Opleiding zoeken: 27 resultaten
Laden
A total of 27 items found.
Showing 27 items on page 2 of 4.
Resultaten gefilterd op:
Logopedie & audiologie
9 - 16 van 27 resultaten
Meertaligheid en TOS - ONLINE
Hogeschool Thomas More
Online
19 sep. 2024
720 Euro
De cursus Meertaligheid en TOS gaat dieper in op de diagnostiek én behandeling van meertalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Doorheen vijf cursusdagen verhoog je je kennis over taalontwikkeling in een meertalige context. Je leert hoe je het diagnostisch onderzoek bij meertalige kinderen met taalproblemen op een onderbouwde en haalbare manier kan aanpakken en je versterkt je therapeutische vaardigheden in taaltherapie. Door aan de slag te gaan met een eigen meertalige casus, maak je meteen de transfer naar jouw praktijk. Daarnaast dagen we jou ook uit met enkele vrijblijvende verdiepingsopdrachten. Samen reflecteren we over je nieuwe aanpak en zoeken we naar oplossingen voor problemen waar je tegenaan loopt. De volledige cursus gaat online door. Alle cursusinhoud en achtergrondliteratuur ontvang je via het online leerplatform Canvas. Spreker: Charlotte Mostaert, logopedist, docent Logopedie en Audiologie en onderzoeker Mens en Welzijn Thomas More Doelgroep: Logopedisten Maximale groepsgrootte: 12
Lesmoment: Dag
Manuele technieken in de stemtherapie
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
19 sep. 2024
900 Euro
Manuele technieken vinden steeds meer een toepassing in de behandeling van functionele componenten van dysfonie. In deze cursus geven we je een goede basis mee van manuele technieken, specifiek voor personen met een stemprobleem. Je krijgt een overzicht van verschillende methodes. We bieden een grondige theoretische basis aan om inzichtelijk te kunnen werken. De cursus omvat daarnaast een uitgebreid praktisch gedeelte waarbij je de technieken onder begeleiding inoefent. De cursus bestaat uit drie modules van telkens twee opeenvolgende dagen. Je voert tussen deze cursusdagen een aantal thuisopdrachten uit. Sprekers: Nico Lambrechts, osteopaat D.O. Annelies Labaere, logopedist, docent Logopedie en Audiologie en onderzoeker Mens en Welzijn Thomas More Doelgroep: Logopedisten met ervaring in het behandelen van stemproblemen Maximale groepsgrootte: 20
Lesmoment: Dag
De cyclische aanpak van Hodson en Paden: onderzoek en behandeling van onverstaanbare kinderen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
3 okt. 2024
680 Euro
Hodson en Paden ontwikkelden een cyclische aanpak voor ernstig onverstaanbare kinderen. Hun doel is om kinderen vanaf ongeveer tweeënhalf jaar zo snel mogelijk verstaanbaar te leren spreken. In deze driedaagse cursus starten we met de theoretische achtergrond van fonologische ontwikkeling waarop de aanpak gebaseerd is. Ook de ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn komt aan bod. Daarna oefen je de systematische analyse van de uitspraak via de nieuwe Analyse van Fonologische Patronen (AFP-2). Je leert om op basis van deze analyse de juiste keuzes voor de behandeling te maken. We besteden ruim aandacht aan de opzet en de praktische uitwerking van de behandeling. Je leert de verschillen en overeenkomsten met enkele andere behandelmethodes kennen. In de periodes tussen de cursusdagen werk je praktijkopdrachten uit. Je oefent vanaf het begin de toepassing van de cyclische aanpak. Je krijgt waardevolle feedback van je begeleiders en medecursisten. Denk vooraf al even na over welke kinderen uit jouw praktijk als casus kunnen dienen. Na het volgen van deze cursus ben je in staat om de aanpak volgens Hodson en Paden te integreren in je behandeling. Sprekers: Imma van de Wijer-Muris, logopedist privépraktijk, Nederland Yvonne Draaisma, logopedist privépraktijk, Nederland Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Persoonsgestuurde zorg bij volwassenen met NAH: ONLINE
Hogeschool Thomas More
Online
15 okt. 2024
140 Euro
In de zorg ligt de klemtoon op een biopsychosociale benadering met aandacht voor psychologische en sociale factoren voor herstel. Voor volwassenen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is het belangrijk dat ze de regie krijgen over hun eigen revalidatietraject en dat ze geïnformeerde keuzes maken. Tijdens deze studiedag leer je technieken inzetten om de hulpvraag samen helder te formuleren. Je zorgt ervoor dat de focus niet alleen ligt op de gevolgen van NAH, maar ook op de actieve deelname aan de maatschappij. Je formuleert realistische en haalbare behandeldoelen op maat en maakt behandelstappen behapbaar en concreet. Bovendien leer je begrippen zoals ecogram, CLEVER, kleurthermometer, functieprofiel en AGR echt begrijpen en krijgt handvatten om hier praktisch me aan de slag te gaan. In de voormiddag krijg je recente wetenschappelijke inzichten over persoonsgestuurde zorg bij NAH. In de namiddag maak je aan de hand van concrete casussen de vertaalslag van die inzichten naar de klinische praktijk. Samen denken we kritisch na hoe je de persoon kan ondersteunen bij leven met een hersenletsel. Spreker: Dorien Vandenborre, logopedist, docent Logopedie en Audiologie en onderzoeker Mens en Welzijn Thomas More Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Leesproblemen en meertaligheid: preventie en diagnostiek: ONLINE
