar wat dat eigenlijk betekent: ‘grensoverschrijdend gedrag’. We gaan daarbij verder dan seksualiteit alleen, maar bekijken de complexiteit van grenzen en grenzen aangeven. Je leert grenzen aanvoelen en ze navigeren. En dat voor zowel je eigen referentiekader als voor de doelgroep waar je mee werkt. Daarnaast maken we ruimte voor de gevolgen van grensoverschrijdend gedrag: wat gebeurt er als er over onze grenzen gegaan wordt? Wat zijn natuurlijke reacties? Deze informatie zetten we vervolgens om in: hoe kunnen we daarop reageren? De workshop is zeer praktijkgericht en start vanuit real life cases. Het idee is om je direct inzetbare tools te geven die je vertrouwen als hulpverlener vergroten. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand je in vertrouwen neemt of wanneer je iets ziet gebeuren dat grensoverschrijdend is? Hoe ga je om met verschillende visies op ‘grensoverschrijdend gedrag’? Kortom: een must have toolkit als hulpverlener in eender welk werkveld! PR
Lesmoment: Dag
Een schatkist vol rust, ook voor de jongste kleuters!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 okt. 2024
60 Euro
Op zoek naar tools om rust en ontspanning te brengen in de klaspraktijk? Op een speelse wijze? Dan zijn tal van prentenboeken (o.a. Nelsons yogaboek) hierbij een leuke houvast. Deze navorming reikt je informatie, inspiratie en praktische werkvormen aan om het ‘druk, druk, druk’ om te buigen naar ‘aaah, rust’! Rust is belangrijk als tegenbalans voor de vele prikkels. En essentieel om de concentratie en groeimogelijkheden te bevorderen. Je gaat naar huis met nieuwe ideeën over: eenvoudige ontspannings- en spelmomenten; inzichten en methodieken, die direct toepasbaar zijn in de (klas)praktijk; verschillende ontspanningsvormen die je zelf hebt ervaren (yogahoudingen, meditatie, ademspelletjes, bewegingspelletjes, Sherborne, aromatherapie ...); eenvoudige technieken waarmee kleuters zichzelf tot rust brengen, zich kunnen focussen en zich zekerder voelen in hun kunnen en manier van aanwezig zijn. Tussendoor krijg je de kans om ervaringen met elkaar te delen of vragen te stellen. De aangereikte werkvormen zijn eenvoudig toepasbaar en bovenal bruikbaar op eender welk moment!
Lesmoment: Dag
Domein
Breukendidactiek: inzichtelijk aanbrengen van het breukbegrip en de bewerkingen met breuken via spelvormen
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 okt. 2024
60 Euro
Breuken vormen al van oudsher één van de moeilijkste onderwerpen voor leerlingen in de eerste graad. In deze sessie kijken we naar manieren om het breukbegrip en de bijhorende bewerkingen inzichtelijk aan te brengen via concrete en schematische voorstellingen. Verder bekijken we verschillende spelvormen om dit in te oefenen. In deze vorming bekijken we welke betekenissen een breuk allemaal kan hebben; de bewerkingen optelling, aftrekking, vermenigvuldiging en deling vanuit woordproblemen; verschillende schematische voorstellingen voor de bewerkingen; eenvoudige maar efficiënte spelvormen om dit alles in te oefenen. Worstelen jouw leerlingen ook met breuken, kom dan zeker eens langs.
Lesmoment: Dag
Domein
Bookwidgets: startersworkshop
Hogeschool Thomas More
Mechelen
23 okt. 2024
65 Euro
In deze workshop leer je de basis van BookWidgets. Je leert hoe je een automatisch verbeterende opdracht kunt maken, delen, live opvolgen, verbeteren en terugsturen naar je leerlingen. We werken rechtstreeks vanuit Bookwidgets, maar maken ook de koppeling naar het leerplatform dat je gebruikt op school. Je hebt een eigen PC (geen tablet!) nodig en een Bookwidgets account waarop je reeds voor de eerste keer bent aangemeld. Er is een gratis proefperiode van 30 dagen beschikbaar die je kan gebruiken. Je mag eventueel eigen lesmateriaal meebrengen waarbij je graag een digitale opdracht wilt maken. Na deze nascholing kan je... een automatisch verbeterende opdracht maken met BookWidgets een opdracht delen met de leerlingen het ingestuurde werk van de leerlingen verbeteren, punten aanpassen en feedback geven de opdracht live opvolgen terwijl de leerlingen aan het werk zijn feedback, punten en correctie terugsturen naar de leerlingen
Lesmoment: Dag
Domein
ADHD-Experience basisonderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
24 okt. 2024
65 Euro
We kennen allemaal kinderen met ADHD en we weten wat de hoofdkenmerken van ADHD zijn. Maar hoe is het nu eigenlijk om ADHD te hebben? Hoe komt de wereld bij hen binnen en hoe kunnen we begrip tonen voor deze problematiek? 3 uur lang nemen we je aan de hand van belevings- en doe-opdrachten mee in het hoofd van iemand met ADHD. Na deze vorming kan je… de hoofdkenmerken van ADHD opsommen en vanuit ervaring benoemen welke inpakt deze kunnen hebben in het dagelijks handelen; begrip opbrengen voor de moeilijkheden die personen met ADHD in het onderwijs ervaren en bewust perspectief nemen i.f.v. redelijke aanpassingen; binnen je eigen schoolpraktijk op zoek gaan naar mogelijkheden om de omgeving meer ADHD-vriendelijk te maken.