Opleiding zoeken: 207 resultaten
Laden
A total of 207 items found.
Showing 207 items on page 21 of 26.
161 - 168 van 207 resultaten
White awake - Wat betekent het om wit te zijn?
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
20 mrt. 2025
120 Euro
Nog nooit heb ik geleerd over mijn witte cultuur. Mijn cultuur was zoals het water in een bokaal van een goudvis. Het was er. Ik was er me niet van bewust. Pas op het moment dat ik het water begon te zien, veranderde er van alles en werd de kleur van het water zichtbaar. Ik kan het niet meer niet-zien. Dit is een workshop waarin we moeilijke gesprekken hebben onder witte mensen, met als doel ons bewuster te worden van ons witte perspectief. De start ligt bij mezelf: wie ben ik en hoe is mijn (witte) identiteit ontwikkeld? Waar ligt de norm in de samenleving waarin ik opgroeide? De samenleving waarin ik vandaag leef. En waar ligt het moreel gezag of de macht? Het is tijd dat ik een gesprek aanga met andere witte mensen en we samen ontdekken wat het betekent om wit te zijn. Hoe en wanneer werd ik me bewust van dit thema? Wat betekent racisme en wat houdt dit voor mij in? Met welke stereotypen loop ik rond? Hoe komt mijn lage weerstand bij raciale thema’s naar boven? We gaan aan de slag met een aantal termen rond witheid, waar staan ze voor en hoe beïnvloeden ze mij? Het zullen uitdagende gesprekken zijn, maar ‘als er geen wrijving (struggle) is, dan zal er ook geen vooruitgang zijn’, profetische woorden van Frederick Douglass in 1857. En als we ons vanuit een oncomfortabele positie bewust zijn van dit
Lesmoment: Dag
Groeidenken stimuleren bij kinderen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
24 mrt. 2025
140 Euro
Kinderen met een leer- of ontwikkelingsstoornis staan voor een uitdaging in hun ontwikkeling. Vaak beïnvloedt de stoornis ook hun zelfvertrouwen. Als je deze kinderen behandelt, hoor je waarschijnlijk dagelijks uitspraken als: ‘Dat lukt me toch niet’, ‘Ik heb dyslexie en kan dus niet lezen’, ‘Het heeft geen zin om tafels te oefenen, want ik heb dyscalculie’. Alleen maar zeggen dat ze het wél kunnen, levert doorgaans niet veel op. Wat kan je dan wel doen als logopedist? Hoe kan je deze overtuigingen, die bij een vaste mindset horen, ombuigen naar een groeimindset? Hoe kan je kinderen stimuleren tot groeidenken? Tijdens deze vorming kijken we naar de mindset-theorie beschreven door Prof. Carol Dweck en haar collega’s. Daarnaast maak je kennis met een aantal laagdrempelige, helpende interventies gebaseerd op deze theorie. Je maakt kennis met de boeiende wetenschap van de positieve psychologie. Spreker: Anke Van Oevelen, logopedist privépraktijk, docent Logopedie en Audiologie en Toegepaste Psychologie Thomas More Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Kleuters met een autismespectrumstoornis (ASS) beter leren begrijpen en ondersteunen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
25 mrt. 2025
125 Euro