Hogeschool Thomas More
Online
16 jan. 2025
70 Euro
Leren lezen gaat niet vanzelf, dat moet je leren. Vanuit een wetenschappelijk fundament ontdek je hoe je meertalige kinderen alle kansen kan geven voor een goede leesstart. Maar wat als het dan toch moeilijk loopt? Hoe ga je onderbouwd na of de struikelblokken voortkomen uit een nog onvoldoende mondelinge (school)taalvaardigheid of uit een onderliggende leerstoornis? Aan de hand van casusmateriaal overlopen we hoe jij in jouw praktijk een leerstoornis bij deze kinderen stapsgewijs en correct kan identificeren. Verwacht je aan een interactieve lezing waarbij preventie en diagnostiek van leesproblemen bij meertalige kinderen centraal staan. Spreker: Kirsten Schraeyen, logopedist, docent Logopedie en Audiologie en onderzoeker Mens en Welzijn Thomas More Doelgroep: Logopedisten en leerkrachten
Lesmoment: Dag
Praktijkdag manuele technieken in de stemtherapie
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
24 jan. 2025
140 Euro
Je volgde eerder de cursus Manuele technieken in de stemtherapie (minstens de eerste vier dagen). Heb je nood aan het opfrissen van je kennis? Of wil je extra inoefening van de technieken? Dat kan tijdens deze praktijkdag. Op deze praktijkdag werken we hands-on. Onder intensieve begeleiding oefen je de technieken in. Je kan vragen stellen aan de experten en je eigen casussen inbrengen. Deze praktijkdag helpt je weer een stap verder in de behandeling van dysfonie. Sprekers: Nico Lambrechts, osteopaat D.O. Annelies Labaere, logopedist, docent Logopedie en Audiologie en onderzoeker Mens en Welzijn Thomas More Kristin Daemers, logopedist AZ Maria Middelares Gent Doelgroep: Logopedisten die de cursus Manuele technieken in de stemtherapie volgden
Lesmoment: Dag
Evenwicht in balans
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
27 feb. 2025
360 Euro
Evenwicht in balans biedt een diepgaande verkenning van het evenwichtssysteem, met focus op zowel kinderen als volwassenen. De cursus zal gegeven worden door verschillende nationaal gerenommeerde artsen en audiologen die zowel betrokken zijn bij het klinisch onderzoek en revalidatie als bij wetenschappelijk onderzoek van het evenwichtssysteem. Je verdiept je dus enerzijds in theoretische en wetenschappelijke inzichten, en anderzijds krijg je ook praktische handvatten en tools binnen de vestibulaire zorg. Na deze cursus (1) kan je de verschillende vormen van duizeligheid via anamnese en onderzoek onderscheiden, (2) heb je inzicht in de vestibulaire testbatterij voor kinderen, met aandacht voor specifieke technieken die voor kinderen van toepassing zijn, (3) ben je in staat om een eerste oefenprogramma op te stellen in het kader van vestibulaire revalidatie, (4) kan je klinisch en kritisch redeneren bij kinderen en volwassenen met duizeligheidsklachten en evenwichtsstoornissen. Een uitgebreid programma vind je via de website of onderstaande QR-code. Sprekers: Experten in het vakgebied Doelgroep: Audiologen
Lesmoment: Dag
Hoorbegeleiding bij volwassenen: hoe begin je eraan?
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
11 mrt. 2025
360 Euro
Een persoon met een auditieve beperking doorloopt in Vlaanderen een individueel traject dat vaak start bij de NKO-arts of de audioloog. Voor volwassenen met een cochleair implantaat wordt de hoorrevalidatie als een noodzakelijk onderdeel voorzien. Bij personen met een ander hoorhulpmiddel stopt het traject vaak na het technisch aanpasproces. Dat maakt dat deze volwassene met een hoorapparaat minder kans krijgt om zijn hoorfuncties te trainen. Hoe start je als audioloog of logopedist met hoortraining bij volwassenen? Tijdens deze tweedaagse basiscursus starten we met een theoretisch kader om snel te evolueren naar het structureren en opstellen van behandeldoelen. Daarnaast gaan we vooral werken aan het optimaliseren van counseling en hoortraining bij volwassenen. Na deze cursus heb je handvatten om hoorbegeleiding op te starten bij volwassenen met een auditief probleem. Je voert tussentijds een thuisopdracht uit. Sprekers: Sofie Boogaerts, logopedist, audioloog en docent Logopedie en Audiologie Thomas More Marleen De Sloovere, audioloog, docent Logopedie en Audiologie Thomas More Doelgroep: Logopedisten en audiologen