"Als digitale marketeer kan je nooit stoppen met leren"
Inne De Belder volgde na haar masteropleiding Meertalige Professionele Communicatie een postgraduaat Digitale Marketing en Communicatie aan EHSAL Management School, een samenwerking tussen Hogeschool Odisee en KU Leuven, om zichzelf nog meer te ontplooien en klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Wij hadden met haar een gesprek.
Inne, waarom besloot je om aan levenslang leren te doen en een extra opleiding te volgen?
Na mijn masteropleiding aan de universiteit van Antwerpen had ik het gevoel dat ik nog niet de kennis en de zelfzekerheid had om het werkleven te stappen. Via een oud-student uit mijn toenmalige opleiding hoorde ik over het bestaan van de EHSAL Management School en ik was er meteen enthousiast over het concept. Ik had nog nooit stage gelopen en wou heel graag hands-on bijleren uit de praktijk. Voor mij was dit dus de ideale extra opleiding om mezelf meer te ontplooien en enorm veel bij te leren op korte tijd. Met als doel om dan na 7 maanden heel wat extra kennis en zelfvertrouwen te hebben om te beginnen werken.
Hoe hou jij je vakgebied bij?
Het klink misschien cliché maar ik volg heel wat interessante accounts op LinkedIn. Hier lees ik regelmatig updates en inzichten van echte experten uit de digitale marketing. Ik heb ook het geluk dat er heel wat beeldmateriaal en documentatie te vinden is over digitale marketing. Op YouTube vind je heel makkelijk tutorials om een social media advertentie te maken en ook van alle Google producten zijn er heel wat leerplatformen zoals bijvoorbeeld de skillshop.
Heb jij tips inzake de combinatie tussen privé en opleiding?
Ik heb zelf nog geen gezin maar wel een vriend die redelijk ver weg woont. Onderweg naar elkaar verliezen we dan vaak wel veel tijd. Ik probeer dat op te lossen door zoveel mogelijk te plannen. Ik hou er sowieso van om alles ordelijk op te schrijven en te kijken welke taken prioritair zijn. Vervolgens zorg ik ervoor dat alle prioritaire taken een deadline krijgen en probeer ik die deadlines de combineren met uitstapjes naar mijn vriend.
Wat heeft deze opleiding je bijgebracht op professioneel en sociaal vlak?
Ik heb vooral gemerkt dat communicatie heel erg belangrijk is in het werkleven. Je moet goed kunnen communiceren met alle betrokken partijen (werkgever, collega’s, docenten, …) en duidelijk zeggen wat je van ieder van die partijen verwacht en wat je zelf zal doen. Zo kunnen er geen onduidelijkheden ontstaan.
Zie jij belangrijke trends inzake levenslang leren binnen jouw vakgebied en hoe zie jij de evolutie van levenslang leren m.b.t. online/hybride/on campus opleidingen?
Als digitale marketeer kan je nooit stoppen met leren. Zelfs de seniors moeten elke dag bijleren om mee te zijn met de veranderingen. Elke dag veranderen er dingen op sociale media en in Google en het is heel belangrijk om de trends te blijven volgen.
Ik denk ook dat we post corona moeten blijven inzetten op hybride campus opleidingen. Dat geeft mensen de kans om flexibeler lessen te volgen en tijd te winnen omdat de verplaatsing dan vaak wegvalt. Ikzelf woon in Schelle bij Antwerpen en was blij dat ik niet elke dag naar centrum Brussel moest pendelen om live les te volgen want ik was al snel meer dan 3 uur onderweg in op een dag. Toch genoot ik er ook wel van om af en toe eens live naar de campus te kunnen omdat dat toch wel een band schept met de medestudenten en ik heb ook wel nood aan wat sociaal contact. Een hybride oplossing lijkt mij dus het beste van twee werelden.
Wat staat bovenaan op jouw ‘bucket list’?
Op dit moment wil ik vooral nog heel veel bijleren zodat ik mezelf op een dag een echte senior digital marketeer kan noemen. De goesting en het enthousiasme heb ik alvast op zak en binnenkort start ik mijn eerste job als digital marketeer. Leuke vooruitzichten dus!
Levenslang leren begint hier
Inne bleef bij dankzij het postgraduaat Digitale Marketing en Communicatie, EHSAL Management School, een samenwerking tussen Hogeschool Odisee en KU Leuven. Ontdek deze en tal van andere opleidingen van Associatie KU Leuven en blijf ook bij.