Opleiding zoeken: 207 resultaten
Laden
A total of 207 items found.
Showing 207 items on page 22 of 26.
169 - 176 van 207 resultaten
“Ik zie het anders.” Omgaan met richtingsmoeilijkheden bij kinderen
Hogeschool Thomas More
Online
31 mrt. 2025
115 Euro
Wat als een kind consequent van tak een kat maakt en de s blijft spiegelen? Of sommen altijd van rechts naar links oplost, in plaats van omgekeerd? Ieder kind maakt al eens een fout. Maar als een kind voortdurend moeilijkheden heeft met richtingen en letters en cijfers blijft spiegelen, is er misschien meer aan de hand. Onder het motto ‘Bekijk het van twee kanten’, gaan we samen aan de slag. Volgende topics komen aan bod: Wat zijn richtingsmoeilijkheden en welke signalen zijn er? Hoe komt het dat kinderen spiegelen en letters en cijfers omkeren? Wat is nog normaal en wanneer is het een probleem? Wat is het verschil tussen richtingsmoeilijkheden en –problemen? Welke aanverwante problemen zijn er? Is dit dan dyslexie en dyscalculie? Wat kunnen we doen bij richtingsmoeilijkheden? Dit is niet fout: voorbeelden van anders redeneren. Welke feedback wordt er gegeven en kan dit anders? Welke oefeningen kunnen we geven aan kinderen met richtingsmoeilijkheden? Wat is de link met faalangst, schrijven, lezen, schoolrijpheid? Na deze nascholing ... kan je primaire en secundaire richtingsmoeilijkheden herkennen; kan je gericht optreden en feedback geven bij spiegelen en richtingsmoeilijkheden; begrijp je hoe richtingsmoeilijkheden ontstaan, wat nog normaal is en welke oefeningen je kan aanbieden.
Lesmoment: Dag
Domein
Preventief werken aan een verbindend schoolklimaat
Hogeschool Thomas More
Mechelen
24 apr. 2025
65 Euro
We zijn het er allemaal over eens : leerkracht zijn is heel wat meer dan leerstof aanbieden. Je bent naast lesgever ook een bemiddelaar bij pesterijen, een scheidsrechter bij ruzies…Veel tijd en energie gaat naar het bijsturen van moeilijk gedrag. Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat er heel wat manieren zijn om dit lastige gedrag te voorkomen? Via preventie kan je heel wat verandering brengen. In deze vorming lichten we enkele vernieuwende systemen toe die zonder al te veel tijd en moeite storend gedrag kunnen voorkomen. Eenvoudig en effectief – preventie zonder pretentie. Concreet kan je je verwachten aan voorbeelden van alternatieven voor moeilijk gedrag, uitleg over het buddysysteem - fit-o-zak – hartcoherentie – emotieplekken. Op het einde van deze voormiddag gaan we ook werken rond enkele concrete casussen via de preventieve insteek. Zo krijg jij het geleerde meteen in de praktijk omgezet. Na deze vorming kan je… het belang van preventief werken rond gedrag kaderen ; enkele praktijkvoorbeelden van preventief werken illustreren; geleerde werkvormen in de praktijk brengen.
