Opleiding zoeken: 106 resultaten
Laden
A total of 106 items found.
Showing 106 items on page 1 of 14.
1 - 8 van 106 resultaten
Leer kinderen positief denken! Eigen baas over je gedachten
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
21 mei 2024
125 Euro
Eigen baas over je gedachten!' is een wetenschappelijk onderbouwd en bewezen effectief preventieprogramma voor de lagere school. In 6 klassikale lessen leren kinderen van de 2de graad baas worden over negatieve gedachten, gevoelens en gedragingen. Ze leren positief te denken en problemen actief aan te pakken. Uit onderzoek blijkt dat deze training het zelfbeeld van kinderen verhoogt en dat ze beter om kunnen gaan met negatieve emoties. (zie www.leerpositiefdenken.be) In deze training leren kinderen op een vrolijke en actieve manier: emoties herkennen en benoemen hun lichaam tot rust te brengen de relatie tussen de 4 G's onderzoeken: gebeurtenis, gedachten, gevoelens en gedrag denkfouten herkennen helpende gedachten formuleren oplosssingsgericht en waardegericht gedrag stellen actief werken aan een positief zelfbeeld Je maakt kennis met positieve psychologie en cognitieve gedragstherapie en krijgt inzicht in het trainingsprogramma 'Eigen Baas over je Gedachten!'. Met het werkboek voor de leerling, de handleiding voor de trainer en het praktische online werkmateriaal kun je nadien meteen zelf aan de slag in je klas. Heidi Gorsen is ervaringsdeskundige en train the trainer opgeleid door Wendy de Pree (bedenker van dit trainingsprogramma)
Lesmoment: Dag
Emotiegericht counselen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
23 mei 2024
120 Euro
Psychosociale hulpverlening heeft steeds op één of ander manier het welzijn van de hulpvrager en diens persoonlijke groei voor ogen. Het kader van waaruit deze hulp gebeurt, kan echter sterk verschillen in de mate waarin het inzet op gedragsverandering, verandering van denken of de rol van emoties. Deze workshop gaat volop in op het belang van emoties en emotieregulatie voor ons menselijk welzijn. Het lijvige onderzoeksdomein rond emoties van de laatste decennia toont enkele cruciale zaken: emoties spelen een wezenlijke rol in ons denken en handelen, onze besluitvorming, onze relaties, enz… Ze vertellen ons bovendien veel over onze meest fundamentele behoeften of kwetsbaarheden, wat hen tot een belangrijke bron van zelfkennis en zelforiëntatie maakt. En onze omgang met emoties blijkt ook een centrale rol te spelen in heel verscheiden psychische problemen die mensen kunnen ervaren. Redenen genoeg dus om emoties volop onder de aandacht te brengen in hulpverlening. De workshop wil de deelnemers een dieper inzicht geven in het belang en de werkzaamheid van emoties. Het wil handvatten bieden voor een goede inschatting van de emotionele beleving van de cliënt en een gespreksmodel aanreiken om in begeleiding met emoties aan de slag te gaan. Hierbij worden verschillende processen en interventies behandeld waarbij
Lesmoment: Dag
Autobiographical Processing and Psychopathology 2024
KU Leuven
Leuven
27 mei 2024
100 Euro
The APP24 conference brings together researchers from around the world studying Autobiographical Processing and Psychopathology-related research (autobiographical memory, reminiscence, narrative identity approaches, future and prospective thinking, mental imagery etc.). We particularly welcome the attendance of PhD students.
Lesmoment: Dag
Domein
Studiedag Geestelijke gezondheidszorg - Module Trends en innovaties - Dag 4
Hogeschool Odisee
Sint-Niklaas
28 mei 2024
110 Euro
In de module 'Trends en innovaties in geestelijke gezondheidszorg' exploreren we de geestelijke gezondheidszorg van het verleden, het heden en de toekomst. Door uit het verleden te leren werken we samen aan een betere zorgverlening voor de toekomst en kunnen we nieuwe trends en innovaties implementeren. Thema’s zoals artikel 107, de vermaatschappelijking van zorg en E-health komen aan bod in deze interactieve module.
Lesmoment: Dag
Lanceringsevent Assessment Hub
Hogeschool Thomas More
Online
30 mei 2024
Kostprijs: zie website
Lanceringsevent Assessment Hub, COVAT 9½-20 en TeleLAC-12 Beschrijving Op 30 mei is het zover: dan organiseert de onderzoeksgroep Mens en Welzijn (Thomas More) een (gratis) lanceringsevent! Tijdens dit online event maken de onderzoekers van de hogeschool verschillende nieuwe projecten bekend: Het event start met de officiële lancering van ‘Assessment Hub’, een nieuw online platform waarop de onderzoeksgroep haar diagnostische expertise verzamelt en deelt met het werkveld. Onderzoeker Steven Joris licht dit project toe en verduidelijkt wat het platform kan betekenen voor professionals. Nadien worden twee instrumenten gepresenteerd die te vinden zullen zijn op het platform. Het eerste instrument dat we onthullen is de nieuwste COVAT-test : de COVAT 9½-20 is een cognitieve vaardigheidstest die is opgebouwd volgens het CHC-model van intelligentie, en is de opvolger van de COVAT-CHC Basisversie. De basisversie is in 2015 gepubliceerd en door de Testcommissie bekroond met een A+ kwaliteitslabel. Onderzoeker Katrijn Van Parijs vertelt je hoe het instrument is opgebouwd en welke meerwaarde het kan bieden ten opzichte van andere intelligentietests. Het tweede instrument dat we toelichten is de recent ontwikkelde richtlijn, de ‘TeleLAC’ richtlijn voor telelogopedie en teleaudiologie bij kinderen toe (Tel
Lesmoment: Dag
Domein
Studiedag Geestelijke gezondheidszorg - Module Trends en innovaties - Dag 5
Hogeschool Odisee
Sint-Niklaas
11 jun. 2024
110 Euro
In de module 'Trends en innovaties in geestelijke gezondheidszorg' exploreren we de geestelijke gezondheidszorg van het verleden, het heden en de toekomst. Door uit het verleden te leren werken we samen aan een betere zorgverlening voor de toekomst en kunnen we nieuwe trends en innovaties implementeren. Thema’s zoals artikel 107, de vermaatschappelijking van zorg en E-health komen aan bod in deze interactieve module.
Lesmoment: Dag
PraxisP Professional: Collaboratieve zorg op school: Krachtig werken met gezinnen met een vlucht- of migratieverhaal
KU Leuven
Leuven
12 jun. 2024
15 Euro
We nemen je aan de hand van concrete verhalen mee in de praktijk van schoolgebaseerde collaboratieve zorg en gaan dieper in op 2 centrale vragen: “hoe kunnen we de bezorgdheden rond deze leerlingen en hun gezin contextualiseren” en “op welke manier kunnen we ondersteuning bieden die tegemoet komt aan de complexiteit van zo’n vlucht- en migratieverhaal, zowel binnen als buiten de schoolcontext”. We bieden zo een concreet kader aan waar je in de klas en op school verder mee aan de slag kan gaan.
Lesmoment: Dag
Grijs en vree wijs !
Hogeschool UCLL
Heverlee
14 jun. 2024
55 Euro
Ontdek tijdens deze studiedag samen met ons hoe we als professionals in de ouderenzorg, ouderen kunnen ondersteunen om ouderenmis(be)handeling te herkennen én bespreekbaar te maken. Want spreken… is broodnodig.
Lesmoment: Dag
14 juni 2024