Ga verder naar de inhoud

Aanstekelijk enthousiasme en teamwerk bij de leerkracht van het jaar!

26/05/2025

In uitdagende tijden voor de onderwijswereld zijn we meer dan ooit nieuwsgierig naar de motivatie en drive van leerkrachten. Met goede redenen trokken we dus naar de basisschool De Lettertuin in Opwijk. Daar zagen we Pris Van Overschelde in haar kleuterklas aan het werk. In 2024 werd Pris verkozen tot Leerkracht van het Jaar tijdens de jaarlijkse verkiezing, georganiseerd door het tijdschrift Klasse. “Het wordt tijd dat de foute perceptie over het kleuteronderwijs wordt bijgesteld. Deze erkenning helpt daarbij”, stelt deze leerkracht van het jaar.

Leerkracht Van het jaar 2024 Pris 1

Voor de verkiezing van Leerkracht van het Jaar werkt Klasse met een jaarlijks wisselend thema. In 2024 was dit thema aanstekelijk enthousiasme. “Een thema dat op mijn lijf geschreven is”, legt Pris uit. “Ik heb zelf een vrolijk karakter en ben meestal goedgezind. Elke dag probeer ik mijn enthousiasme voor het onderwijs over te brengen naar collega’s en ouders. Toen men mij recent naar mijn lievelingslied vroeg, moest ik niet lang nadenken: ‘I like to move it’!”

“Ook waarderen collega’s, ouderen en kinderen mijn vermogen om steeds een luisterend oor te bieden. Ik denk dat ik aan al deze kwaliteiten mijn titel te danken heb, al deel ik deze erkenning met het hele schoolteam. Het is de ondersteuning van het team die maakt wie je bent, hoe je als leerkracht functioneert en hoe je daarin kan groeien”, verduidelijkt Pris. “Ik ben heel blij dat een kleuterleerkracht deze titel voor het eerst kon wegkapen. Dat voelt aan als een erkenning van het kleuteronderwijs waar toch de basis voor de leerloopbaan van elk kind wordt gelegd”.

Openstaan voor vernieuwing en verandering

Inmiddels staat Pris, alumna van Thomas More hogeschool, reeds 10 jaar in het onderwijs, waarvan 5 jaar in de derde kleuterklas. We vroegen haar hoe ze tegen het eerder vlakke carrièrepad in het onderwijs aankijkt. “In het onderwijs moet je volgens mij uitdagingen blijven creëren, steeds zelf vernieuwen om gedreven in het onderwijs te blijven. Kinderen veranderen, de samenleving verandert en dat betekent dat openstaan voor vernieuwing en verandering cruciaal is in deze job. Zo probeer ik steeds weer nieuwe werkvormen uit (Kaatje Klank, Wiskracht, etc.) allemaal met het doel om mijn kleuters zo goed mogelijk klaar te stomen voor het eerste leerjaar”.

“Tegelijk is het van belang om kritisch te blijven en zaken uit te testen, want niet elke vernieuwing is haalbaar of wenselijk. Zo nemen we nu kinderen met speciale noden op in de klas, maar is er niet voldoende ondersteuning. Dat zorgt voor extra druk op de leerkracht en de klasgroep.”

In de marge wil Pris ook kwijt dat er in de media soms weinig respect voor kleuterleerkrachten te horen valt, en dat er veel zonder kennis van zaken over het beroep gesproken wordt “alsof we de hele tijd zomaar wat spelen met de kinderen, zonder kennis van het begrip ‘leren via spelen' ”.

Gericht in team werken op basis van onderzoek en praktijk

De constante vernieuwing en het streven naar levenslang leren van Pris en haar collega’s krijgen een belangrijke plaats in de Lettertuin. “Tijdens studiedagen leggen we elk jaar de focus op een thema waarmee we dan op een innovatieve manier aan de slag gaan. Ondersteund door een betrokken directie, die ook veel kennis heeft van de klaspraktijk, werken we dan samen aan nieuwe werkvormen of gespecialiseerd lesmateriaal.”

De aandacht voor vernieuwing en innoverend werken, noemt Pris ook een sterk punt van de nieuwe opleiding Master Basisonderwijs. “Het is een goede zaak dat je deze master pas kan starten nadat je een professionele bachelor hebt behaald. Op die manier heb je via de stages al de nodige praktijkervaring opgedaan die je dan kan verdiepen en versterken via nieuwe wetenschappelijke inzichten.”

Dankbaarheid, voldoening en … veel tekeningen

“Kinderen vooruit laten gaan, dat motiveert me nog elke dag het meeste in mijn job. Je bent voor kleuters ook zoveel meer dan een leerkracht: je biedt basis, structuur en een veilige omgeving om met vertrouwen het leven in te gaan. Te vaak zie ik kinderen die geen veilige thuisomgeving hebben en weinig kansen tot verbondenheid en geborgenheid krijgen. Dat je dan tijdens die cruciale levensfase een spilfiguur kunt zijn, geeft heel veel voldoening".

"Als kleuterleerkracht moet je wel tegen wat lawaai kunnen en een flexibele teamspeler zijn. Daar staat tegenover dat je zoveel dankbaarheid terugkrijgt van kinderen en hun ouders … en veel tekeningen ook”, lacht Pris. “Meer dan genoeg om een geheime kamer met tekeningen te vullen”, voegt ze er met een knipoog aan toe.

Kleuterklas van de toekomst

“Dit jaar was een echte rollercoaster, met vele interviews en verschillende gelegenheden om mijn beroep en het schoolteam positief in de kijker te zetten. Ook kon ik bijdragen aan belangrijke thema’s zoals de geplande minimumdoelen in het kleuteronderwijs, waar ik overigens heel positief tegenover sta. De erkenning was een hele fijne ervaring, een jaar lang. Binnenkort komt er dan weer wat meer tijd voor mijn volgend project “de kleuterklas van de toekomst.”

Inmiddels is er een nieuwe campagne Leerkracht van het jaar 2025 gelanceerd. Stemmen op jouw favoriete leerkracht kan nog tot en met 6 juni 2025. Voor het einde van dit schooljaar weten we dan wie voor 1 jaar de fakkel van Pris Van Overschelde overneemt.

Geïnspireerd door dit verhaal en wil je zelf ook kleuterleerkracht worden? Maak dan kennis met de lerarenopleidingen aangeboden door de partners van Associatie KU Leuven (VIVES, Odisee, Thomas More en UCLL).

De Master Basisonderwijs gaat in het academiejaar 2025-2026 aan de KU Leuven van start.