Opleiding zoeken: 314 resultaten
Laden
A total of 314 items found.
Showing 314 items on page 18 of 40.
137 - 144 van 314 resultaten
CO-OP: een evidence-based interventie om cliënten te ondersteunen bij het (her)leren van dagelijkse activiteiten
Hogeschool Thomas More
Geel
30 okt. 2024
472 Euro
Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP) is een cliëntgerichte interventie gebaseerd op (motorische) leer-, cognitieve en gedragstheorieën, geschikt voor cliënten vanaf 5 jaar die dagelijkse activiteiten willen leren of verbeteren. De CO-OP ApproachTM is uit diverse onderzoeken effectief gebleken voor kinderen, jongeren en volwassenen met diverse diagnoses zoals DCD, ADHD, ASS, CP, dystonie, SB, NAH, CVA. Een therapeut begeleidt de cliënt bij het leren of verbeteren van dagelijkse activiteiten. Samen met de therapeut leert de cliënt het handelen te analyseren en zijn eigen cognitieve strategieën te verwerven om problemen bij de uitvoering van activiteiten op te lossen. De CO-OP benadering is een cliëntgerichte, activiteitgerichte interventie die het (motorisch) leren stimuleert zodat cliënten de geleerde cognitieve strategieën ook kunnen toepassen wanneer ze de activiteit uitvoeren in een andere context of wanneer ze een nieuwe activiteit willen leren. Door deze transfer van leren wordt participatie mogelijk. Deze workshop bestaat uit twee opeenvolgende dagen en een derde dag een aantal maanden later. Tijdens de tweedaagse gaan we in op cliëntgerichte doelbepaling, het observeren en analyseren van de uitvoering van de dagelijkse activiteiten met behulp van de PQRS en DPA en de cliënt
Lesmoment: Dag
Domein
Groepswerk 2.0 - Hoe doe je ze al sprekend leren?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
5 nov. 2024
65 Euro
Vaak rendeert groepswerk niet echt: veel decibels, weinig leren. Ofwel hoor je vooral uitspraken als ‘Ja, dat is het!’ en ‘Nee, dat is niet waar’, ofwel gaan leerlingen gauw akkoord met wat de slimste zegt om er vanaf te zijn. En dan is er nog die ene leerling die het gesprek domineert en die ander die nauwelijks wat zegt. Hoe krijgen we de nutteloze decibels naar beneden? Hoe kunnen leerlingen al pratend echt van elkaar leren? Kortom, hoe kunnen we groepsgesprekken effectiever maken? Een nieuwe aanpak die focust op het spreken zelf, wijst de weg. Via deze interactieve workshop krijgt je meer inzicht in de mechanismen die groepswerk doen falen of slagen. De focus ligt op het spreken zelf. Dat is nieuw, want bijna alle boeken over groepswerk gaan over organisatie, soorten opdrachten en taakverdeling. En laat nu net dat spreken vaak een pijnpunt zijn. Een vernieuwend onderzoeksproject in vijf Vlaamse lagere scholen groeide uit tot een succesrijk experiment met exploratieve gesprekken. Dankzij die techniek werken leerlingen beter samen. Ze leren meer van elkaar en worden sterker in probleemoplossende taken, ook individueel. U maakt uitgebreid kennis met deze aanpak: de workshop is een mix van observatie, analyse en toepassing van lesmateriaal uit verschillende leergebieden. Tijdens deze vorming … krijg
Lesmoment: Dag
Domein
Virtual Reality in de klas, een wauw ervaring voor de leerlingen én voor jou!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
6 nov. 2024
60 Euro
Zou je graag met je leerlingen eens rondlopen in wereldsteden, rondzweven in de ruimte of bijvoorbeeld rondlopen over de bodem van de oceaan? Via VR kan dat! AR en VR zijn mooie nieuwe technologieën waar jouw leerlingen ongetwijfeld in de toekomst veel mee te maken krijgen. Hoe kun je hen daarop voorbereiden? Verken deze nieuwe technologieën en hoe je deze in je klas kunt inzetten. Je leert werken met de VR-brillen en we bieden de mogelijkheid om deze ook uit te lenen voor jouw klas. Daarnaast maak je ook kennis met verschillende future-proof toepassingsmogelijkheiden van virtual reality en augmented reality in een onderwijscontext: AR: augmented reality; deepfakevideo's; filters en geven we je mogelijkheden hoe je deze in je lespraktijk kunt toepassen. Met AR en VR verruim je de leermogelijkheden enorm en kun je leerlingen écht in een nieuwe wereld onderdompelen. Betrokkenheid verzekerd!
Lesmoment: Dag
Domein
Nederlands in de kleuterklas - taalverwerving en -stimulering bij (anderstalige) nieuwkomers
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
6 nov. 2024
60 Euro
In het kleuteronderwijs worden we hoe langer hoe meer geconfronteerd met peuters/kleuters die het Nederlands niet beheersen. Leraren doen doorgaans alles wat in hun mogelijkheid ligt om die kinderen een gevoel van veiligheid en geborgenheid te geven. Taalontwikkeling staat daarbij centraal. Het is immers via het geleidelijk beheersen van 'nieuwe' taal dat kinderen greep krijgen op de (school)wereld en zich verder kunnen ontwikkelen. Volgende thema's komen aan bod: Via een rijk aanbod en veel interactie met het accent op ‘spreken’, verruimen kinderen hun woordenschat. Go4ty is een lijst van 40 woorden die de basis vormt waarop (anderstalige) instappers verder kunnen bouwen met meer woordenschat. De beheersing van die 40 woorden vraagt expliciete, gerichte en intensieve aandacht van de leraar. Kinderen begrijpen deze in een drietal weken, mits de begrippen op een functionele manier in de dagelijkse klaspraktijk worden gebruikt. Maak kennis met Go4ty en de bijhorende materialen, spelletjes, pictogrammen ... Ontdek ‘taaldozen’ en andere methodes voor het aanbieden van meer woordenschat.
