Opleiding zoeken: 169 resultaten
Laden
A total of 169 items found.
Showing 169 items on page 5 of 22.
33 - 40 van 169 resultaten
LIMBOticum Klasmanagement: Situationeel klasgroepen leiden
KU Leuven
21 mei 2024
30 Euro
Door inzicht in het situationeel begeleiden van (klas)groepen kunnen leerkrachten een klas tot een optimaal leerklimaat (bege)leiden.
Lesmoment: Dag
Domein
LIMBOlecture Samen leren in een gedigitaliseerde context: wat, waarom en hoe?
KU Leuven
21 mei 2024
30 Euro
Samenwerkend leren … we doen het allemaal, maar doen we het ook goed? En hoe kan de technologie zowel de lerenden als de leraar ondersteunen tijdens samenwerkend leren? Deze twee vragen staan centraal in deze LIMBOsessie.
Lesmoment: Dag
Domein
Leer kinderen positief denken! Eigen baas over je gedachten
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
21 mei 2024
125 Euro
Eigen baas over je gedachten!' is een wetenschappelijk onderbouwd en bewezen effectief preventieprogramma voor de lagere school. In 6 klassikale lessen leren kinderen van de 2de graad baas worden over negatieve gedachten, gevoelens en gedragingen. Ze leren positief te denken en problemen actief aan te pakken. Uit onderzoek blijkt dat deze training het zelfbeeld van kinderen verhoogt en dat ze beter om kunnen gaan met negatieve emoties. (zie www.leerpositiefdenken.be) Inhouden van deze vorming zijn: Positief denken is realistisch denken. Vaardigheden om de goede kanten van het leven te zien. Kracht om bij moeilijke gebeurtenissen niet negatiever te denken dan nodig. Voordelen van positief denken, beschreven in vele onderzoeken. Waarom optimistische mensen beter om kunnen gaan met vervelende gebeurtenissen. Een kind dat goed leert omgaan met tegenslag, voelt zich in ook zijn latere leven gelukkiger. Positief denken legt de basis voor een goed zelfbeeld. Je maakt kennis met positieve psychologie en cognitieve gedragstherapie en krijgt inzicht in het trainingsprogramma 'Eigen Baas over je Gedachten!'. Met het werkboek voor de leerling, de handleiding voor de trainer en het praktische online werkmateriaal kun je nadien meteen zelf aan de slag in je klas.
Lesmoment: Dag
Wat kunnen we leren uit onze bezoeken aan sterke scholen?
Hogeschool Thomas More
Online
22 mei 2024
15 Euro
LIMBOticum Waar gaat het geld naartoe? Financiering in het Vlaamse onderwijs
KU Leuven
Leuven
23 mei 2024
30 Euro
Tijdens deze sessie belichten we een aantal essentiële facetten over financiën in onderwijs. Micro, meso en macro aspecten komen aanbod. Zo bekijken we de begroting van de Vlaamse overheid in detail, voeren we discussies over de (on)wenselijkheid van maximumfacturen in scholen en bekijken we de begroting van scholen(groepen). Er zal ruimte zijn om op voorhand vragen in te sturen dewelke (indien relevant) een plaats krijgen in deze sessie.
Lesmoment: Dag
Domein
Naar buiten met je klas! Niet alleen om te spelen, maar ook om te leren!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 mei 2024
105 Euro
Werkelijkheidsnabij lesgeven, betekent veel meer dan een prent van een sluis op het digibord projecteren. De werkelijkheid is zo vlakbij! Je leert hier de directe omgeving van je school inzetten om je leerlingen doelgericht leerstof bij te brengen. Omgevingsleren is veel meer dan alleen leren over de groene omgeving, ook wiskunde, taal, muvo en andere domeinen komen aan bod. In deze vorming bekijken we: Hoe je de omgeving van je school in kaart brengt op zoek naar leermogelijkheden, Hoe je leerplandoelen uit verschillende domeinen tot leven brengt buiten de klasmuren. Hoe je op een veilige en doordachte manier met je klas naar buiten gaat. Hoe je een krachtige leeromgeving creëert in de omgeving. Hoe je vanuit de verwondering de kinderen tot leren stimuleert. Weer of geen weer! In deze vorming krijg je gebruiksklare voorbeelden en een stappenplan, om vanaf morgen op stap te gaan.
Lesmoment: Dag
Domein
De draad kwijt?! Een zoektocht naar de vaardigheden in textiel.
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 mei 2024
110 Euro
Wou je altijd al eens met textiele werkvormen werken in de klas? Weet je niet goed wat de mogelijkheden zijn of waar te beginnen? Tijdens deze nascholing gaan we samen op ontdekkingstocht! Deze dag staat in het teken van textiel. We experimenteren erop los en verwonderen ons over de verrassende resultaten die hieruit voortvloeien. Verschillende (eenvoudige) technieken waarmee je nadien in de klas aan de slag kan gaan worden belicht. We duiken in de weefsels en ontdekken de mogelijkheden van o.a. weven en vilten We surfen op de stoffen en componeren met kleur zoals bloembatik en sjabloneren We geven vorm aan nieuwe creaties, maar staan ook stil bij het opwaarderen van bestaande items We matchen de technieken met onderwerpen, bouwstenen en doelen Textiel omringt ons dagelijks. Daarom is het oh zo fijn om te gebruiken in beeldende lessen. In deze workshop staat zowel het herkennen, waarderen en zoeken naar een eigen vormgeving centraal, maar eveneens de kennismaking met materialen, gereedschappen en technieken. Je maakt verschillende proefstalen (op stof / weefwerk) en/of verwerkt de mogelijkheden op een tote-bag.
Lesmoment: Dag
Domein
Differentiatie in de algemene vorming B-stroom en A-finaliteit: wat zijn de mogelijkheden?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 mei 2024
60 Euro
Aan de hand van praktijkvoorbeelden voor PAV en MAVO wordt er bij de kenmerken en redenen van binnenklasdifferentiatie stilgestaan. Samen met de deelnemers worden de mogelijkheden tot differentiatie aangehaald en worden verschillende mogelijkheden bekeken. Ook de ervaringen van leerlingen en leraren komen aan bod. Tijdens deze sessie gaan we dieper in op differentiatie en hoe deze kan toegepast worden tijdens de lessen PAV en MAVO. We starten vanuit het theoretisch kader en gaan dan concreet aan de slag. We passen bestaande lessen aan en zullen ook zelf een korte lessenreeks maken met daarin verschillende differentiërende werkvormen.