Lesmoment: Dag
Domein
Canva voor gevorderden: leerspelletjes maken
Hogeschool Thomas More
Mechelen
25 apr. 2025
65 Euro
Wil jij als leerkracht je vaardigheden in Canva naar een hoger niveau tillen en je leerlingen op een dynamische manier betrekken? Schrijf je dan in voor onze Canva-training voor gevorderde leerkrachten! Deze training start met een snelle opfrissing van de basisbeginselen en duikt daarna diep in het creatieve proces van het ontwerpen van interactieve leerspelletjes. Ontdek hoe je boeiende educatieve spellen zoals memory, domino, ganzenbord, miniloco en sorteerspelletjes kunt maken. Deze spellen maken leren niet alleen leuker, maar versterken ook het geheugen en de probleemoplossende vaardigheden van je leerlingen. Je leert hoe je deze spellen kunt vormgeven met Canva’s gebruiksvriendelijke interface en rijke bibliotheek van grafische elementen Deze training is perfect voor leerkrachten die hun onderwijspraktijk willen verrijken met visueel aantrekkelijke en interactieve elementen. Meld je nu aan en maak van elk lesmoment een boeiende en leerzame ervaring met Canva! Doelstellingen **Versterken van Grafische Ontwerpvaardigheden**: Deelnemers zullen hun kennis van Canva versterken door een herhaling van de basisbeginselen en vervolgens geavanceerde ontwerptechnieken aanleren om educatieve spellen en materialen te creëren. **Ontwikkeling van Educatieve Spellen**: Aan het einde van de cursus kunnen de de
Lesmoment: Dag
Domein
Ingrijpen op stotteruitlokkende factoren
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
28 apr. 2025
140 Euro
Stotteruitlokkende factoren zijn prikkels en situaties die de frequentie of complexiteit van stotteren kunnen opdrijven. Als deze factoren systematisch worden aangepakt, kunnen ze de stotterernst aanzienlijk verlagen. In deze cursus richten we ons vooral op (jonge) kinderen. Je krijgt eerst wat meer helderheid en verdieping over stotteruitlokkende factoren: wat zijn het precies? Hoe interfereren ze met elkaar? En wat is het onderscheid met andere beïnvloedende factoren? We analyseren daarna de meest courante stottertherapieprogramma’s en gaan na welke strategieën ze voorstellen om stotteruitlokkende factoren aan te pakken. Daaruit destilleren we een reeks concrete maatregelen die je met het kind, de ouders of de school kan nemen. Die maatregelen elimineren stotteruitlokkende factoren of reduceren de impact ervan maximaal. Tijdens de cursus gaan we met praktische voorbeelden aan de slag en er is plaats voor inbreng van je eigen casussen. Na de cursus keer je naar je werksetting terug met meer inzicht, vaardigheden en vertrouwen in je eigen mogelijkheden om samen met het kind en de ouders op stotteruitlokkende factoren in te grijpen. Spreker: Mark Meersman, logopedist, docent Logopedie en Audiologie Thomas More Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Close Reading: werken aan verdiepend, begrijpend lezen in het het basisonderwijs. Een schoolbrede aanpak!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
29 apr. 2025
125 Euro
Met 'Close Reading' gaan de leerlingen op een actieve manier aan de slag met een rijke verhalende of informatieve tekst. Ze gaan deze tekst lezen en herlezen, telkens vanuit een ander leesdoel. Hierbij leren ze aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren. Close Reading stelt de tekst centraal en maakt van leerlingen actieve en kritische lezers. Deze aanpak start in de kleuterklas: een prentenboek wordt herhaald voorgelezen, telkens vanuit een ander doel, via tekstgerichte vargen worden de kleuters actief aan het luisteren, denken en uitwisselen gezet. Tijdens deze nascholing wordt theorie afgewisseld met voorbeeldlessen en interactieve opdrachten. In de opdrachten werk je met verschillende soorten teksten en activerende werkvormen die je na afloop zelf kan toepassen in je klas. Er wordt gebruik gemaakt van het boek “Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs” en recente artikelen over Close Reading. Na deze vorming kan je… je leerlingen tot een dieper tekstbegrip brengen; de werkwijze van Close Reading overbrengen via modelling; tekstgerichte vragen bij een tekst stellen; rijke teksten selecteren en analyseren; de aanpak van Close Reading in alle vakken integreren.