Lesmoment: Dag
Domein
Navigeren naar Onderwijskwaliteit: Centrale Toetsresultaten als kompas - lager onderwijs
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 nov. 2024
340 Euro
Elke school kreeg recent resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van je leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan? Dit traject is voor elke schoolleider, leraar, zorgcoördinator of beleidsmedewerker die wil spijkeren aan de eigen datageletterdheid en die van het schoolteam. Via uitwisseling en gemeenschappelijk onderzoek ga je aan de slag met de feedback voor jouw school, zonder die expliciet met de andere deelnemers te moeten delen. Je wordt gewapend met werkvormen die je met jouw schoolteam kan inzetten. Want ook bij datageletterdheid geldt: alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter. Sessie 1. Toetsgegevens verkennen (halve dag) Sessie 2. Inhouden begrijpend lezen en wiskunde verkennen (hele dag) – wat wordt er precies getoetst? Sessie 3. Van data naar een beleid én praktijk (hele dag) De feedback uit de Centrale Toetsen van jouw school steken in je achterzak; d.w.z. je deelt ze nooit met anderen, maar je hebt er zelf wel al eens naar gekeken Na deze vorming kan je… de beteken
Lesmoment: Dag
Domein
Mengen, mixen, maken!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
7 nov. 2024
115 Euro
Niets schept voor een kleine kinderhand meer voldoening dan werken met smeuïge materialen! We doen alle ingrediënten samen en worden sensomotorisch geprikkeld. Hiernaast scheppen we een grote portie durf, plezier en spontaniteit in onze mengkom, draaien maar! In deze nascholing primeert de actie, net zoals bij het jonge kind. Het resultaat is echter niet onbelangrijk, want het vertelt ons veel over emoties, motorische ontwikkeling en de drang naar creativiteit. Spelen en pret hebben is leren! Krijg inzicht in de verschillende soorten smeuïge materialen zoals papierpulp, speeldeeg, textuurverf... Ontdek het belang van een goede impressie en het geven van impulsen Maak de transfer naar de klas, leg linken met thema's en een koppeling met de doelen Leer combinatietechnieken inzetten om diepgang te brengen We focussen tijdens deze workshop vooral op smeuïge technieken, maar kijken eveneens naar mogelijkheden en toepassingen voor oudere kleuters (combinatietechnieken, werken in lagen …). (Her)Ontdek het kind in jezelf en maak je handen maar eens lekker vuil!
Lesmoment: Dag
Domein
Opfrissingscursus RESCERT Warmtepompen
Hogeschool Thomas More
Geel
7 nov. 2024
180 Euro
Het certificaat van bekwaamheid is zeven jaar geldig startend van de datum van het examen waarop je geslaagd was. Om in regel te blijven moet u uw certificaat hernieuwen door een opfrissingscursus te volgen en een examen af te leggen. Deze hernieuwing moet afgerond zijn voor dat uw huidig certificaat vervalt. Vanaf 2 jaar voor het vervallen van uw attest kunt u deelnemen aan de hernieuwing. De procedure is als volgt : Na inschrijving op een hernieuwingscursus ontvangt u de syllabus – dit is een tekst met een 50 à 200 vragen met antwoorden. Elk antwoord wordt gevolgd door een meer gedetailleerde uitleg. Hiervan wordt verwacht dat de cursist deze op voorhand heeft ingestudeerd, voor dat hij de bijscholing volgt. Elke kandidaat is vervolgens verplicht een bijscholing te volgen in een erkend opleidingsinstelling. U ontvangt een getuigschrift van deze bijscholing. Na de bijscholing en voor de vervaldatum van de geldigheid van uw certificaat leg je een examen af in een erkende exameninstelling. Dit examen bestaat uit 15 meerkeuzevragen. Elke vraag komt uit de syllabus. Na slagen op dit examen krijg je ook een getuigschrift. Met deze documenten kun je dan zelf een verlenging aanvragen van uw certificaat. De volledige procedure staat op de website van RESCert. Algemene voorwaarden Betalings- en annulatie
Lesmoment: Dag
Domein
Navigeren naar Onderwijskwaliteit: Centrale Toetsresultaten als kompas - SO
Hogeschool Thomas More
Mechelen
7 nov. 2024
340 Euro
Elke school kreeg recent resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van je leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan? Dit traject is voor elke schoolleider, leraar, zorgcoördinator of beleidsmedewerker die wil spijkeren aan de eigen datageletterdheid en die van het schoolteam. Via uitwisseling en gemeenschappelijk onderzoek ga je aan de slag met de feedback voor jouw school, zonder die expliciet met de andere deelnemers te moeten delen. Je wordt gewapend met werkvormen die je met jouw schoolteam kan inzetten. Want ook bij datageletterdheid geldt: alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter. Sessie 1. Toetsgegevens verkennen (halve dag) Sessie 2. Inhouden begrijpend lezen en wiskunde verkennen (hele dag) – wat wordt er precies getoetst? Sessie 3. Van data naar een beleid én praktijk (hele dag) Na deze vorming kan je… de betekenis van toetsgegevens onderzoeken, interpreteren en analyseren; een veranderproces op je school in gang zetten, gestoeld op gegevens; aan de hand van principes