Een kleuter met autisme in de klas is tegenwoordig eerder de regel dan de uitzondering. We weten allemaal dat deze kinderen nood hebben aan een meer specifieke aanpak, zowel in het ondersteunen van hun leerproces als bij de aanpak van hun gedrag. Maar hoe doe je dat dan concreet? In deze workshop staan we eerst uitgebreid stil bij de andere manier van denken en de andere manier van prikkelverwerking bij deze kinderen. We geloven er immers in dat wat je beter begrijpt, je beter kan aanpakken en mee omgaan. Op een interactieve wijze leer je het bijzondere gedrag van de kleuters met autisme beter begrijpen, analyseren én aanpakken. Vervolgens vertalen we deze kennis in concrete handvatten om het unieke ontwikkelingsproces maximaal te kunnen ondersteunen en verder op gang te brengen. Zo staan we onder andere stil bij de spelontwikkeling en hoe hiermee rekening te houden in de dagelijkse klaspraktijk en op de speelplaats. Je mag je verwachten aan een boeiende combinatie van theorie en praktijk die meteen kan worden toegepast op jouw unieke klassituatie. Je leert de aangereikte kaders om te zetten in bruikbare adviezen, zodat je onmiddellijk aan de slag kan gaan. Na deze nascholing kan je... autisme beter begrijpen: als je weet hoe de andere waarneming en de andere manier van denken werkt, kan je
Lesmoment: Dag
Domein
Storend gedrag begrijpen, opvolgen en aanpakken - webinar
Hogeschool Thomas More
Online
26 mrt. 2025
30 Euro
Kinderen en jongeren groeien op met vallen en opstaan. Soms dragen ze een emotionele rugzak met zich mee die zwaar kan gaan wegen. Via hun gedrag tonen ze dan dat het moeilijk met hen gaat. Wanneer het uit de hand dreigt te lopen, komen ze terecht in een crisis. In deze nascholing zoomen we sterk in op oorzaken van probleemgedrag en leren we beter begrijpen waar moeilijk gedrag vandaan komt. Er wordt besproken hoe je heel concreet optreedt bij zo’n moment van crisis en hoe je verbindend kan werken na zo’n moeilijk moment zodat het kind weer in zijn kracht kan gaan staan. We kijken ook hoe we preventief kunnen werken om probleemgedrag te vermijden. In tweede instantie bekijken we een volgsysteem, het lichtensysteem, opdat we moeilijk gedrag in beeld kunnen brengen via een duidelijk onderbouwd stappenplan. Tot slot gaan we ook werkelijk aan de slag rond moeilijk gedrag via krachtige beloningssystemen en herstelgerichte straffen. Praktijk en theorie gaan in deze workshop hand in hand. Na deze nascholing kan je... oorzaken van moeilijk gedrag opsporen en onderliggende dynamieken begrijpen; een volgsysteem voor gedrag uitwerken en concretiseren; je moeilijk gedrag aanpakken via beloningssystemen en herstelgerichte werkvormen.
Lesmoment: Avond
Domein
Van leerkenmerken naar leerplezier: compacten en verrijken voor begaafde leerlingen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
27 mrt. 2025
65 Euro
Wil je graag leren hoe je je onderwijsaanpak kunt aanpassen om tegemoet te komen aan de unieke behoeften van cognitief begaafde leerlingen in je klas? In onze vorming gaan we dieper in op de leerkenmerken van begaafde leerlingen, zodat we beter kunnen begrijpen wat ze nodig hebben om echt te leren en te gedijen in de klasomgeving. Een gebrek aan afstemming tussen hun behoeften en het onderwijsaanbod kan de motivatie doen afnemen en op de lange termijn zelfs tot onderpresteren leiden. Door leerkenmerken om te zetten naar concrete onderwijsbehoeften, ontdekken we hoe we effectieve onderwijsaanpassingen kunnen voorstellen die deze leerlingen ondersteunen. We zullen ook het belang van compacten en verrijken bespreken, twee cruciale strategieën om het leerproces van begaafde leerlingen te optimaliseren. Na deze vorming kan je… leerkenmerken van begaafde leerlingen omzetten in onderwijsbehoeftes; de principes van compacten en verrijken toepassen in je lessen; verrijkingsmateriaal beoordelen op kwaliteit via criteria gebaseerd op deze leerkenmerken.