Lesmoment: Dag
Domein
Talentgedreven werken met kinderen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
5 mei 2025
125 Euro
Hoe zou het zijn als elk kind in de loop van zijn schoolloopbaan zijn talenten mag ontdekken én mag inzetten? Hoe zou het zijn als jij als leerkracht talenten zou kunnen ontdekken bij jouw leerlingen? Hoe zou het zijn als jij je eigen talenten meer kan inzetten in jouw werk? Deze dag duiken we in het talentgedreven werken: Wat is talent? Hoe ontdek je talent bij kinderen? Wat is de link met veerkracht en hoe kan je kijken achter gedrag van kinderen, want ook daar is talent te spotten. Een inspirerende navorming met toepasbare inzichten en methodieken uit de boeiende wetenschap van de positieve psychologie. Na deze vorming kan je met een talentenbril kijken naar jouw leerlingen; je eigen talenten als leerkracht meer inzetten en zo meer inzetten op jouw eigen veerkracht; kiezen voor het sterkteperspectief.
Lesmoment: Dag
Domein
Hoe werk je op een impactvolle manier aan klimaateducatie?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
5 mei 2025
45 Euro
Hoe werk je op een impactvolle manier aan klimaateducatie en hoe ga je aan de slag met de online inspiratietool “KLIMAX” voor klimaateducatie? Benieuwd naar de meest recente inzichten over effectieve klimaateducatie? Weet je graag welke ingrediënten je best toevoegt aan je klimaatlessen of -project voor meer impact? Op zoek naar nieuwe inspiratie of andere invalshoeken om je klimaatles te verrijken? In deze nascholing maak je op een interactieve manier kennis met de belangrijkste inzichten uit de recente wetenschappelijke literatuur over effectieve klimaateducatie. Aan de hand van concrete voorbeelden stellen we de bouwstenen voor waarmee je je klimaatles of -project kan opbouwen. Daarna gaan we aan de slag met de nieuwe digitale inspiratietool Klimax. Uit een digitale ideeënbak pin je die topics, thema’s en werkvormen waarmee je zelf aan de slag wil gaan. Deelnemers brengen een eigen laptop mee. Na deze nascholing... heb je inzicht in de belangrijkste ingrediënten van impactvolle klimaateducatie; weet je welke competenties nodig zijn om te kunnen spreken van impactvolle klimaateducatie; heb je een aantal concrete methodieken om je klimaatlessen te verrijken; heb je kennis gemaakt met de inspiratietool Klimax die je nadien kan gebruiken als inspiratietool voor je klimaatlessen; heb je i
Lesmoment: Dag
Domein
Growth Mindset - Haal het beste uit elke leerling… en jezelf!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 mei 2025
125 Euro
Werken aan veerkracht en de mindset van leerlingen. De afgelopen jaren is de Growth Mindset-theorie van Carol Dweck ook in België steeds bekender geworden. Dat is goed nieuws, want deze krachtige theorie is een echte meerwaarde voor ons onderwijs. Ze doet jou als leerkracht of directie op een andere manier kijken naar leerlingen, collega’s en jezelf. Growth Mindset focust op proces en groei. Daardoor zijn leerlingen veel gemotiveerder, durven ze uitdagingen aan te gaan en hebben ze meer zin in leren. Een Growth Mindset helpt kinderen en volwassenen het beste uit zichzelf te halen. Hier speelt het onderwijs een cruciale rol: wil een kind zijn mogelijkheden, vaardigheden en talenten (levenslang) optimaal benutten, dan is het van belang dat hij of zij een Growth Mindset ontwikkelt. Hoe doe je dat? Hoe zet je als school of leerkracht deze krachtige theorie om in de praktijk? Hoe herken je de mindset van je leerlingen en help je hen om een Growth Mindset te ontwikkelen? Op een interactieve manier verdiepen we ons in de Growth Mindset-theorie van Carol Dweck . Door kennis over de hersenen, leren om te gaan met falen en uitdagingen en bewust te worden van de waarde van feedback, wordt de basis gelegd om van jouw school een Growth Mindset-school te maken. En zo het beste te halen uit elke leerling, elke col