Opleiding zoeken: 205 resultaten
Laden
A total of 205 items found.
Showing 205 items on page 4 of 26.
25 - 32 van 205 resultaten
Autisme en puberteit: meer dan enkel een lichamelijke verandering
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Tijdens de puberteit doet de biologie zijn werk, zowel aan de buitenkant van het lichaam als aan de binnenkant. Hoe ga je om met nieuwe lichamelijke sensaties? Hoe belangrijk is een sociaal netwerk? In welke mate zorgen andere maatschappelijke verwachtingen voor extra druk tijdens de puberteit? Het zijn vragen waarmee elke puber geconfronteerd wordt, maar voor veel jongeren met autisme is de uitdaging nog groter. Thomas Fondelli gaat in deze lezing o.a. op zoek naar tools om de verbondenheid tussen pubers en hun omgeving te herstellen of te versterken. Theoretische inzichten worden gekoppeld aan praktijkvoorbeelden. In deze vorming beantwoorden we vragen als: Wat zijn uitdagingen tijdens de puberteit? Welke invloed heeft het autistisch denken op de puberteit? Hoe kunnen we omgaan met uitdagingen waarmee jongeren met autisme in de puberteit kampen? Thomas Fondelli werkt o.a. voor Autisme Centraal en geeft lezingen in binnen- en buitenland. Hij is auteur van verschillende boeken en werkt als psychotherapeut in een eigen praktijk. Benieuwd om zijn verhaal te horen? Dan nodigen wij jou graag uit voor deze lezing.
Begeleiden van noden: omgaan met verlies
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Verlies hoort onlosmakelijk bij het leven, ook bij dat van kinderen. Hoe ga je als leraar om met brede verlieservaringen? Hoe kan je 'taal' vinden om met kinderen te praten over verlieservaringen? Op welke manier kan je ondersteunend zijn? In deze interactieve vorming leer je: rouw herkennen en duiden vanuit ontwikkelingsperspectief. de verschillende rouwtaken (Worden) herkennen en kan je hier passend op inspelen. een passende 'taal' om met kinderen aan de slag te gaan rond brede verlieservaringen. An Severeyns is pedagoog en lerarenopleider. Daarnaast is ze werkzaam als integratief verliescounselor en psychotherapeut in Fluistering, therapiepraktijk voor kinderen, jongeren en volwassenen.
Lesmoment: Avond
Domein
Begeleiden van noden: Kijken achter gedrag
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Waarom doen kinderen/jongeren wat ze doen? Hoe lezen we gedrag? We zoomen in op handvaten om in te spelen op dit gedrag op de klasvloer. De vertaalslag helpt antwoorden vinden in de dagelijkse klaspraktijk. In deze vorming: leer je door middel van het social disciplin window zicht krijgen op een eigen verhouding tussen de mate van ondersteuning en de zorg die geboden wordt. kan je door de basisprincipes van verbindend werken aan de slag met de verschillende noden binnen een klasgroep. krijg je inzicht in het proces van groepsdynamica en kan hier op inspelen door concrete acties in klaspraktijk. Geert heeft 14 jaar gewerkt in diverse rollen binnen het onderwijs- en arbeidssysteem met maatschappelijk kwetsbare jongeren. Hij put uit zijn rijke ervaring in intervisie, procesondersteuning, facilitering, coaching en groepsdynamica.
Vakoverschrijdend aan de slag met klimaatverandering en duurzaamheid
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
14 mei 2024
60 Euro
In deze workshop tonen we hoe je op jouw school samen aan de slag kan gaan met duurzaamheidsthema's. We gaan in op wat belangrijk is voor leerlingen, en hoe leerkrachten hieraan kunnen beantwoorden. We gaan ook samen aan de slag met verschillende oefeningen rond Educatie voor Duurzaamheid. De verschillende EDO-principes zijn: nieuwe kennis opdoen, systeemdenken bevorderen, aandacht voor waardeontwikkeling en emoties en actiegerichtheid. Dankzij EDO kunnen je leerlingen kennis, vaardigheden, waarden en attitudes verwerven. Zo nemen ze weloverwogen beslissingen en verantwoorde acties over milieu, klimaat, economische modellen en een rechtvaardige samenleving.