Lesmoment: Dag
Domein
Met de veerkrachtbril kijken naar kinderen en jongeren met een (kans)armoede-rugzak
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
27 mrt. 2025
120 Euro
Welk effect kan een kwetsbare (thuis)situatie hebben op een kind/jongere en hoe zie je dit wel of niet in je praktijk/klas? Armoede is een onrecht, een schending van mensenrechten. Het gaat niet alleen over onvoldoende beschikken over financiële middelen. Het zorgt ook voor uitsluiting op meerdere domeinen zoals wonen, onderwijs en welzijn. Deze workshop neemt je mee vanuit ervaringen met en kennis over (kans)armoede en traumasensitief werken. Het gaat in op de domeinen onderwijs en welzijn, die een hefboom kunnen zijn voor kinderen en jongeren, en in wat jij als professional kan betekenen voor hen. Door met een veerkrachtbril naar kinderen en jongeren te kijken, kan je als professional een groot verschil maken. Je gaat mee zorgen om kansenongelijkheid door armoede te verminderen en talenten juist meer kansen te geven. In deze workshop gaan we aan de slag met: theoretische kader: armoedeweb theoretische kader: traumasensitief werken veerkracht eigen referentiekader casussen (eigen inbreng mogelijk) praktische tips en tools PRAKTISCHE INFORMATIE Locatie Thomas More | Campus Sanderus, Molenstraat 8, 2018 Antwerpen. Docent Fatma Özdemir, hulpverlener en docent Thomas More Orthopedagogische Begeleiding. Ze doceert over werken met het jonge kind en diverssensitief handelen. Op de polit
Lesmoment: Dag
Dynamisch werkwoorden oefenen bij mensen met afasie: ONLINE
Hogeschool Thomas More
Online
28 mrt. 2025
Kostprijs: zie website
Bij diagnostiek en therapie aan personen met afasie gebruiken logopedisten voornamelijk statisch materiaal zoals foto’s en lijntekeningen voor het begrijpen en benoemen van werkwoorden. Nochtans cuen we vaak met gebaren om acties te verduidelijken. Personen met afasie zouden wel eens beter gebaat kunnen zijn bij therapie met dynamisch materiaal zoals bewegend beeld. Dat onderzocht het Roessingh Centrum voor Revalidatie (Enschede) zowel in de diagnostiek als in werkwoordtherapie. Tijdens deze vorming leer je alles over de invloed van statisch en dynamisch materiaal in afasietherapie. We presenteren onze onderzoeksresultaten en linken ze aan recente theorieën over mentale opslag van werkwoorden. Daarnaast leer je de behandelapplicatie MOVE kennen, die in 2024 op de markt komt. Naast inhoudelijke verdieping leer je het oefenprogramma praktisch gebruiken in de logopedische behandeling van werkwoordstoornissen bij personen met afasie. Sprekers: Lindy Geering, klinisch linguïst en logopedist Roessingh Centrum voor Revalidatie, Enschede, Nederland Joyce Blankestijn, klinisch linguïst en logopedist Roessingh Centrum voor Revalidatie, Enschede, Nederland Doelgroep: Logopedisten
Lesmoment: Dag
Close Reading: werken aan verdiepend, begrijpend lezen in het secundair. Een zaak voor alle vakken!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
31 mrt. 2025
125 Euro
Close reading is een verdiepende manier van begrijpend lezen waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat. De leerlingen gaan op een actieve manier aan de slag gaan met een rijke verhalende of informatieve tekst. Ze gaan deze tekst lezen en herlezen, telkens vanuit een ander leesdoel. Hierbij leren ze aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren. Close Reading stelt de tekst centraal en maakt van leerlingen actieve en kritische lezers. Tijdens deze nascholing wordt theorie afgewisseld met voorbeeldlessen en interactieve opdrachten. In de opdrachten werk je met verschillende soorten teksten en activerende werkvormen die je na afloop zelf kan toepassen in je klas. Er wordt gebruik gemaakt van het boek “Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs” en recente artikelen over Close Reading. Niet enkel voor leerkrachten Nederlands! Ook vakleerkrachten geschiedenis, aardrijkskunde, PAV, … zijn welkom! Na deze vorming kan je… je leerlingen tot een dieper tekstbegrip brengen; de werkwijze van Close Reading overbrengen via modelling; tekstgerichte vragen bij een tekst stellen; rijke teksten selecteren en analyseren; de aanpak van Close Reading in alle vakken integreren.