Lesmoment: Dag
Domein
Talentgedreven werken met kinderen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
14 mei 2024
125 Euro
Hoe zou het zijn als elk kind in de loop van zijn schoolloopbaan zijn talenten mag ontdekken én mag inzetten? Hoe zou het zijn als jij als leerkracht talenten zou kunnen ontdekken bij jouw leerlingen? Hoe zou het zijn als jij je eigen talenten meer kan inzetten in jouw werk? Deze dag duiken we in het talentgedreven werken: Wat is talent? Hoe ontdek je talent bij kinderen? Wat is de link met veerkracht en hoe kan je kijken achter gedrag van kinderen, want ook daar is talent te spotten. Een inspirerende navorming met toepasbare inzichten en methodieken uit de boeiende wetenschap van de positieve psychologie. Na deze vorming kan je met een talentenbril kijken naar jouw leerlingen ; je eigen talenten als leerkracht meer inzetten en zo meer inzetten op jouw eigen veerkracht; kiezen voor het sterkteperspectief.
Lesmoment: Dag
Domein
Wiskunde noteren als je moeilijk kan schrijven (basisonderwijs)
Hogeschool Thomas More
Online
14 mei 2024
30 Euro
Wat dit webinar voor jou in petto heeft: Ontdek toepassingen waarmee leerlingen wiskundige bewerkingen zoals cijferoefeningen, staartdelingen, meetkunde of breuken digitaal kunnen noteren. Maak kennis met tools voor laptop, Chromebook en tablet. We richten ons op applicaties waarbij het gewone toetsenbord of aanraakscherm gebruikt wordt. De focus ligt op basiswiskunde: ideaal voor begeleiders van leerlingen in het basisonderwijs (en eventueel de eerste graad secundair) Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
Lesmoment: Dag
Filmen en monteren met je smartphone
Hogeschool Thomas More
Geel
15 mei 2024
330 Euro
Video is alom tegenwoordig en wint nog steeds exponentieel aan populariteit. Maar hoe maak je professionele video’s zonder professionele apparatuur of zonder het jaarbudget van je onderneming erdoor te jagen? Met kennis van zaken en enkel gewapend met je smartphone kan je straffe videoverhalen maken, zowel voor interne als externe communicatie. Praktijkgerichte workshop Filmen en monteren met je smartphone In deze hands-on workshop gaan we video’s maken van A tot Z. Zonder grote camera’s en montagecellen, maar enkel je smartphone als multifunctionele tool. Je leert de fundamentals kennen van bewegende beeldtaal, compositie en techniek. We bekijken ook de storytellingprincipes achter video. Met heel veel voorbeelden en praktische tips, zodat je nadien direct aan de slag kan. Tom Rumes geeft al meer dan 15 jaar trainingen Storytelling en Regie. Vanuit zijn ruime ervaring als videoproducer, trainer van journalisten en consultant voor mediabedrijven geeft hij gastcolleges over storytelling, (smartphone) video en nieuwe mediatrends in binnen- en buitenland. Hij is co-auteur van het boek ‘How to story’ over storytelling en stond mee aan de wieg van innoverende projecten zoals Jail TV en de interactieve documentaire Brickland. Tom bouwt zijn lessen logisch op, laat ruimte voor interactie/vragen en werkt vooral
Lesmoment: Dag
Leren buiten de klasmuren!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
15 mei 2024
55 Euro
Je krijgt tips en inspiratie om je activiteiten/lessen naar buiten te brengen en je kinderen op een ondernemende manier aan het leren te zetten. Deze ondernemende bril (doorzettingsvermogen, zelfstandigheid …) zetten we op als we observeren en feedback geven aan kinderen op hun verborgen kwaliteiten. Tijdens deze interactieve workshop komen volgende aspecten aan bod: Verwijzend naar wetenschappelijk onderbouwde modellen leggen we een link met mogelijke effecten/meerwaarde zowel op leraar- als kindniveau om 'buiten’ als leeromgeving te benutten. Ontdek de zinvolheid om te investeren in buiten lesgeven. Leer de verborgen ondernemende vaardigheden zien, benoemen en stimuleren met ‘buiten’ als krachtige leeromgeving. Ontdek laagdrempelige stappen en concrete tools om buiten les te integreren en meteen aan de slag te gaan. Gedurende deze workshop gaan jullie buiten ervaren wat kinderen zelf ook kunnen ervaren. Er is immers geen slecht weer, enkel slechte kledij! Houd je regenjas bij de hand, maar breng de zon mee!